W przeciągu 20 lat powstało ponad 2,4 mln egzemplarzy trzech generacji Suzuki Vitara i Grand Vitara. Wbrew aktualnym trendom Vitara trzyma się klasycznej konstrukcji – silnik zamontowany podłużnie, napęd na wszystkie koła i rama podwoziowa (chociaż dziś zintegrowana z nadwoziem). Obecnie Vitara jest jedynym samochodem kategorii SUV, który w Europie oferowany jest w wersji 3-drzwiowej.
Vitara (od roku 1988)
Pierwsza generacja – jeszcze o nazwie Vitara – zadebiutowała na jesieni 1998 roku podczas autosalonu w Tokio. Trzydrzwiowy samochód terenowy o długości 3,57 m ulokował się w ofercie Suzuki ponad mniejszym off-roadem Samurai. Konstrukcja obu modeli była podobna – również Vitara zbudowana była na ramie kratownicowej i otrzymała sztywną tylną oś oraz napęd na tylne koła ze załączanym napędem 4x4 i redukcją. Także w tym wypadku w ofercie znalazła się wersja z zamkniętym nadwoziem oraz cabrio z płóciennym dachem i pałąkiem ochronnym.
Pod maską znalazł się 4-cylindrowy silnik 1,6 SOHC o mocy 59 kW (80 KM). Kompaktowy off-road/SUV z atrakcyjnie zaprojektowanym nadwoziem szybko zdobył sobie popularność, przede wszystkim u młodszych klientów. W pierwszym roku produkcji sprzedano na całym świecie doskonałych jak na Suzuki 64 tys. egzemplarzy. Kolejne ożywienie sprzedaży przyniosła w roku 1991 wersja pięciodrzwiowa o długości 3,98 m, która otrzymała silnik 1,6 DOHC oferujący 71 kW (97 KM). W tym czasie roczna produkcja przekroczyła 100 tys. sztuk i tylko w samych Niemczech w całym 1991 roku sprzedano prawie 11 tys. egzemplarzy.
W drugiej połowie cyklu modelowego doszło do dalszego poszerzenia oferty w górę – w roku 1994 przedstawił się silnik 2,0 V6 (100 kW/136 KM), a dwa lata później 2,0 TD (52 kW/71 KM). Obie wersje odróżniały się większymi zderzakami, plastikowymi poszerzeniami błotników, a także nową atrapą chłodnicy.
Na rodzimym rynku Suzuki Vitara sprzedawane było jako Suzuki Escudo, w USA pod nazwą Suzuki Sidekick i Geo Tracker, a na rynku kanadyjskim również pod markami koncernu General Motors – Chevrolet, GMC, Pontiac i Asüna. Po skończeniu produkcji w Japonii licencję na produkcję przejęła hiszpańska spółka Santana, która auto w zmodyfikowanej wersji produkuje do dziś.
Grand Vitara (1998-2005)
Dziesięć lat temu przedstawiono nową generację, która otrzymała w nazwie słowo Grand. Pięciodrzwiowa wersja urosła o 21 cm do długości 4,19 m. W ofercie znalazł się 4-cylindrowy silnik o pojemności 2,0 l (98 kW/133 KM), mocniejszy 4-cylindrowy turbodiesel 2,0 TD (64 kW/87 KM) i 6-cylindrowa jednostka 2,5 l (106 kW/144 KM). Wyłącznie dla wersji 3-drzwiowej dostępny był podstawowy silnik 1,6 o mocy 69 kW (94 KM).
Na początku nowej dekady Suzuki Vitara poddano kuracji odmładzającej oraz zmianom w ofercie. Dla osób preferujących silniki wysokoprężne przeznaczono nowoczesny turbodiesel common-rail 2,0 HDi o mocy 80 kW (109 KM). Z europejskiej oferty wypadła wersja z płóciennym dachem i 6-cylindrowy silnik, pojawiła się natomiast wydłużona wersja XL-7 z widlastą 6-cylindrową jednostką napędową o pojemności 2,7 l (127 kW/173 KM). Zaledwie dwa lata później, w roku 2003, wersja XL-7 otrzymała facelifting, który stylistycznie bardziej odróżnił auto od wersji podstawowej. Silnik 2,7 V6 wzmocniono do 135 kW/184 KM, a zarazem ofertę tego modelu poszerzono o jednostkę wysokoprężną.
Grand Vitara (od 2005)
W roku 2005 na salonie samochodowym we Frankfurcie przedstawiła się na razie ostatnia, trzecia generacja, która przyniosła zasadnicze zmiany w stylistyce. Pięciodrzwiowa wersja wydłużyła się o kolejnych 20 cm do 4,47 m, trzydrzwiowa po raz pierwszy przekroczyła 4 metry. Silniki benzynowe zmodernizowano – 1,6 VVT (78 kW/106 KM) i 2,0 (103 kW/140 KM). Turbodiesel HDi firmy Peugeot zastąpił silnik 1,9 DDiS (95 kW/129 KM) pochodzący z Renault. Dla rynków pozaeuropejskich przeznaczony jest również silnik 2,7 V6.
Konstruktorzy zrezygnowali z klasycznej koncepcji z ramą kratownicową, sztywnym zawieszeniem i manualnie dołączanym napędem 4x4. Zamiast tego aktualne Suzuki Grand Vitara dysponuje ramą zintegrowaną z nadwoziem, niezależnym zawieszeniem wszystkich kół i stałym napędem na cztery koła z blokadą dyferencjału międzyosiowego i redukcją. Grand Vitara nadal cechuje się doskonałymi właściwościami do jazdy w terenie, chociaż koncepcyjnie bardziej zbliżyła się do klasycznych SUV-ów przeznaczonych raczej do jazdy po utwardzonych nawierzchniach. Zmiany odbiły się w sukcesie rynkowym – w roku 2006 na całym świecie sprzedano rekordową ilość 175 tys. egzemplarzy modelu Grand Vitara.
Jeszcze w tym roku do sprzedaży trafi odmłodzony model. Zmiany w wyglądzie są tylko kosmetyczne, ale na tylnej osi pojawiły się tarcze hamulcowe, a gama silnikowa poszerzyła się o dwie jednostki napędowe. Czterocylindrowy silnik 2,4 VVT oferuje 124 kW (169 KM) i będzie dostępny z manualną 5-biegową skrzynią biegów lub 4-biegowym automatem. Wyłącznie dla wersji 5-drzwiowej dostępna będzie jednostka 3,2 V6 o mocy 171 kW (233 KM) połączona w standardzie z 5-biegowym automatem.
Suzuki Grand Vitara 2009 - gama silnikowaSilnik (nadwozie)1,6 VVT(3-drzwiowe)1,9 DDiS(3-drzwiowe)1,9 DDiS(5-drzwiowe)2,0i(5-drzwiowe)2,4 VVT(5-drzwiowe)3,2 V6(5-drzwiowe)Pojemność skokowa [cm3]158618701870199523933195Cylindrów/zaworów4/44/24/24/44/46/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]78 (106)/590095 (129)/375095 (129)/3750103 (140)/6000124 (169)/6000171 (233)/6200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]145/4100300/2000300/2000183/4000227/3800291/3200Prędkość maksymalna [km/h]160170170175185 (175)200Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]14,412,813,212,511,7 (12,0)9,3Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]8,27,07,09,19,0 (9,7)10,6