Zakład powstał w ekspresowym tempie. W marcu 2014 r. ogłoszono decyzję o jego budowie, a już jesienią 2016 r. ruszyła w nim produkcja nowego Volkswagena Craftera. Powierzchnia całego zakładu ma 220 ha, co odpowiada wielkości 300 pełnowymiarowych boisk do gry w piłkę nożną. Na terenie fabryki działa nowoczesna hala budowy karoserii, lakiernia, hala montażu oraz park dostawców, dział samochodów specjalnych oraz dział produkcji pilotażowej.
Obecnie we Wrześni zatrudnionych jest ponad 3 tys. osób, a praca w fabryce odbywa się na trzy zmiany. Łącznie, od początku produkcji, z taśmy produkcyjnej we Wrześni zjechało 350 tys. samochodów, a tylko w 2020 r. było ich 76,t tys. Ponad 70 proc. produkcji stanowią pojazdy ze specjalną zabudową, spełniające specyficzne potrzeby klientów. Elastyczny sposób organizacji linii produkcyjnej pozwala na montaż Craftera w aż 69 wersjach zabudowy i w sześciu wersjach silnikowych.
Jedna z najnowocześniejszych fabryk w Europie
Jak chwali się Volkswagen, w chwili otwarcia w październiku 2016 r. zakład we Wrześni był najnowocześniejszą fabryką motoryzacyjną w Europie, a po pięciu latach to się nie zmieniło. Już na samym początku produkcji nowoczesne hale oraz dbałość o bioróżnorodność i ekosystemy zostały potwierdzone świadectwem Niemieckiego Towarzystwa Zrównoważonego Budownictwa (DGNB).
"Na przestrzeni pięciu lat zaimplementowano we wrzesińskim zakładzie wiele nowych pomysłów i rozwiązań dotyczących ekologii” – mówi Jacek Dobiecki pełnomocnik zarządu Volkswagen Poznań ds. środowiska i energii i dodaje: "Od 2019 r. fabryka pobiera wyłącznie zieloną energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, co pozwoliło nam obniżyć emisję dwutlenku węgla o 80 proc. Wprowadzono technologię odzysku wody z procesów lakierniczych, co przekłada się na oszczędność 4 tys. m3 wody miesięcznie. Dzięki temu zużycie wody w przeliczeniu na auto jest o blisko 1/3 mniejsze. Co także ważne, tereny poza drogami komunikacyjnymi pozostawiono nieutwardzone zapewniając naturalną retencję, a tereny zielone wokół fabryki postanowiono zamienić na łąki kwietne i miodne, gdzie zasiano ponad 20 gatunków roślin kwitnących".
Dodatkowo, z inicjatywy wrzesińskiej załogi, na terenie zakładu uruchomiona została pasieka z 25 ulami. Miód z logo VW trafił do zakładowej kantyny. Przedsięwzięcie zostało przygotowane we współpracy z lokalnym pszczelarzem. W ten sposób w miejscu, w którym jeszcze kilka lat temu były nieużytki, dziś produkuje się dostawczego Volkswagena Craftera, a oprócz niego….. pyszny miód.