Największy salon turystycznych domków na kołach odbywa się corocznie w Dusseldorfie. W tym roku na 184 tys. metrów kwadratowych pojazdy, przyczepy, wyposażenie oraz najnowsze trendy w turystyce samochodowej, zaprezentowalo 530 wystawców z 22 krajów. Z satysfakcją możemy podkreślić, że wśród światowych premier znalazł się także produkt pochodzący z Polski. Volkswagen Caddy Tramper to sypialnia na kołach zaprojektowana w Zakładzie Zabudów specjalnych VW Poznań. Rozwiązanie szybkiego przekształcenia wnętrza seryjnego Caddy Life powstało przy współpracy z działami rozwoju i designu koncernu Volkswagen. Wyposażenie wersji bazowej, a więc stelaż z łóźkiem i kurtynami, kosztuje 1250 euro. Natomiast wersja topowa z szyberdachem i namiotem jest droższa o 2234 euro. Zaletą Trampera jest szybkie przekształcenie w pojazd do spania. Zajmuje to tylko... minutę. Duże zainteresowanie zwiedzających potwierdza najlepiej trafność decyzji. Jak potwierdził obecny na stoisku Marcin Baszyński, rzecznik Volkswagen Poznań, zakład jest przygotowany na produkowanie do 100 egz. miesięcznie. Natomiast w wersji najbogatszej 40 egz., co ograniczone jest możliwościami producenta namiotów.Małe przyczepy kempingowe z Niewiadowa to kolejny polski akcent. Sprawiają co prawda wrażenie produktu z minionej epoki, ale jak podkreślił niemiecki importer mają też niekwestionowane zalety. To stosunkowo niewielka masa, bo tylko 650 kg oraz bardzo konkurencyjna cena. Przyczepa N126D kosztuje w Niemczech tylko 5737 euro i jest niewątpliwie najtańszą oferta na rynku. Dotychczas sprzedano w tym kraju kilkaset sztuk.Popularność turystyki na kołach jest coraz wieksza. W 2005 roku na terenie Europy zostało sprzedanych 126 108 przyczep turystycznych i camperów. Aż o 7,5 proc. wzrosła sprzedaż tych ostatnich, ale nadal na kempingach królują przyczepy. To najpopularniejsza forma turystyki w wielkiej Brytanii, Holandii i Niemczech, gdzie tego typu pojazdów sprzedaje się zdecydowanie najwięcej. Największy rozwój tej formy turystyki notuje się w Niemczech, gdzie przed rokiem sprzedano łącznie 28 380 przyczep i camperów. W tym kraju działa też najwięcej producentów, którzy prześcigają się w innowacyjnych rozwiązaniach. Współczesna przyczepa kempingowa, czy camper, oferują coraz bardziej komfortową formę wypoczynku. Bogate wyposażenie, w którym nie może zabraknąć m.in. klimatyzacji, telewizji satelitarnej, małej stacji uzdatniania wody, czy nawet minigarażu na skuter - stają się już standardem. Pewien zawrót głowy wciąż tworzą bariery cenowe. Najtańsze przyczepy kosztują 8-10 tys. euro. Cena dobrze wyposażonych rozpoczyna się od 20 tys. euro, ale najdroższe to 50 tys. euro i więcej. Jednak wszyscy producenci oferują kupującym bradzo korzystne warunki zakupu. Dla przykładu Hymer oferuje przyczepy i kampery ze spłatą rozłożona na 48 rat. Przy zakupie przyczepy za 12,5 tys. euro miesięczna rata wynosi 237 euro przy 2,99 proc. odsetkach. Jeżeli porównamy to z miejscowymi zarobkami, to tylko wybierać i kupować.Najdroższym z wystawianych pojazdów o typowo charakterze turystycznym okazała się 12 metrowa i 30 tonowa ciężarówka o nazwie Desert Challanger, an której zamontowano m.in. 8 kamer monitorujących sprawne funkcjonowanie wszystkich urządzeń, monitoring satelitarny pozwalający na ostrzegania załogi przed niebezpieczenstwem i kończącymi się zapasami wody pitnej. Napędzana wysokoprężnym silnikiem o mocy 600 KM ze zbiornikiem paliwa na 2400 l. Cena tego typowo pustynnego wehikułu to 1,5 mln euro.Innym rekordzistą jest niepozornie wyglądająca dwuosobowa przyczepa kempingowa, która utrzymała się stabilnie na drodze za Porsche Cayenne do prędkości 230,97 km/h. I jest to absolutny rekord świata w tej nietypowej klasie.W 8 halach targowych zaprezantowano łącznie ponad 1500 pojazdów i przyczep największych europejskich producentów. Wśród nich znalazło się wiele innowacyjnych, chociaż drogich dla zwykłych śmiertelników rozwiązań. Tym samym sezon turystyki na kołach Anno Domini 2006 można uważać za otwarty. Już dzisiaj można zamówić campera na przyszłoroczne wakacje. Czego również naszym Czytelnikom życzymy!Więcej zdjęć w galerii: http://autoswiat.redakcja.pl/galeria/pokaz.asp?Galeria=44
Wakacje na kołach
Moda i turystyka mają ze soba wiele wspólnego. Wszelkie trendy na nowy sezon w obu tych dziedzinach pokazuje się bowiem z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.