Model Suzuki SX4, to charakterystyczny 5-drzwiowy hatchback, łączący cechy sportowego auta kompaktowego, którego przykładem jest Swift, z zaletami samochodu segmentu SUV, jak ostatnio wprowadzona na rynek Grand Vitara. Dzięki temu pojazd jest alternatywą wśród samochodów crossover. Powstało wszechstronne auto sportowe, łączące w stylowym opakowaniu dynamikę jazdy i napęd 4x4 z wysoką praktycznością, które przynosi na myśl nieszablonowe podejście do życia.

Na rynku polskim początkowo oferowane są trzy wersje tego modelu napędzane 107-konnym silnikiem o zapłonie iskrowym VVT o pojemności 1,6 litra: SX4 1.6i 2WD GLX, SX4 1.6i 2WD GS oraz SX4 1.6i 4WD GS (z przełączalnym ręcznie bądź automatycznie napędem na cztery koła). W późniejszym czasie dołączy do nich wersja ze 120-konnym silnikiem diesla DDiS o pojemności 1,9 litra – wysoce elastyczną jednostką napędową Fiata.

Po modelach Swift i Grand Vitara, Suzuki SX4 jest trzecim z kolei globalnym modelem strategicznym Suzuki. W sezonie 2008 Suzuki przystąpi z modelem SX4 WRC do rywalizacji w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata WRC!

SX4 jest owocem współpracy marki Suzuki z firmą Fiat Auto S.p.A., w ramach, której Suzuki kierowało projektem, od założeń konstrukcyjnych po wdrożenie do produkcji masowej. Sprzedawane w Europie samochody SX4 produkowane są na Węgrzech przez Magyar Suzuki Corporation. W 2006 roku zostanie wyprodukowanych 60.000 sztuk samochodów, z czego 40.000 trafi na rynki europejskie pod marką Suzuki, a 20.000 przejmie Fiat.

Sprzedaż Suzuki SX4 w Polsce ruszyła 25 października br., a na początku przyszłego roku oferta zostanie rozszerzona o wersję z silnikiem diesla ze skrzynią biegów z sześcioma przełożeniami.

Wersje wykończenia GLX i GS

SX4pod względem stylistycznym prezentuje się znakomicie. Harmonijne połączenie dynamiki samochodu segmentu SUV z jego praktycznością stawia ten model ponad kompaktową klasę. Elegancka opływowa bryła daje wrażenie dynamiki, a jednocześnie podkreśla solidność ukrytej pod nią konstrukcji. Nisko położona, wznosząca się linia boczna wraz dużymi trójkątnymi szybami przed przednimi drzwiami akcentuje charakterystyczny klinowy zarys, zdradzający dynamikę, natomiast uwypuklone nadkola i duży rozstaw kół dają wrażenie stateczności i doskonałych własności jezdnych.

Zróżnicowanie wersji wykończenia pozwala nabywcom Suzuki SX4 wybrać właściwy wariant. Wersja 4WD GS wyglądem zdecydowanie nawiązują do modeli SUV, z obręczami kół z lekkiego stopu, nakładkami nadkoli, bocznymi listwami ochronnymi, osłonami podwozia oraz płytami ślizgowymi z przodu i z tyłu. Wersje 2WD GLX i GS akcentują cechy zwykłego samochodu osobowego i zawierają mniej elementów pojazdu quasi terenowego.

Solidne i eleganckie wnętrze

Elementy stylizacji „crossover” znaleźć można także we wnętrzu auta. Spokojne linie i kształty delikatnie otulają jadących, a równocześnie podkreślają wysoką jakość użytych materiałów i tkanin. Koliste motywy wzornicze oraz zakrzywiona środkowa konsola, będące wyróżnikami również innych modeli Suzuki, podkreślają własności dynamiczne samochodu i jego przydatność do aktywnego stylu życia użytkownika.

Wnętrze utrzymane jest w podwójnej tonacji kolorystycznej – dominująca czerń rozjaśniona została elementami w kolorze metalicznym oraz klinowymi motywami, dodającymi zarówno elegancji, jak i nuty agresywności. Ergonomicznie ukształtowana tablica rozdzielcza pozwala na intuicyjne korzystanie ze wskaźników i urządzeń sterujących. Duży, trzytarczowy zespół wskaźników pozwala jednym rzutem oka odczytać istotne informacje, zaś koliste metaliczne obramowania bocznych wylotów wentylacyjnych i pokręteł sterujących dopełniają spójnego wrażenia dynamizmu.

Mieszcząca między innymi radioodtwarzacz oraz elementy sterowania klimatyzacji środkowa konsola stanowi wyrazisty przykład połączenia funkcjonalności i formy. Duże pokrętła automatycznej klimatyzacji mają pierścieniowe podświetlenie, co ułatwia ich dostrzeżenie i równocześnie dodaje wnętrzu elegancji. Zarówno panel sterowania standardowo montowanej klimatyzacji (w wersji 2WD GLX z regulacją manualną), jak i radioodtwarzacza tworzą równą powierzchnię, potęgując efekt elegancji i wysokiej jakości.

Zaprojektowany aby cieszyć

Eleganckie i stylowe wnętrze Suzuki SX4 komfortowo mieści pięć osób wraz z ich bagażem. Zewnętrzne wymiary długości, szerokości i wysokości wersji 4x4 wynoszą odpowiednio 4140 mm x 1755 mm x 1620 mm, zaś w przypadku wersji 4x2: 4100 mm x 1730 mm x 1565 mm (1605 mm z relingami dachowymi). Zwarte gabaryty i mały promień skrętu 5,3 m ułatwiają poruszanie się w ciasnych miejskich uliczkach i parkować w miejscach niedostępnych dla większych modeli typu SUV.

Przestronne wnętrze oferuje sporo miejsca na nogi oraz przestrzeni na wysokości barków, również dla osób siedzących z tyłu. Jednak wysoki komfort podróżowania osiągnięty został nie tylko dzięki przestrzeni. Układ i zakres regulacji siedzeń umożliwia przyjęcie naturalnej pozycji, co ma kluczowe znaczenie dla wygody w czasie dalekich podróży. Dostęp do wnętrza ułatwia idealnie dobrana wysokość ustawienia siedzeń, duże otwory drzwiowe oraz wysoki prześwit podwozia. Tylne siedzenie umieszczone jest nieco wyżej, dzięki czemu pasażerowie siedzący z tyłu mogą rozkoszować się niezakłóconym polem widzenia.

Tylne siedzenie jest dzielone w proporcji 60/40, umożliwiając przewożenie długich bagaży wraz z jedną lub dwoma osobami zajmującymi miejsca z tyłu. Po złożeniu siedzenia do przodu uzyskuje się niemal całkowicie płaską podłogę przestrzeni bagażowej. Jej standardową objętość 270 litrów (VDA) można w ten sposób powiększyć do 625 litrów (VDA).

Wygodę podróżowania dodatkowo zwiększają dyskretnie rozmieszczone w kabinie wnęki i schowki. We wszystkich drzwiach są duże kieszenie na drobiazgi oraz uchwyty na butelki.

Czysta radość jazdy

Suzuki SX4 od samego początku tworzone było z myślą o napędzie na cztery koła, przy równoczesnym zapewnieniu wysokich osiągów. Zaawansowane technicznie jednostki napędowe oraz układy przeniesienia napędu gwarantują przyjemność prowadzenia i dynamiczne osiągi w każdych warunkach. Na rynku polskim SX4 początkowo pojawił się ze 107-konnym silnikiem benzynowym 1,6 VVT (ze zmiennymi fazami rozrządu), zaś wiosną dołączy do niego 120-konna jednostka o zapłonie samoczynnym DDiS o pojemności 1,9 litra pochodząca z koncernu Fiat.

Oprócz zmiennych faz rozrządu, silnik o zapłonie iskrowym ma elektryczne sterowanie przepustnicy, zapewniające dobre własności jezdne i zrywność. Rozpędza on wersję z napędem na dwa koła od 0 do 100 km/h w ciągu 10,8 sekundy, natomiast wersję 4WD w 11,2 sekundy. W cyklu mieszanym wersja z napędem na jedna oś potrzebuje na przejechanie 100 km 6,8 litra paliwa w cyklu mieszanym, zaś SX4 4WD zużywa 7.1 litra w cyklu mieszanym na 100 km.

1.9-litrowy turbodiesel z chłodnicą powietrza doładowującego charakteryzuje się płaską krzywą momentu obrotowego, co gwarantuje dynamiczne i płynne przyspieszanie w całym zakresie prędkości obrotowych. Bezpośredni wtrysk paliwa z magistralą paliwową typu „common-rail” pozwala obniżyć emisję zanieczyszczeń przy jednoczesnym uzyskaniu jednych z najlepszych osiągów w tej klasie. Jednostka ta rozwija moc 120 KM przy 3500 obr/min oraz moment obrotowy 280 Nm przy 2000 obr/min. W układzie wydechowym standardowo montowany jest filtr cząstek stałych. Oba silniki spełniają wymogi rygorystycznej normy czystości spalin Euro 4.

Wraz z silnikiem diesla montowana jest sześcioprzełożeniowa mechaniczna skrzynia biegów, będącą nową konstrukcją Suzuki. Dzięki gęstemu zestopniowaniu przełożeń pozwala w pełni wykorzystać możliwości jednostki napędowej. Suzuki SX4 będzie jedynym samochodem w tej klasie z silnikiem o zapłonie samoczynnym, 6-przełożeniową skrzynią biegów i napędem na 4 koła. Silnik benzynowy montowany jest z 5-przełożeniową mechaniczną skrzynią biegów.

i-AWD (intelligent All Wheel Drive)

Charakterystycznym elementem Suzuki SX4 w wersji 4WD jest 3-zakresowy przełączalny napęd na wszystkie koła i-AWD. Elektrycznie sterowany sprzęg międzyosiowy pozwala wybierać pomiędzy trybami pracy „4WD-Auto”, „4WD-Lock” i „2WD”, by uzyskać doskonałe możliwości trakcyjne oraz zapewnić poczucie bezpieczeństwa w razie pogorszenia się przyczepności kół do nawierzchni. W trybie „4WD-Auto” w normalnych warunkach jazdy nie jest przekazywany moment obrotowy na tylne koła i układ i-AWD przekazuje napęd wyłącznie na koła przednie. Jednak z chwilą, gdy koła te zaczynają tracić przyczepność do nawierzchni, moment obrotowy zostaje częściowo przekazany również na koła tylne, które pomagają utrzymać stateczność ruchu. W trybie „4WD-Lock” napęd jest stale przekazywany na wszystkie koła, jednak z chwilą przekroczenia prędkości 60 km/h następuje samoczynne przełączenie na tryb „4WD-Auto”, by zapewnić płynną jazdę. Jazdę w trybie „2WD” cechuje wyjątkowo niskie zużycie paliwa.

Podwozie

Wykazujące się dobrą zwrotnością i przewidywalnymi własnościami jezdnymi Suzuki SX4 z zapasem spełnia wymogi europejskich testów drogowych. Zalety te są rezultatem precyzyjnego dopasowania parametrów zawieszenia do wysoce sztywnej płyty podłogowej.

Nadwozie stanowi rozwinięcie znanej z modelu Swift konstrukcji bazowej, który na całym świecie został uhonorowany licznymi nagrodami.Wysoka sztywność nadwozia wraz ze wzmocnionymi gniazdami mocowania elementów zawieszenia pozwalają przednim kolumnom MacPhersona oraz tylnemu zawieszeniu z belką skrętną pokazać pełnię możliwości. Dodatkowo poczucie stabilności na drodze wzmacnia szeroki rozstaw kół, który wynosi 1500 mm (1495 w wersji 4x4) oraz szerokie opony 205/60R16.

Przednie hamulce tarczowe z wentylowanymi tarczami oraz tylne hamulce bębnowe ze szczękami przeciwbieżnymi uruchamiane są z pomocą 10-calowego siłownika wspomagającego, dając pewność i wyczucie hamowania. Ostatecznego zestrojenia elementów podwozia dokonano w Europie, aby uzyskać własności zgodne z potrzebami i oczekiwaniami Europejczyków.

Wzbudzające zaufanie bezpieczeństwo

Suzuki SX4 wzbudza zaufanie bogactwem rozwiązań służących bezpieczeństwu jazdy. Wśród elementów bezpieczeństwa czynnego wymienić należy standardowo montowany we wszystkich wersjach układ ABS z funkcją elektronicznego rozdziału sił hamowania (EBD).Nadwozie SX4 wyróżnia się wysoce skuteczną ochroną pasażerów, nagrodzoną 4 gwiazdkami w testach zderzeniowych Euro NCAP. Szeroko zastosowano w niej stal o podwyższonej wytrzymałości, co wraz z precyzyjnie zaprojektowanymi pustymi przestrzeniami pozwoliło uzyskać odpowiednią sztywność bez nadmiernego wzrostu masy.

Do elementów bezpieczeństwa biernego należy również wysoka pozycja za kierownicą, zapewniająca szerokie pole widzenia, oraz odpowiednio wzmocnione nadwozie, oferujące wiodący w tej klasie poziom ochrony. Energię zderzenia pochłaniają przednie i tylne strefy kontrolowanego zgniotu, zaś konstrukcja ramowa rozprasza ją poza kabinę pasażerów o bardzo sztywnej konstrukcji.

Suzuki SX4 zostało zaprojektowane również z myślą o skutecznej ochronie pieszych i mniejszych pasażerów w trakcie kolizji, co zaowocowało 3 gwiazdkami w odpowiednich testach Euro NCAP. Jak na kompaktowe auto, jest to wynik dobry.

Na resztę standardowego wyposażenia związanego z bezpieczeństwem składają się między innymi: poduszki powietrzne oraz 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia przy przednich fotelach, boczne poduszki i kurtyny powietrzne, 3-punktowe bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa na tylnych miejscach, zaczepy do zamocowania fotelika dziecięcego w systemie ISO-FIX, a także dodatkowe światło hamowania.

Suzuki SX4 kosztuje od 48 900 (wersja 1,6 2WD GLS) do 58 900 (1,6 4WD GS).