Logo
WiadomościAktualnościWielka zmiana warty

Wielka zmiana warty

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W styczniu sprzedano w naszym kraju 23 637 nowych samochodów osobowych. O 25,46 proc.

mniej niż przed rokiem. Straty ponieśli jednak głównie krajowi producenci, którzy sprzedali tylko 8089 pojazdów, czyli o 55,42 proc. mniej. Import wzrósł o 14,61 proc. i wyniósł 15 548 aut. Jeśli do tego dodać ponad 30 tys. indywidualnie sprowadzonych samochodów używanych, to łatwo dostrzec, że kryzys mamy właściwie tylko w rodzimych fabrykach.Niezagrożona pozycja Fiata zaczęła się chwiać. Co prawda włoska firma nadal sprzedaje u nas zdecydowanie najwięcej samochodów, ale wśród najpopularniejszych modeli Seicento jest naciskane przez Skodę Fabię. Najmniejszy Fiat znalazł 2996 nabywców, a Fabia 2241, przy czym Seicento notuje spadek zainteresowania o 28,19 proc., a Fabia zyskuje o 27,69 proc. Jeśli taka tendencja miałaby się utrzymać, to niedługo najlepiej sprzedawanym autem w Polsce może być Skoda.W rankingu producentów Fiat jest niezagrożony. Na drugie miejsce wskoczyło Renault, które zwiększyło zbyt aż o 51 proc. Trzecie miejsce, tuż za plecami Francuzów zajmuje Skoda, choć jej sprzedaż zmalała o 40 proc. Z niewielką stratą za nią plasuje się Opel notujący ponad 37-proc. wzrost sprzedaży. Dopiero czwarte jest Daewoo tracące już ponad 60 proc. klientów. W pierwszej dziesiątce wzrost odnotowały jeszcze Peugeot i Toyota. Volkswagen i CitroĎn ciągle są na minusie. Na 10 miejscu istotna zmiana. Ford wypadł z grona najlepszych, a na jego miejsce wskoczył bardzo ostro promujący swe auta Seat.Równie ciekawie jest wśród najlepiej sprzedawanych modeli. O pozycję lidera walczyć będą w tym roku chyba tylko Seicento i Fabia. Za ich plecami broni się skutecznie Matiz i nieskutecznie Lanos. Oba auta Daewoo sprzedają się o grubo ponad 50 proc. gorzej niż 12 miesięcy temu. Ostro atakuje Opel z nową Corsą i coraz chętniej kupowaną Astrą II (wzrost o blisko 182 proc.!). Bardzo wysoki wzrost sprzedaży uzyskała także Toyota Yaris (95 proc.). Największy przyrost notuje Opel Corsa. Za nim Renault Thalia, choć lokomotywą pociągową Renault jest Mégane. Trzecie miejsce przypadło nowemu Peugeotowi 307. Jeśli jednak wziąć pod uwagę nie tylko wzrost sprzedaży, ale też liczbę sprzedanych egzemplarzy, to coraz większą uwagę przykuwają Skoda Fabia i Opel Astra II. Największy spadek zanotowały Daewoo Matiz, Fiat Seicento, Daewoo Lanos, Fiat Uno, Fiat Punto, Daewoo Nubira i Polonez, a więc auta pochodzenia krajowego.Co będzie dalej? Sytuację zmienić może wprowadzenie wyższej akcyzy na używane samochody importowane z zagranicy. Bez względu na to uważać trzeba na Renault z Thalią, Mégane'em i Laguną sprzedającymi się coraz lepiej oraz na Opla z Astrą II. Ostatniego słowa nie powiedziała także Skoda.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: