Historia pierwszej generacji Volkswagena Golfa jest chyba wyjątkowa. W 1974 roku niemiecki producent rozpoczął produkcję samochodu z nadwoziem typu hatchback z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem przednich kół. Z tego pomysłu skorzystali w latach następnych konkurenci. Opel Kadett z podobnymi rozwiązaniami technicznymi pojawił się w 1979 roku, a Ford Eskort w 1980 roku.
Nadwozie stworzone przez studio ItalDesign Giorgetto Giugiaro z upływem lat stało się klasyką nowoczesnego design. Południowoafrykański CitiGolf nadal jest wierny klasyce.
Volkswagen w następnych latach wprowadził do produkcji kolejne wersje Golfa. W 1976 roku pojawił się Golf GTI, w 1979 roku wersja sedan pod nazwą Jetta, a w 1980 roku Golf Cabriolet. Sprzedaż pierwszej generacji Golfa zakończyła się w Europie w 1984 roku, a jedyna kontynuacją był kabriolet produkowany aż do 1993 roku.Natomiast w RPA model ten produkowany jest do dzisiaj.
W południowoafrykańskiej ofercie mamy do dyspozycji trzy silniki – 1,4i (55 kW), 1,4i (62 kW) i 1,6i (74 kW), spełniające wymogi normy Euro 2, wszystkie z pięciostopniową przekładnią manualną.
Od pierwowzoru CityGolf rózni się m.in. lakierowanymi zderzakami oraz nowocześniejszym designem kół. Atrapa wlotu powietrza chłodnicy z podwójnymi okrągłymi reflektorami oraz tylne światła zespolone przeszły jedynie zmiany kosmetyczne. Deska rozdzielcza przejęta została z pierwszej generacji Škody Fabia.
W przyszłym roku jednak historia Golfa pierwszej generacji po 36 latach definitywnie się zakończy. Decyzję taką podjęto bez względu na powodzenie tego modelu. W 2005 roku był to najlepiej sprzedający się samochód w RPA, a w minionym roku znalazł się na czwartej pozycji.
Fabryka Uitenhage koło Port Elizabeth przestawi się na produkcję modeli Polo i Jetta, a inwestycja będzie kosztowała 275 mln Euro. W przyszłym roku planowane jest także rozpoczęcie importu z Argentyny modelu Robust. RPA jest trzecim na świecie rynkiem pod względem liczby sprzedanych pikapów.