• Powoli wyczerpuje się obecna formuła salonów samochodowych.
  • IAA 2019 odwiedziło ponad 0,5 mln osób (to o prawie 0,3 mln mniej niż w 2017 roku). Ostatnia edycja IAA (w 1939 roku) przed rozpoczęciem wojny zgromadziła aż 825 tys. gości
  • Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego rozstaje się na dobre z Frankfurtem - rozpisano konkurs na targi IAA 2021, w którym Frankfurt odpadł już w pierwszej rundzie
  • Wśród kandydatów do organizacji nowego salonu IAA w 2021 roku są Berlin, Hamburg oraz Monachium

Oto kolejny przejaw kryzysu w branży motoryzacyjnej, który tym razem dotyka międzynarodowe salony samochodowe. Żegnamy jedną z największych imprez w Europie. IAA we Frankfurcie po niemal 70 latach przechodzi do historii (pierwszy salon w tym mieście odbył się w 1951 roku).

Oczywiście sama wystawa IAA tak łatwo nie zniknie z kalendarza międzynarodowych imprez. Organizator, czyli Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego VDA poszukuje bowiem nowego pomysłu na imprezę, która w dotychczasowej formule staje się coraz mniej atrakcyjna. Nie jest bowiem tajemnicą, że w ciągu ostatnich lat wielkie salony samochodowe dostały sporej zadyszki.

Nie dość, że spadała frekwencja wśród odwiedzających (z ponad 940 tys. w 2005 roku na IAA do ponad 0,5 mln w 2019 roku), ale także wśród wystawców. Już dwa lata temu straszyły pustki na salonie w Paryżu. Nie inaczej było w zeszłym roku w Genewie oraz we Frankfurcie. Na dodatek więcej gości niż w 2019 roku udało się zgromadzić kilkadziesiąt lat wcześniej. W 1934 roku za czasów Hitlera IAA zgromadziło 600 tys. odwiedzających. Ostatnia edycja IAA (w 1939 roku) przed rozpoczęciem wojny zapisała się w statystykach z wynikiem aż 825 tys. gości.

Na reakcję organizatorów niemieckich targów nie trzeba było długo czekać. VDA, czyli Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego, rozstaje się na dobre z Frankfurtem. Rozpisano bowiem konkurs na targi IAA 2021, w którym Frankfurt odpadł już w pierwszej rundzie. Razem z nim także Hanower, Kolonia i Stuttgart. Do finału przeszły: Berlin, Hamburg oraz Monachium.

Niewykluczone zatem, że po niemal 70 latach salon IAA może wrócić do miasta ,od którego zaczęła się ponad stuletnia historia wystawy. Pierwszy salon samochodowy (z zaledwie czterema wystawcami w hotelu Bristol) odbył się w 1897 roku w Berlinie, dzięki zaangażowaniu ówczesnego stowarzyszenia CEMCA (Central European Motor Car Association). Zanim IAA na dobre trafiło do Frankfurtu minęło wiele lat. W międzyczasie, prócz Berlina, wystawy IAA odbywały się także w Kolonii czy Lipsku.

Decyzja o lokalizacji targów IAA 2021 powinna być ogłoszona w ciągu kilku najbliższych tygodni.