Nowa praktyka na polskim rynku jest taka, że dystrybutorzy samochodów bardzo często ogłaszają specjalną ofertę promocyjną z okazji... wejścia na rynek! Jeszcze kilka miesięcy temu taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia. Zapowiadana przed wejściem naszego kraju do Unii Europejskiej harmonizacja cen odbyła się niemalże wyłącznie na papierze. Po skoku cenowym tuż przed majem 2004 roku i późniejszym załamaniu rynku w ofertach dilerów nadal obecne są tzw. podstawowe wersje w niezbyt konkurencyjnych cenach, tyle że za takie sumy nikt w Polsce aut nie kupuje - sprzedają się przede wszystkim specjalne, "limitowane" serie, a wszelkiego rodzaju promocje mają charakter ciągły. Nie należy zapominać także o tym, że wprowadzanie nowych modeli wiąże się z wyprzedażą poprzedników. Być może więc jesień będzie również obfitować w szereg różnych promocji.Fiat i Alfa RomeoJuż we wrześniu w salonach Fiata zobaczymy Cromę - rodzinne kombi, którym Fiat wraca do segmentu D. Początkowo dostępne będą jedynie silniki Diesla (benzynowe od 2006 roku):- 1.9 JTD/120 KM, od 83 300 zł;- 1.9 JTD/150 KM, od 91 700 zł;- 2.4 JTD/200 KM, od 129 900 zł.Drugą nowością tej jesieni (debiut 7 października) w koncernie Fiata będzie następca popularnej Alfy 156 - model 159. W ofercie trzy silniki benzynowe (z bezpośrednim wtryskiem):- 1.9 JTS/160 KM;- 2.2 JTS/185 KM;- 3.2 V6 JTS/260 KM. Diesle jak w Cromie.BMWU Bawarczyków, oprócz pakietów M dla serii 1, 3 i X3 (opisujemy je szerzej na stronie 13), już za kilka tygodni zobaczymy serię 3 w wersji Touring. W stosunku do poprzednika przestrzeń bagażowa przy normalnym położeniu siedzeń wzrosła o 35 l (do 460 l). Maksymalna pojemność kufra serii 3 w wersji kombi wynosi 1385 l. Oczywiście nie zapomniano o siatce przytrzymującej mniejsze bagaże, okienku do przewozu nart czy kilku praktycznych schowkach na drobiazgi. Szyba w tylnej klapie otwiera się oddzielnie. Pod względem silnikowym w Touringu nie będzie żadnych zmian. Sprzedaż auta w Polsce planowana jest na wrzesień. Ceny są jeszcze nieznane. OpelZafira jest samochodem, który całkiem inaczej niż konkurenci zdefiniował klasę kompaktowych vanów - na pokład może bowiem zabrać nawet 7 osób, a system chowania siedzeń pod podłogą bagażnika Flex7 ma obecnie wielu naśladowców w innych firmach. Debiutująca właśnie druga generacja Zafiry posiada oczywiście wszystkie zalety poprzednika. Samochód bazuje na technice Astry III. Klienci będą mieli do wybory aż 7 jednostek napędowych. Benzynowe to:- 1.6/105 KM; l 1.8/140 KM; - 2.2/150 KM; l 2.0T/200 KM. Motor 1.8 może być opcjonalnie wyposażony w zautomatyzowaną przekładnię Easytronic, a 2.2 w 4-stopniowy "automat". Silniki wysokoprężne:- 1.9/100 KM; l 1.9/120 KM; - 1.9/150 KM. Dwa ostatnie silniki będą również oferowane z 6-stopniowymi przekładniami automatycznymi. Rynkowa premiera samochodu nastąpi jeszcze pod koniec lipca.PeugeotFrancuska firma poddała swój najważniejszy model - 307 - ożywczemu liftingowi. Oprócz szeregu zmian stylistycznych (spośród których najbardziej wyróżnia się nowy przód upodabniający "307" do najnowszych Peugeotów) koncern zdecydował się również na wzbogacenie wyposażenia oraz kilka modyfikacji technicznych. Do najważniejszych należą dwa nowe silniki: - 2.0/140 KM (zastąpił jednostkę 136-konną); - 2.0/177 KM (w topowej odmianie Platinum 180); Zmiany objęły wszystkie wersje nadwoziowe: hatchbacki, kombi oraz coupécabrio CC, które teraz można kupić także z 136-konnym dieslem 2.0 HDi. W salonach nowa "307" pojawi się pod koniec sierpnia. RenaultNastępca produkowanego od 1998 roku Clio trafi na rynek już we wrześniu. Klienci będą mieli do wyboru dwie wersje nadwoziowe - 3d i 5d. Paleta silników benzynowych ma przedstawiać się następująco: - 1.2/75 KM; l 1.4/98 KM;- 1.6/88 KM; l 1.6/111 KM.Jednostka 1.2 będzie dostępna także ze skrzynią sekwencyjną, a mocniejsza 1.6 również z "automatem". Preferujący oszczędną jazdę mogą wybrać silnik 1.5 w trzech wariantach mocy:- 1.5/70 KM; l 1.5/85 KM; l 1.5/105 KM.85-konny motor występuje opcjonalnie ze skrzynią sekwencyjną. Ceny nowego Clio nie są jeszcze znane, ale auto nie powinno być dużo droższe od obecnej generacji. VolkswagenNajwięcej nowości (i to niemalże w każdym segmencie rynku) przygotowuje Volkswagen. Najmniejszy Fox ma być odpowiedzią koncernu na tanie samochody (np. Dacię Logan czy kolińskie "trojaczki" - C1, 107 i Aygo). Do wyboru będą trzy silniki:- 1.2/55 KM; l 1.4/75 KM;- 1.4 TDI/70 KM. Kolejne dwie nowości będą wymagały większych nakładów finansowych. Pierwsza z nich (podobnie jak Fox) pochodzi z brazylijskiej fabryki VW. Jetta ma kufer o pojemności 525 l. Nie wiadomo jeszcze, jakie wersje silnikowe trafią do polskiej oferty. Nowy Passat kombi otrzyma te same silniki co sedan, a kufer ma maksymalnie 1731 l. Sprzedaż wszystkich nowych Volkswagenów rusza we wrześniu.