Po pierwszych propozycjach odkupienia marki Alfa Romeo przez niemiecki koncern Volkswagen wszystko wydawało się być na pograniczu fantazji. Jednak po paru miesiącach już wszystko jest możliwe, bo Fiat do głębokiej restrukturyzacji wciąż potrzebuje pieniędzy. Te pieniądze ma Volkswagen!

Marchionne, który początkowo bronił jak lew marki Alfa Romeo, teraz zaczyna się zastanawiać jaki wybrać wariant. Z nieoficjalnych informacji wynika, iż szef włoskiego koncernu zlecił swoim podwładnym przygotowanie szczegółowych analiz, ze sprzedażą Alfy włącznie. Trwają także dwustronne rozmowy na linii VW-Fiat.

Sprzedaż Alfa Romeo pozwoli przetrwać włoskiemu koncernowi przez najbliższe dwa lata, które zapowiadają się nieciekawie. Takie rozwiązanie pozwoli na spokojne przeprowadzenie restrukturyzacji. Z drugiej jednak strony Marchionne liczył, ze to Alfa może odegrać kluczowa rolę w odrodzeniu się Fiata.

Jednak liczby są brutalne. Marka ta nie przyniosła zysku w ciągu ostatnich 6 lat i nic nie zapowiada na szybkie zmiany. Sprzedaż Alfy w tym roku osiągnie jedynie 120 tys. egz. i zdecydowanie daleko jej do wymarzonych 400 tys. aut w 2014 roku. Analitycy uważają, że pod tym względem Marchionne jest zwykłym marzycielem.

Cztery powody, dla których Fiat powinien sprzedać Alfę:

- uzyskanie gotówki od 1,5 mld euro do 2 mld euro i wyjście Fiata z zadłużenia

- uniknięcie wydatków co najmniej 1,5 mld euro na uruchomienie pięciu nowych modeli alfa Romeo w latach 2012 -2014

- zwiększenie zysków w latach 2011 i 2012

- wprowadzenie marki Dodge jako sportowej w portfolio Fiata

Powody, dla których Fiat nie powinien sprzedawać Alfy:

- jeżeli Fiat przetrwa najbliższe trzy lata, to w 2014 rok może liczyć już na zyski i zmniejszenie do minimów długów

- Fiat może zyskać 2 mld euro ze sprzedaży firm Magneti Marelli, Comau i Teksid

- odnowienie Alfy może przynieść 10 proc. więcej zysku - Fiat zaoszczędzi na wspólnych platformach z Chryslerem

- uruchomienie produkcji samochodów marki Alfa Romeo w Chinach i Rosji

Analitycy radzą, by Marchionne podjął jak najszybciej odpowiednie decyzje. Jeżeli wierzy, że w ciągu dwóch najbliższych lat Fiat da radę samodzielnie się wydźwignąć, to warto utrzymać markę Alfa Romeo. Jeżeli jednak są jakieś wątpliwości, to trzeba ją jak najszybciej sprzedać.