Nie opadły jeszcze emocje po rynkowej premierze siódmej generacji Passata, a nam już udało się dotrzeć do pierwszych informacji na temat kolejnej odsłony modelu, której debiut planowany jest za 3 lata. Wiadomo, że projekt będzie ewoluował w trzech kierunkach, tak by dopasować go do oczekiwań klientów w różnych regionach świata.

W Europie Passat VIII powstanie na nowej platformie następcy Golfa, natomiast w USA i Chinach zostanie zachowana zmodyfikowana płyta z obecnej generacji modelu, a różnice dotyczyć będą m.in. rozstawu osi, wyglądu nadwozia i wyposażenia.

Oczywiście, głównym motorem rozwoju Passata będzie wersja produkowana w Europie, z oznaczeniem kodowym B8, w której po raz pierwszy zostanie zastosowana nowa, modularna platforma MQB-B (zastąpi wykorzystywaną dotychczas PQ47). Co ciekawe, płyta ta trafi do większości modeli VW, począwszy od Polo. MQB ma 3 ważne zalety:

poprzez standaryzację podzespołów pozwoli zmniejszyć koszty,

zapewni lepsze wykorzystanie miejsca we wnętrzu i masy auta oraz wyższy poziom bezpieczeństwa,

modularność umożliwi łatwiejsze dopasowanie do różnych wariantów nadwoziowych, rodzajów napędów i wyposażenia.

Ósma odsłona Passata pojawi się na rynku najpierw jako sedan, a zaledwie 3 miesiące później dołączy kombi. Niesprecyzowane są natomiast terminy: wprowadzenia do oferty drugiej generacji CC – źródła w koncernie podają dwie możliwe daty: lato 2013 lub początek 2015 roku – oraz uzupełnienia gamy o dwudrzwiowe, stylowe coupé i wersję cabrio.

Te odmiany pozycjonowane byłyby poniżej Audi A5, a kabriolet mógłby otrzymać hardtop. Takie posunięcie pozwoliłoby na zastąpienie przeciętnie sprzedającego się Eosa, a jednocześnie dałoby trochę miejsca na rynku dla Golfa Cabrio. Wiemy już, jakie silniki trafią do nowego Passata. Będą to:1.4 TSI, 130 KM/200 Nm;1.4 TSI, 150 KM/230 Nm;1.8 TSI, 180 KM/250 Nm;2.0 TSI, 210 KM/280 Nm;2.0 TSI, 250 KM/350 Nm;1.6 TDI, 105 KM/250 Nm;2.0 TDI, 143 KM/320 Nm;2.0 TDI, 177 KM/380 Nm;2.0 BiTDI, 204 KM/450 Nm.

Plany przewidują ponadto wersje hybrydowe, w tym Plug-in z zasięgiem w trybie elektrycznym od 20 do 60 km oraz 150-konną odmianę 1.4 TSI na gaz ziemny (CNG).

Podsumowanie - Po raz kolejny wygląda na to, że Volkswagen zdecyduje się na sprawdzoną drogę ewolucji, a nie rewolucji. W przeciwieństwie jednak do obecnej generacji modelu Passat nr 8 pod względem technicznym będzie nową konstrukcją. Rozszerzenie gamy oferowanych wersji nadwoziowych z pewnością wzmocni pozycję auta na rynku i przysporzy mu klientów, tym samym stanie się ważnym elementem strategii marki, która do 2018 r. chce zostać nr 1 na świecie.