Taką sytuację już wcześniej awizowali analitycy rynku.

Pozycję lidera utrzymał Volkswagen Golf, którego tym razem sprzedaż w lipcu 2010 roku przekroczyła granicę 37 tys. egz. Na druga pozycję awansował VW Polo, który w nowym wydaniu robi rynkową karierę. Dobrze sprzedaje się też nowy Ford Fiesta.

Kolejne trzy pozycje zajmują samochody produkcji francuskiej – Renault Clio, Renault Mégane i Peugeot 207. Z pierwszej dziesiątki spadły Fiaty Panda i Punto, a dołączył Nissan Qashqai.

Wśród marek wciąż bez zmian, a dominacja Volkswagena jest zdecydowana. Niemiecki producent jako jedyny przekroczył granicę 100 tys. egzemplarzy, chociaż w porównaniu z lipcem 2009 roku stracił 12,9 proc.

Nowe samochody w Europie – sprzedaż w lipcu 2010 r.
Model 7/2010 7/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
VOLKSWAGEN GOLF 37 032 49 655 -25,4% 3,48%
VOLKSWAGEN POLO 30 110 16 392 83,7% 2,83%
FORD FIESTA 28 966 40 256 -28,0% 2,72%
RENAULT CLIO 23 453 25 046 -6,4% 2,21%
RENAULT MÉGANE 23 144 20 049 15,4% 2,18%
PEUGEOT 207 22 558 33 145 -31,9% 2,12%
OPEL/VAUXHALL CORSA 21 802 30 414 -28,3% 2,05%
OPEL/VAUXHALL ASTRA 21 273 26 870 -20,8% 2,00%
NISSAN QASHQAI 20 510 18 363 11,7% 1,93%
FORD FOCUS 19 764 29 583 -33,2% 1,86%
Razem 1 063 455 1 287 560 -17,4% 100,00%

Wśród marek premiowych na czele znalazło się Audi, chociaż sprzedało o 10,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie minionego roku.

Wszyscy trzej wielcy konkurenci sprzedali po ok. 50 tys. egz., ale wzrost 1,4 proc. odnotowało tylko BMW.

Sprzedaż samochodów w Europie – kolejnosc marek w lipcu 2010 r.
Kolejność Marka 7/2010 7/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. VOLKSWAGEN 120 420 138 268 -12,9% 11,32%
2. RENAULT 87 156 94 368 -7,6% 8,20%
3. FORD 85 019 114 370 -25,7% 7,99%
4. PEUGEOT 78 532 93 063 -15,6% 7,38%
5. OPEL/VAUXHALL 74 376 98 161 -24,2% 6,99%
6. CITROËN 66 327 80 722 -17,8% 6,24%
7. FIAT 62 404 92 649 -32,6% 5,87%
8. AUDI 50 793 56 892 -10,7% 4,78%
9. MERCEDES-BENZ 50 532 51 118 -1,1% 4,75%
10. BMW 50 422 49 702 1,4% 4,74%
- Razem 1 063 455 1 287 560 -17,4% 100,00%

Najwięcej nowych samochodów kupują Niemcy, którzy jednak odnotowali o 30,2 proc. gorszy wynik niż w 2009 roku. Fakt ten należy tłumaczyć akcją złomowania, która wówczas znacznie zwiększyła sprzedaż.

Największy spadek sprzedaży odnotowała Grecja (-64,3 proc.), a największy wzrost sprzedaży Irlandia (+69 proc.).

Polska sklasyfikowana na dziesiątej pozycji z wynikiem gorszym tylko o 1,3 proc.

Sprzedaż nowych samochodów w krajach europejskich – lipiec 2010 r.
Kolejność Marka 7/2010 7/2009 Zmiana [%] Udział w rynku
1. NIEMCY 237 428 339 976 -30,2% 22,33%
2. FRANCJA 169 944 188 534 -9,9% 15,98%
3. ITÁLIE 153 717 207 514 -25,9% 14,45%
4. WIELKA BRYTANIA 136 446 157 149 -13,2% 12,83%
5. HISZPANIA 82 656 108 980 -24,2% 7,77%
6. BELGIA 39 309 35 906 9,5% 3,70%
7. HOLANDIA 38 607 33 320 15,9% 3,63%
8. AUSTRIA 28 977 32 694 -11,4% 2,72%
9. SZWAJCARIA 27 511 24 012 14,6% 2,59%
10. POLSKA 24 489 24 799 -1,3% 2,30%
11. PORTUGALIA 24 149 17 150 40,8% 2,27%
12. SZWECJA 20 375 14 551 40,0% 1,92%
13. GRACJA 11 527 32 261 -64,3% 1,08%
14. NORWEGIA 11 507 9 394 22,5% 1,08%
15. ČESKÁ REPUBLIKA 11 388 14 150 -19,5% 1,07%
16. DANIA 8 526 9 096 -6,3% 0,80%
17. FINLANDIA 7 309 6 892 6,1% 0,69%
18. IRLANDIA 6 333 3 747 69,0% 0,60%
19. SŁOWACJA 5 641 10 718 -47,4% 0,53%
20. SŁOWENIA 5 165 5 083 1,6% 0,49%
21. LUKSEMBURG 4 434 4 317 2,7% 0,42%
22. WĘGRY 4 393 3 711 18,4% 0,41%
23. CYPR 1 189 1 493 -20,4% 0,11%
24. ESTONIA 891 714 24,8% 0,08%
25. LITWA 709 560 26,6% 0,07%
26. ŁOTWA 613 454 35,0% 0,06%
27. ISLANDIA 222 385 -42,3% 0,02%
- RAZEM Europa 1 063 455 1 287 560 -17,4% 100,00%

Źródło: JATO