Spółka Volkswagen of America stworzyła bardzo nietypowy samochód koncepcyjny bazujący na VW Deluxe Microbus z roku 1964. Jej laboratorium badawcze do tradycyjnej karoserii zapakowało najnowocześniejsze technologie.
Volkswagen w tym aucie m. in. zainstalował systemy, które mają zminimalizować rozpraszanie uwagi kierowcy. Jednak duża przestrzeń i unikatowa struktura busa zaoferowały idealne warunki do integracji wielu najróżniejszych technologii. Chameleon obejmuje więc ostatnie osiągnięcia rozwoju technologicznego w dziedzinie odtwarzania dźwięków, sterowania głosem, czujników, wielofunkcyjnych wyświetlaczy, nawigacji, oświetlenia, baterii słonecznych i wielu innych. Wewnątrz auta znajdziemy interaktywne, cyfrowe przyrządy, czujniki dotykowe, cyfrowo generowany dźwięk, sterowanie głosowe. Samochód wyposażono także w system key-less entry czy wsteczną kamerę panoramiczną.
Przy opracowaniu napędu laboratorium ERL współpracowało ze spółką Hybrid Technologies, tak więc studium napędzane jest wyłącznie silnikiem elektrycznym z ogniwami Li-Pol. Ponieważ projektanci użyli „kalifornijskiej” wersji z deskami surfingowymi na dachu, zamontowali w nich baterie słoneczne, służące jako dodatkowe źródło energii.
Studium Chameleon będzie wykorzystywane przez Volkwagena przy prezentacji przyszłościowych systemów elektronicznych. Premiera auta odbyła się 22 września w Bostonie.