Po siedmiu latach od debiutu BMW X3 Bawarczycy zdecydowali się wypuścić na rynek kolejną generację i tym samym na nowo uporządkować swoją gamę SUV-ów. Dotychczas zbyt bliskie pokrewieństwo X1 i X3 było pewnym problemem. Teraz podział obowiązków będzie wyglądał następująco: X1 (4,45 m długości) to model podstawowy, który przejmie klientów dotychczasowego X3, a nowe X3 (4,65 m) ma przechwycić tych, którzy myśleli do tej pory o X5. Oczywiście różnice między dwoma pierwszymi modelami nie będą dotyczyły wyłącznie wymiarów. BMW włożyło do X3 znacznie więcej technicznych nowinek.
W momencie rozpoczęcia sprzedaży nowy SUV będzie oferowany w dwóch wersjach silnikowych – wysokoprężnej 20d oraz benzynowej 35i. Dzięki technice Efficient-Dynamics auto z dieslem pod maską ma zużywać średnio 5,6 l/100 km, a więc o 1,1 l mniej niż poprzednik. Wszystko dzięki: systemowi Start&Stop współpracującemu z „automatem”, urządzeniu do odzyskiwania energii, elektromechanicznemu wspomaganiu kierownicy, osprzętowi silnika, który pracuje tylko wtedy, gdy jest potrzebny, oraz lekkim materiałom użytym do budowy. Porównywalny 170-konny VW Tiguan potrzebuje ponad litr więcej. Do tego o 7 koni wzrosła moc jednostki, a maksymalny moment obrotowy – aż o 30 Nm. Na życzenie diesel będzie wyposażany także w 8-stopniowy „automat” (seryjny w 35i).Podstawowa (na razie) jednostka benzynowa to rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 3 litrów, który ważące 1,8 tony X3 rozpędza do „setki” w 5,7 s i pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 245 km/h. Według BMW średnie spalanie ma wynosić zaledwie 8,8 l/100 km − no cóż, to trzeba będzie potwierdzić w późniejszych testach.
Sprzedaż nowego X3 rozpocznie się pod koniec br., tuż po salonie paryskim. Jeśli tylko cena w Polsce wzrośnie tak nieznacznie jak w Niemczech, klienci powinni być bardzo zadowoleni − wersja 20d zdrożała u naszych zachodnich sąsiadów zaledwie o 500 euro (ok. 2 tys. zł), a auto jest lepiej wyposażone i większe. W Polsce obecna generacja SUV-a BMW z 2-litrowym dieslem kosztuje od 158 800 zł.danych technicznych.
Silnik | X3 35i | X3 20d |
Pojemność silnika [cm3] | 2979 | 1995 |
Max, moc silnika/przy obrotach | 306 KM / 5800 obr/min | 184 KM / 4000 obr/min |
Max. moment obrotowy/przy obrotach | 400 Nm / 1300 obr/min | 380 Nm / 1750 obr/min |
Osiągi | ||
Prędkość maksymalna [km/h] | 245 | 210 |
Przyspieszenie do 100 km/h [s] | 5.7 | 8.5 |
Zużycie paliwa [l] | ||
Miasto | 11,2 | 6,7 |
Poza miastem | 7,4 | 5 |
Mieszane | 8,8 | 5,6 |
Liczba biegów/rodzaj skrzyni | 8 / automatyczna | 6 / manualna |
Dane podstawowe | ||
Długość [mm] | 4648 | 4648 |
Wysokość [mm] | 1881 | 1881 |
Szerokość [mm] | 1661 | 1661 |
Rozstaw osi [mm] | 2810 | 2810 |
Masa [kg] | 1805 | 1715 |
Dopuszczalna masa [kg] | 2365 | 2290 |
Pojemność bagażnika [l] | 550-1600 | 550-1600 |