Tylko w listopadzie powstało w polskich fabrykach 62 684 samochodów, o 5,68 proc. więcej niż w listopadzie roku ubiegłego.

W ciągu jedenastu miesięcy bieżącego roku polskie zakłady produkcyjne opuściło 561 586 samochodów osobowych, o 16,73 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Zdecydowana większość z nich (96,35 proc. czyli 541 083 auta) trafia na eksport. Przed rokiem było to 93,85 proc. - wynika z badań Samaru.

W listopadzie wyprodukowano 53 345 pojazdów osobowych, o 9,8 proc. mniej niż miesiąc wcześniej.

Niekwestionowanym liderem pozostaje Fiat, którego produkcja (259,3 tys. aut) stanowi niemal połowę krajowego rynku (46,2 proc.). Na drugiej pozycji umocnił się Opel. Od początku roku w gliwickiej fabryce tej marki powstało 174,1 tys. aut, co oznacza imponujący wzrost o 53,2 proc.

Udział Opla w rynku krajowym zwiększył się w ciągu roku z 23,6 do 31 proc. Trzecie miejsce, z 14,7 proc. udziału w rynku, zajmuje Volkswagen z tegoroczną produkcją 82,7 tys. samochodów osobowych (wzrost o 3,7 proc.).

Największy udział w tegorocznej produkcji ma Fiat Panda (blisko 40 proc. rynku), przed Oplem Zafirą - 20 proc. rynku.

W ciągu 11 miesięcy tego roku w polskich zakładach wyprodukowano 97 014 samochodów dostawczych, o 23,8 proc. więcej niż przed rokiem. 92,6 proc. tych aut trafiło za granicę - informuje Samar.

W listopadzie wytworzono ponad 9 tys. aut, o 42,3 proc. więcej niż w listopadzie 2005.

Największym producentem pojazdów dostawczych w Polsce jest Volkswagen (70,2 tys. aut wytworzonych w omawianym okresie), jednak w ciągu roku jego udział w rynku zmalał o 8,8 proc. - z 81,2 do 72,4 proc. O tyle bowiem zwiększył się udział Fiata, który wyprodukował w br. niemal dwukrotnie więcej aut niż rok wcześniej (25,6 tys. aut, wzrost o 98,3 proc.).

Najpopularniejszym modelem wśród samochodów dostawczych produkowanych na terenie Polski jest VW Caddy, który ma 60 proc. rynku.

Średnie ceny nowych samochodów w Polsce spadły w tym roku o 0,2 procent.

Dla porównania, w analogicznym okresie ceny w Unii Europejskiej wzrosły prawie o 1 procent.

W tym roku sprzedaż nowych aut osobowych w naszym kraju zmniejszyła się o 11,3 procent, na co wpływ miał między innymi rosnący napływ samochodów używanych z zagranicy.

Popyt na nowe auta zasilane benzyną spadł aż o 19 procent, natomiast sprzedaż diesli wzrosła się 6 procent. Obecnie auta z silnikiem wysokoprężnym mają ponad jedną trzecią udziału w rynku.

źrodło: samar