Marka Alfa Romeo, która od wielu lat produkuje mocne i szybkie pojazdy, w ostatnich latach traci na popularności. Klientów zraziła przede wszystkim awaryjność samochodów i zły serwis. Jednak Sergio Marchionne, dyrektor wykonawczy firmy Fiat, zapowiedział w zeszłym roku zmianę.

Trudne zadanie ożywienia spółki Alfa Romeo postawiono przed 40-letniego Lucę De Meo, najmłodszego członka zarządu koncernu Fiat. De Meo stojący za odrodzeniem macierzystej marki, która jeszcze kilka lat temu przeżywała kryzys, miałby zwrócić samochodom Alfa Romeo utraconą charyzmę, która w latach 50- i 60-tych przyciągała rzesze młodych mężczyzn.

"Ludzie kochają samochody Alfa Romeo za ich historię i niezliczoną ilość zwycięstw w przeróżnych wyścigach,” mówi Tiberio Santagatti, prezes włoskiego klubu facynatów marki Club Alfa Italia. De Meo musi więc przywrócić marce utracony błysk.

Sukcesy De Meo z marką Fiat, która dzięki niemu ponownie stała się ważnym graczem na rynku, zwłaszcza w kategorii małych samochodów, pokazują, że może być odpowiednią osobą do tego zadania. Właśnie dzięki jego ambitnym planom stagnujący Fiat w ostatnich czterech latach wstał z popiołu, wykazując w zeszłym roku wzrost sprzedaży o 13 procent.

W wypadku Alfa Romeo będzie miał jednak utrudnione zadanie. Firma ogranicza się bowiem wyłącznie do rynku europejskiego, a jej sprzedaż w porównaniu z niemiecką konkurencją jest ułamkowa. W dodatku według nieoficjalnych informacji zeszłoroczne straty sięgnęły 100 mln euro, chociaż cała dywizja samochodów osobowych koncernu Fiat wykazała zysk na poziomie 803 mln euro. Analitycy rynku samochodowego uważają jednak, że to właśnie Alfa Romeo mogłoby przynieść koncernowi największe przychody.

De Meo zapowiada, że do roku 2010 zwiększy sprzedaż do 300 tys. samochodów. Mają mu w tym pomóc przygotowywane modele Junior i 149, które miałyby tworzyć aż połowę przyszłej produkcji Alfa Romeo. Oba samochody mają zainteresować przede wszystkim młodszych klientów.

Ożywienie zainteresowania samochodami marki Alfa Romeo na rynku brytyjskim i niemieckim, na które postawił poprzednik De Meo Antonio Baravalle, pokazuje, że ambitny plan nowego szefa mógłby dojść do skutku.

Produkcja samochodów Alfa Romeo w roku 2006 i 2007ModelProdukcja 2007Produkcja 2006Różnica [szt.]Różnica [%]1475659061577-4987-8,1%159753607013352277,5%Brera/Spider11930111088227,4%GT1342113630-209-1,5%Pozostałe6651327-662-49,9%Razem1579661577751910,1%Źródło: Reuters, JD Power, Fiat