Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się na 18,5 km odcinku (węzeł Puławska – węzeł Lubelska), a na etapie przetargu jest węzeł Lubelska oraz odcinek pomiędzy węzłami Lubelska i Zakręt. Docelowo na warszawskiej obwodnicy zostanie zlokalizowanych 30 węzłów.

Północny odcinek obwodnicy Warszawy (droga ekspresowa S8) pomiędzy węzłami Konotopa i Marki pełni rolę trasy wylotowej w kierunku północno-wschodnim (kierunek Białystok) oraz zachodnim (kierunek Łódź, Wrocław).

Południowy odcinek obwodnicy obsługuje przede wszystkim ruch związany z Warszawą. Południowa Obwodnica Warszawy (droga ekspresowa S2) docelowo połączy autostradę A2 od zachodu na węźle Konotopa i wschodu na węźle Lubelska. Obecnie POW ma już prawie 17 km. Trasa usprawnia ruch pomiędzy dzielnicami co pozwala na szybszą podróż w kierunku Ursynowa i Mokotowa, dzięki czemu kierowcy zyskują nawet pół godziny. Odcinek węzeł Konotopa – węzeł Puławska wraz z drogą ekspresową S79 (węzeł Marynarska – węzeł Warszawa Lotnisko) został oddany do ruchu we wrześniu 2013 r. Obecnie w realizacji pozostaje fragment od węzła Puławska do węzła Lubelska w ciągu którego powstanie m. in. ponad 2-kilometrowy tunel pod Ursynowem oraz most na Wiśle. Termin zakończenia prac to sierpień 2020 r.

Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie łączyła z drogą ekspresową S8 na węźle Marki, a z S2 i A2 – na węźle Lubelska. WOW będzie przebiegać przez teren powiatów: wołomińskiego, mińskiego, otwockiego oraz Warszawy. Obecnie realizowany jest fragment od węzła Marki do węzła Drewnica, w przetargu jest węzeł Zakręt – węzeł Lubelska oraz węzeł Lubelska. W przypadku odcinka węzeł Drewnica – węzeł Zakręt GDKiA obecnie oczekuje na wydanie decyzji środowiskowej. Jego oddanie do ruchu planowane jest w 2023 r.