To jedna z najważniejszych chińskich akwizycji. Cała transakcja zostanie zamknięta w trzecim kwartale 2010 roku. Ustalono także, że współpraca z koncernem Ford będzie nadal kontynuowana w zakresie komponentów i technologii. Chociaż Amerykanie za Volvo zapłacili w 1999 roku 6,5 mld euro, to chiński inwestor zapłacił już tylko 1,8 mln euro.

Oczekuje się, iż akwizycja Volvo pozwoli chińskiemu Geely dołączyć do poważnych graczy w globalnej motoryzacji i rozpocząć udaną ekspansję na rynkach europejskich. Szef rady nadzorczej Geesy Li Su-fu poinformował, że Volvo Car Corporation pozostanie samodzielną marką z własnym managementem i siedzibą w Szwecji.

Volvo już w chińskich rękach Foto: Auto Świat
Volvo już w chińskich rękach

Warto przypomnieć, iż Geely złożyło ofertę na zakup Volvo już w 2008 roku i od tego czasu trwały negocjacje. Po raz ostatni Volvo odnotowało zysk w 2005 roku. W 2009 roku sprzedano 334 808 samochodów, gdy dla porównania w 2007 roku odnotowano rekord w liczbie 459 000 aut. W tym roku przewiduje się wyprodukowanie 390 000 samochodów, co oznacza wzrost o 18 proc. w porównaniu z minionym rokiem.

Geely oprócz produkcji w Szwecji zamierza także wybudować nową fabrykę w Pekinie, która ma produkować przynajmniej 300 000 samochodów tej marki przeznaczonych na rodzimy rynek.