Według BMW nowoczesny samochód przyszłości musi wyróżniać się co najmniej trzema ważnymi cechami. Powinien zapewnić: po pierwsze – komfort, po drugie – szeroko rozumiany dostęp do rozrywki i informacji, a po trzecie – bezpieczeństwo. Wszystko to znajdziemy w debiutującym podczas salonu genewskiego koncepcie Vision ConnectedDrive.
Auto zaprojektowane pod kierownictwem Adriana van Hooydonka pokazuje najnowszy kierunek designu marki przy jednoczesnym zachowaniu elementów typowych dla sportowych roadsterów – duży rozstaw osi, wysunięta do przodu długa maska, krótkie zwisy oraz charakterystyczne umieszczenie foteli kierowcy i pasażera niemal tuż przed tylną osią. Koncept prezentuje się naprawdę dobrze i agresywnie, ale akurat wygląd ma tu drugorzędne znaczenie.
Vision ConnectedDrive to po prostu atrakcyjnie „ubrany”, inteligentny środek transportu, który ma dbać o bezpieczeństwo i dobry nastrój użytkowników. Jego możliwości BMW ilustruje taką oto historyjką: „W momencie kiedy wsiadasz do samochodu, system nawiązuje automatyczne połączenie z twoim telefonem komórkowym i synchronizuje zapisane w kalendarzu terminy spotkań.
Okazuje się, że niebawem masz ważny lunch z przyjaciółką w popularnej restauracji w centrum miasta. W tym momencie do nawigacji wysyłany jest adres lokalu, a na trójwymiarowym wyświetlaczu Head-up na przedniej szybie pokazuje się optymalna trasa dojazdu, uwzględniająca aktualny ruch w mieście (korki, objazdy, zdarzenia drogowe itp.), lub... sugestia skorzystania z komunikacji miejskiej. Tuż przed spotkaniem przyjaciółka wysyła do ciebie SMS (treść można odczytać samodzielnie na wyświetlaczu lub dzięki funkcji „tekst-mowa” zrobi to samochód), w którym prosi o znalezienie innego lokalu, bo w tym, gdzie się umówiliście, brakuje miejsc.
Wówczas uruchamiasz funkcję BMW Assist Information Service i łączysz się z osobistym doradcą BMW Connected Call Center, który nie tylko zaproponuje ci alternatywną restaurację, lecz także pomoże zarezerwować stolik. Po potwierdzeniu auto pobiera nowe dane do nawigacji i wybiera optymalną trasę. Dzięki funkcji „mowa-tekst” dyktujesz SMS do przyjaciółki i podajesz adres lokalu.
Po dotarciu na miejsce (okazuje się, że restauracja mieści się na 25. piętrze dużego biurowca i ma osobny garaż) system wskaże ci najbliższe wolne miejsce parkingowe, a co więcej – może automatycznie odstawić tam auto. W momencie opuszczenia samochodu do twojej komórki wysyłana jest mapa, która ułatwi ci dojście na miejsce spotkania (telefon przejmuje rolę nawigacji)”.
BMW Vision ConnectedDrive podczas jazdy stale monitoruje swoje otoczenie i dzięki komunikacji z innymi pojazdami potrafi ostrzec kierowcę o potencjalnym niebezpieczeństwie, np. o samochodzie stojącym za zakrętem, zjeżdżaniu z pasa ruchu, groźbą zderzenia itp. W razie potrzeby lub braku reakcji ze strony kierowcy może automatycznie rozpocząć hamowanie, minimalizując tym samym prawdopodobieństwo kolizji.
Z innych ciekawych funkcji modelu należy wymienić aktywną łączność z internetem i dostarczanie kierowcy lub pasażerowi informacji o mijanych zabytkach, atrakcjach turystycznych lub aktualnych wydarzeniach kulturalnych. System może też dopasowywać muzykę do preferencji użytkownika, a nawet jego nastroju. Warto jeszcze zwrócić uwagę na sposób prezentacji danych na Head-up Display.
Informacje najbardziej istotne w danym momencie widać zawsze na pierwszym planie, podczas gdy pozostałe wyświetlane są w tle. Większość funkcji auta można obsługiwać głosem lub za pomocą pokrętła iDrive oraz panelu dotykowego na konsoli środkowej.
Choć Vision ConnectedDrive nie znajduje się na liście modeli, które kiedykolwiek mogłyby wejść do produkcji seryjnej, to jednak pokazane w nim rozwiązania mogą imponować, a co ważne – być wykorzystane w przyszłych generacjach aut BMW. Formę roadstera wybrano po to, by łatwiej można było zajrzeć do wnętrza modelu i poznać oferowane przez niego możliwości.