Przekładnia Powershift powstała we współpracy z partnerem zajmującym się produkcją skrzyni biegów, firmą Getrag.
Powershift działa na zasadzie dwóch równoległych przekładni manualnych. Skrzynia biegów dysponuje dwoma sprzęgłami, które pracują niezależnie od siebie w łaźni olejowej. Jedno sprzęgło przewidziano dla nieparzystych przełożeń (1, 3, 5 i wsteczny), a drugą dla parzystych biegów (2, 4 i 6). Oba sprzęgła wymieniają się swoim działaniem, tzn. jedno zawsze gotowe jest do działania, podczas gdy drugie się rozłącza. Oznacza to, że w chwili, kiedy silnik działa na maksymalnych obrotach, drugi bieg gotowy jest do załączenia. Po załączeniu drugiego przełożenia przygotowuje się trzecie itd. Zapewniony jest w ten sposób liniowy przyrost mocy i momentu obrotowego, co pozwala na szybkie i płynne zmienianie biegów bez utraty siły napędowej także w czasie zmiany biegu.
Skrzynia biegów Powershift to układ automatyczny, który umożliwia jednak sekwencyjną zmianę biegów, podobnie jak w konwencjonalnej przekładni automatycznej Volvo Geartronic. Jednak ze względu na to, że przekładnię Powershift w odróżnieniu od konwencjonalnych automatów nie wyposażono w przemiennik momentu obrotowego, przekładnie planetarne, ani większą ilość hydraulicznie sterowanych sprzęgieł, nie dochodzi do strat siły napędowej, które związane są z tymi częściami.
Przekładnię Powershift przystosowano do przenoszenia momentu obrotowego o sile 450 Nm. W modelach Volvo C30, S40 i V50 skrzynia biegów współpracować będzie z 2-litrowym 4-cylindrowym turbodieslem o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 320 Nm.
W porównaniu do tradycyjnej manualnej skrzyni biegów przekładnia Powershift pozwoliła obniżyć zużycie paliwa o 8 procent.