Nowy pojazd znacznie różni się od swego poprzednika. Zewnętrznie charakteryzuje go przede wszystkim ogromne tylne skrzydło i przedni zderzak dużych rozmiarów. Zdaniem dyrektora technicznego Christiana Loriauxa ponad 80 procent części w Focusie RS WRC 03 jest nowych. Samochód dostał zmieniony aerodynamiczny wygląd, który ma sprawdzić się w szybkich rajdach.Zupełnie inne jest teraz tylne zawieszenie. Zmodyfikowano system kontroli elektronicznej. Focusa napędza teraz nowy, lżejszy i bardziej wydajny silnik opracowany przez Cosworth Racing. Inaczej wygląda teraz także rozkład mas w pojeździe, nad którym prace konstrukcyjne rozpoczęto w połowie maja 2002 roku. Poprawiono również sztywność nadwozia oraz klatki bezpieczeństwa, które znacznie przekraczają normy wyznaczone przez regulamin techniczny FIA.Nowy Ford Focus RS WRC 03 został homologowany przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) 1 kwietnia. Pierwszy start zaplanowano na czwartą rundę mistrzostw świata - Rajd Nowej Zelandii. W całym mistrzowskim cyklu z tego pojazdu będą korzystać Markko Märtin wraz ze swym pilotem Michaelem Parkiem oraz belgijska para Fran?ois Duval i Stephane Prevot. Trzecia załoga Forda Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen do końca sezonu mają jeździć na poprzedniej wersji 02.
Szybki, lekki i niezawodny
W bazie fabrycznego zespołu Forda w Dovenby Hall dyrektor teamu Malcolm Wilson oraz szef sportu Ford Europe Martin Whitaker przedstawili nowego rajdowego Focusa. To kolejna wersja modelu RS, który debiutował na światowych trasach w roku 1999 i odniósł w mistrzostwach 11 zwycięstw.