Logo
WiadomościAktualnościUgrzecznione Picasso

Ugrzecznione Picasso

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Gdy w połowie 1998 roku po raz pierwszy publikowaliśmy zdjęcia prototypowego minivana Citroena o oznaczeniu fabrycznym N 68, nie znaliśmy prawie żadnych technicznych szczegółów. Nie wiedzieliśmy nawet, jak w przyszłości samochód będzie się nazywał, ale brak jakichkolwiek podobieństw do produkownej od 1997 roku Xsary sprawił, że obstawialiśmy wówczas stworzenie zupełnie nowej linii modelowej.

Oficjalna premiera auta rok później okazała się dla nas (i nie tylko dla nas) dużym zaskoczeniem - pojazd otrzymał nazwę Xsara Picasso, co doskonale pasowało do awangardowych kształtów nadwozia. Pomysł na zbudowanie samochodu, który stylistycznie zdecydowanie odcinałby się od prekursora segmentu - Renault Scénica - okazał się strzałem w dziesiątkę i Picasso zdobyło szereg klientów w Europie. Na polskim rynku Xsarze Picasso udało się nawet w pewnym momencie wyprzedzić w rynkowym peletonie Scénica - stało się tak za sprawą mocnej kampanii reklamowej oraz bardzo korzystnych cen. Nowy minivan Citroena nie będzie korzystał ze sprawdzonych wzorców Xsary Picasso i pójdzie własną drogąDziś mimo wieku Xsara Picasso jest nadal znaczącym graczem w rynkowej konkurencji, choć w porównaniu ze swoim odwiecznym rywalem znajduje mniej nabywców. Od początku roku do października w Europie Zachodniej sprzedano ponad 150 tys. Xsar Picasso i ponad 230 tys. obu wersji Scénica - jeśli wziąć pod uwagę wiek obu konstrukcji, to wynik nad podziw dobry.Taki stan nie może trwać jednak w nieskończoność i w przyszłym roku zostanie zaprezentowany następca Picasso - komputerowe wizje opracowane na podstawie zdjęć "szpiegowskich" prezentujemy już dziś. Wzorem konkurencji najnowszy kompaktowy van ze stajni Citroena ma być wytwarzany w dwóch wersjach nadwoziowych - krótszej (5-osobowej) i dłuższej (7-osobowej). Tak jak poprzednik opierał się na platformie Xsary, obecnie wzorcem zostanie C4. Podobieństwa nie mają zresztą dotyczyć tylko techniki - choć odmienność od bazowego modelu okazała się bardzo pomocna w odniesieniu rynkowego sukcesu, Francuzi nie zdecydowali się powtórzyć tego kroku i także stylistycznie druga generacja Picasso będzie nawiązywała do C4. Kierunek rozwiązań stylistycznych Citroena na przyszłe lata wytycza nowa linia C4. Ostre przetłoczenia nadwozia w połączeniu z wlotem powietrza z umiejętnie wkomponowanym szewronem mają być teraz znakami rozpoznawczymi Citroena. Przy nowym modelu firma zdecydowała się także na większe niż dotychczas zróżnicowanie wersji 3- i 5--drzwiowej. Pierwsza z nich ewoluuje w stronę sportu - opadający ku tyłowi dach i dzielona szyba w tylnej klapie sprawiają, że samochód wygląda rzeczywiście bardzo oryginalnie. Wersja 5-drzwiowa jest przeznaczona dla osób, które szukają typowych dla kompaktów cech jak pakowność i funkcjonalność, ale nie chcą się zdecydować na designerską poprawność reprezentowaną przez największe koncerny.Z technicznego punktu widzenia obydwie wersje zbyt wiele się nie różnią - mają ten sam rozstaw osi, niemalże identyczne zawieszenia. Także jednostki napędowe w dużej mierze się pokrywają - wyjątek to motor 2-litrowy, który w wersji 5d ma 140 KM, a w 3d aż 177 KM. Francuzi odcinają się zdecydowanie od mdłego designu Xsary i innych przedstawicieli klasy kompaktówAle Citroen nie byłby sobą, gdyby nie zdecydował się na wdrożenie kilku nieznanych wcześniej pomysłów. Jednym z nich jest kolumna kierownicza z nieruchomym rdzeniem, w którym umieszczono poduszkę powietrzną kierowcy. Takie rozwiązanie zapewnia optymalną pozycję airbagu w przypadku kolizji, niezależną od aktualnego położenia kierownicy. Elementem poprawiającym bezpieczeństwo jest także alarm niezamierzonego przekroczenia linii AFIL, który przy prędkości powyżej 80 km/h na każdą niepoprzedzoną kierunkowskazem zmianę pasa zareaguje wibracjami fotela kierowcy.Drugą niespodzianką, której na próżno szukać w innych pojazdach, jest rozpylacz zapachów. Firma przewiduje 9 propozycji bukietów zapachowych. Każdy wkład ma wystarczać na 45 dni.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy: