Europejski rynek ma nowego lidera. Jest nim nowy Ford Fiesta, który zdetronizował Volkswagena Golfa.
Maly Ford jest liderem w Wielkiej Brytanii (+14,7 proc.) i we Włoszech (+87 proc.), ale warto podkreślić, iż na Półwyspie Apenińskim ponad połowę egzemplarzy sprzedano z instalacją LPG!
Trzecia pozycja przypadła Renault Clio. Jednak największy wzrost sprzedaży odnotował Opel/Vauxhall Astra, którego sprzedaż w porównywanych miesiącach (marzec 2009 i marzec 2010) wzrosła aż o 42,9 proc.
Rejestracje nowych samochodów w Europie – kolejność modeli w marcu 2010 | |||||
Kolejność | Model | 3/2010 | 3/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | FORD FIESTA | 68 630 | 54 573 | 25,8% | 4,17% |
2. | VOLKSWAGEN GOLF | 56 845 | 48 189 | 18,0% | 3,45% |
3. | RENAULT CLIO | 43 879 | 31 606 | 38,8% | 2,66% |
4. | OPEL/VAUXHALL CORSA | 41 724 | 40 582 | 2,8% | 2,53% |
5. | PEUGEOT 207 | 40 895 | 39 416 | 3,8% | 2,48% |
6. | FORD FOCUS | 39 661 | 34 723 | 14,2% | 2,41% |
7. | OPEL/VAUXHALL ASTRA | 39 121 | 27 370 | 42,9% | 2,37% |
8. | VOLKSWAGEN POLO | 36 922 | 38 403 | -3,9% | 2,24% |
9. | FIAT PUNTO | 31 646 | 37 465 | -15,5% | 1,92% |
10. | FIAT PANDA | 30 483 | 33 693 | -9,5% | 1,85% |
- | Razem | 1 647 584 | 1 500 594 | 9,8% | 100,00% |
Ford okazał się najlepszy także wśród marek, gdzie był o prawie 1800 egzemplarzy lepszy od Volkswagena. Trzeci w klasyfikacji Renault odnotował znaczny awans do czołówki (+26,5 proc.).
Gorsze wyniki niż w analogicznym okresie 2009 roku odnotował Fiat (-4,3 proc.) i Toyota (-12,4 proc.). Najlepsza japońska marka wyraźnie straciła pozycję po spektakularnej akcji przywoławczej.
Rejestracje nowych samochodów w Europie – kolejnośc marek w marcu 2010 | |||||
Kolejność | Marka | 3/2010 | 3/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | FORD | 169 871 | 145 605 | 16,7% | 10,31% |
2. | VOLKSWAGEN | 168 053 | 155 941 | 7,8% | 10,20% |
3. | RENAULT | 130 748 | 103 370 | 26,5% | 7,94% |
4. | OPEL/VAUXHALL | 123 466 | 117 391 | 5,2% | 7,49% |
5. | PEUGEOT | 116 732 | 98 431 | 18,6% | 7,09% |
6. | FIAT | 108 458 | 113 312 | -4,3% | 6,58% |
7. | CITROËN | 95 737 | 80 492 | 18,9% | 5,81% |
8. | AUDI | 71 406 | 62 863 | 13,6% | 4,33% |
9. | TOYOTA | 69 365 | 79 203 | -12,4% | 4,21% |
10. | BMW | 66 955 | 59 240 | 13,0% | 4,06% |
- | Razem | 1 647 584 | 1 500 594 | 9,8% | 100,00% |
Nieoczekiwanie najlepiej nowe samochody osobowe sprzedają się obecnie w Wielkiej Brytanii. Znaczny spadek odnotowały Niemcy, a wśród rynków na których sprzedano w marcu 2010 mniej samochodów niż w tym samym okresie minionego roku, znalazła się także Polska.
Rejestracje nowych samochodów w Europie w poszczególnych krajach – marzec 2010 | |||||
Kolejność | Kraj | 3/2010 | 3/2009 | Zmiana [%] | Udział w rynku |
1. | Wielka Brytania | 397 383 | 313 912 | 26,6% | 24,12% |
2. | Niemcy | 294 375 | 400 965 | -26,6% | 17,87% |
3. | Włochy | 258 821 | 216 475 | 19,6% | 15,71% |
4. | Francja | 242 707 | 204 018 | 19,0% | 14,73% |
5. | Hiszpania | 124 988 | 76 505 | 63,4% | 7,59% |
6. | Belgia | 50 239 | 50 258 | 0,0% | 3,05% |
7. | Holandia | 45 171 | 34 348 | 31,5% | 2,74% |
8. | Austria | 33 270 | 26 477 | 25,7% | 2,02% |
9. | Polska | 29 655 | 31 107 | -4,7% | 1,80% |
10. | Szwecja | 25 652 | 18 035 | 42,2% | 1,56% |
11. | Szwajcaria | 23 542 | 23 578 | -0,2% | 1,43% |
12. | Grecja | 19 039 | 13 371 | 42,4% | 1,16% |
13. | Czeska Republika | 17 446 | 12 410 | 40,6% | 1,06% |
14. | Portugalia | 16 476 | 12 758 | 29,1% | 1,00% |
15. | Irlandia | 13 813 | 7 763 | 77,9% | 0,84% |
16. | Norwegia | 11 486 | 7 601 | 51,1% | 0,70% |
17. | Dania | 9 411 | 9 858 | -4,5% | 0,57% |
18. | Finlandia | 9 119 | 10 737 | -15,1% | 0,55% |
19. | Słowenia | 5 895 | 5 360 | 10,0% | 0,36% |
20. | Luksemburg | 5 806 | 4 768 | 21,8% | 0,35% |
21. | Słowacja | 5 679 | 7 239 | -21,5% | 0,34% |
22. | Wegry | 4 431 | 9 401 | -52,9% | 0,27% |
23. | Cypr | 1 193 | 1 458 | -18,2% | 0,07% |
24. | Estonia | 864 | 895 | -3,5% | 0,05% |
25. | Litwa | 501 | 653 | -23,3% | 0,03% |
26. | Łotwa | 466 | 568 | -18,0% | 0,03% |
27. | Islandia | 156 | 76 | 105,3% | 0,01% |
- | Razem Europa | 1 647 584 | 1 500 594 | 9,8% | 100,00% |