W tym roku sprawdziliśmy po 18 salonów 12 firm-importerów – w sumie 216 salonów.
Dlaczego sprawdziliśmy 12 firm? Bo do testu wybieramy te, które w ubiegłym roku sprzedały na polskim rynku co najmniej 10 tys. nowych aut. W 2014 r. takim firm-importerów było właśnie 12.
Wynik i miejsce firmy zależy od liczby punktów, jaką zdobędą jej salony sprzedaży. A te sprawdzamy bardzo szczegółowo – nasi wysłannicy (tajemniczy klienci) odwiedzają każdy wylosowany salon i próbują kupić samochód.
Tajemniczy klienci oceniają 3 kategorie: organizację salonu (miejsca parkingowe, ekspozycję samochodów, estetykę salonu), jakość obsługi (rozmowa doradcza, zrozumiały język sprzedawców, umiejętność prezentacji auta, gotowość do negocjacji cenowych) oraz jazdę próbną.
Idealny salon może zdobyć maksymalnie 200 punktów. Ale są i takie, które zdobywają zaledwie 100 czy jeszcze mniej. Miejsce firmy w naszym teście wynika ze średniej z ocen wszystkich salonów.
W Wielkim Teście Salonów 2015 pierwsze miejsce zajęły ex aequo Toyota i Renault – obie firmy zdobyły po 173,333 punktów.
Toyota od lat lokuje się w czołówce firm mających najlepsze salony sprzedaży nowych samochodów. W ostatnich pięciu latach 4 razy zajmowała pierwszą lub drugą lokatę. Jedyna wpadka przydarzyła się w 2014 roku, kiedy wylądowała na 6 miejscu.
W teście 2015 aż pięć spośród osiemnastu sprawdzonych salonów Toyoty zdobyło maksymalną ocenę 200 pkt.
Pierwsze miejsce Renault jest dla nas pewnym zaskoczeniem. W ostatnich latach francuska firma zajmowała w naszym teście miejsce w połowie stawki lub wręcz w końcowych partiach tabeli wyników.
W 2015 r. dwa salony Renault zdobyły maksymalne 200 pkt.
Drugie miejsce w Wielkim Teście Salonów 2015 zajął Volkswagen. Ta firma, podobnie jak Toyota, „okupuje” od lat podium. W teście 2015 VW zdobył 172,778 punktów – zaledwie 0,555 pkt mniej od zwycięskich firm.
Pięć sprawdzonych w naszym teście salonów Volkswagena zdobyło 200 pkt.
Trzeci stopień na podium wywalczył Hyundai – 170, 833 pkt. To największe zaskoczenie testu 2015. Dotychczas koreańska firma zajmowała w naszym teście dość odległe miejsca.
Widać tu jednak dużą poprawę, nasi wysłannicy wystawili maksymalne oceny za wygląd salonów Hyundaia i ekspozycję samochodów oraz za zrozumiały język sprzedawców podczas prezentacji aut.
Okazało się także, że sprzedawcy w salonach Hyundaia są dość elastyczni i gotowi do negocjacji cenowych.
Czwarte miejsce zajęła Dacia – i jest to kolejne miłe zaskoczenie. Rumuńska firma należąca do Renault zdobyła 169,444 pkt. Aż 5 salonów Dacii dostało od naszych wysłanników maksymalną ocenę 200 pkt.
Na piątym miejsce uplasował się Opel zdobywając 165,556 pkt. To najlepsze miejsce w naszym teście w ostatnich pięciu latach. Dwa salony Opla otrzymały maksymalną ocenę 200 pkt.
Na szóstym miejscu sklasyfikowana została Skoda – 165,278. I tu duże zaskoczenie in minus! Czeska firma w ostatnich czterech latach zajmowała w naszym teście albo drugą, albo trzecią pozycję. Tylko jeden salon Skody zdobył maksymalne 200 pkt.
Tegoroczny wynik traktujemy jako wypadek przy pracy i mamy nadzieję, że Skoda uzyska w następnych latach wyższą ocenę. Pod warunkiem, że poprawi jakość obsługi – w tej kategorii zdobyła tylko 80,556 pkt – o dziesięć mniej niż zwycięskie firmy.
Siódma pozycja przypadła Nissanowi – 164,722 pkt. To najlepsze miejsce japońskiej firmy w ostatnich pięciu katach. Trzy salony Nissana zdobyły po 200 pkt.
Na ósmym miejscu sklasyfikowaliśmy Kię – 162,500 pkt. W porównaniu z rokiem 2014 Kia wypadła słabo – rok temu zajęła bowiem 4. pozycję. Jednak w poprzednich latach koreańska firma okupowała dolne partie tabeli wyników.
Na dziewiątym miejscu jest Ford – 160,833 pkt. Żaden z testowanych w 2015 r. salonów Forda nie zdobył maksymalnej oceny 200 pkt.
Dziesiąta pozycja przypadła Citroenowi – 158,889 pkt. Dwa salony francuskiej firmy zdobyły w naszym teście po 200 pkt.
Ostatnie 11 miejsce w naszym teście 2015 zajął Peugeot – 155,556 pkt. W poprzednich latach francuska firma zajmowała wyższe pozycje.
Jakie wnioski ogólne płyną z Wielkiego Testu Salonów 2015? Salony w Polsce należą do najładniejszych w Europie. Auta są w nich dobrze wyeksponowane. Sprzedawcy są w większości przypadków dobrze przygotowani do obsługi klientów, są uprzejmi i kompetentni, potrafią atrakcyjnie zaprezentować auto i jego zalety, a na dodatek nie unikają negocjacji cenowych.
Najwięcej problemów występuje z jazdą próbną. W taj kategorii salony mają jeszcze wiele do poprawienia. W szczególności sprzedawcy powinni poprawić prezentowanie auta podczas jazdy, a po jej zakończeniu odbyć z klientem krótką rozmowę podsumowującą.