Duże zamieszanie, ale i duże efektyWe wrześniu zeszłego roku Fiat zaczął odliczanie do prezentacji nowej 500. Stworzono specjalną stronę internetową www.fiat500.com, gdzie miłośnicy modelu historycznego i entuzjaści jego nowej, nowoczesnej wersji mogli zaproponować swoją wersję ekstrawaganckiego lakierowania. Ogłoszono nawet konkurs na... największe podobieństwo osób do 500! {player}1183613954365.flv{/player}Co prawda, z odliczania niewiele wyszło, bo wcześniejsza premiera i obecne pokazanie zdjęć małego Fiata zmniejsza efekt końcowy takiego działania, ale zamieszanie wokół auta było naprawdęduże. Najnowszy mały Fiat powstał w centrum stylistycznym marki. 3-drzwiowy hatchback będzie mierzył 3,55 m długości - o 1 cm więcej niż Panda. Będzie też od niej o 6 cm szerszy (1,65 m), ale i o 5 cm niższy (1,49 m). Identyczny pozostanie natomiast rozstaw osi (2,3 m). Nowa 500 ma być nie tylko najmniejszym samochodem w gamie, ale przede wszystkim autem stylowym, które zajmie miejsce Seicento wyłącznie pod dachem tyskiej fabryki - po 9 latach produkcji tego modelu jego dni wydają się być policzone. Tym bardziej, że zakład ten ma również wytwarzać od 2008 roku nowego Forda Ka (również korzystającego z technologii Pandy).{player}1183613954374.flv{/player}Do napędu "malucha" mają posłużyć 3 silniki:- benzynowy 1.2/69 KM,- benzynowy 1.4/100 KM,- turbodiesel 1.3/75 KM.Najmocniejsza jednostka benzynowa ma być standardowo wyposażana w manualną skrzynię 6-biegową, reszta w przekładnie 5-biegowe. W późniejszym czasie niewykluczone jest także pojawienie się "automatów". W związku z niedawną reaktywacją marki Abarth spodziewamy się także sportowej odmiany z silnikiem o mocy 135 KM. Oczywiście, nie znamy jeszcze oficjalnych cen nowego Fiata 500. Wiadomo jednak, że auto będzie trochę droższe od swojego technicznego pierwowzoru - Pandy. Podejrzewamy, że podstawowa odmiana z silnikiem 1.2 będzie kosztowała poniżej 10 tys. euro, czyli ok. 40 tys. zł. Sprzedaż samochodu w naszym kraju rozpocznie się pod koniec roku.{player}1183613954379.flv{/player}Moce produkcyjne w zapasieRocznie z taśm tyskiej fabryki ma zjeżdżać 120 tys. sztuk, ale Turyn nie wyklucza zwiększenia produkcji nawet do 180 tys., jeśli tylko zainteresowanie autem będzie odpowiednio duże. Naszym zdaniem Fiat może już dziś spać spokojnie - pierwsze zdjęcia 500 pokazują, że samochód jest skazany na sukces i dzięki legendzie swojego wielkiego-małego poprzednika będzie się doskonale sprzedawał. I pomyśleć, że po prezentacji zapowiadającego go konceptu Trepiuno (Genewa 2004) koncern zapowiadał, że jest to tylko popis możliwości studia stylistycznego firmy i auto nie trafi nigdy do produkcji. Dobrze, że niektórzy menadżerowie się wykruszyli, a reszta najwyraźniej zmieniła zdanie! Nadal otwarte pozostaje pytanie, czy na bazie nowej 500 powstaną także inne wersje nadwoziowe, np. kombi Gardiniera. Kabriolet na bazie "pięćsetki" też wyglądałby bardzo stylowo...{player}1183613954387.flv{/player}Fiat 500 ma już 50 lat!Ten samochód jest bez wątpienia jedną z ikon powojennej motoryzacji europejskiej. W 18-letniej historii modelu (1957-1975) z taśm fabryk Mirafiori (Turyn) i Termini Imerese (niedaleko Palermo na Sycylii) zjechało łącznie 3 893 294 egzemplarze! Pierwsza "pięćsetka" mierzyła 2,97 m długości, 1,32 m szerokości i 1,32 m wysokości. Rozstaw osi wynosił 1,84 m. Samochód ważył zaledwie 470 kg. Pierwsze egzemplarze były napędzane 2-cylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem o mocy 13 KM i pojemności 479 ccm. Napęd był przekazywany oczywiście na koła tylne. Pozwalało to na osiąganie prędkości maksymalnej 85 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosiło 4,5 l/100 km.{player}1183613954395.flv{/player}