Logo
WiadomościAktualnościWładca bezdroży

Władca bezdroży

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Zaprezentowany na salonie 2001 North American International Auto Show w Detroit koncept nowego Jeepa Willysa stanowił kontrast dla pokazanego dzień wcześniej modelu produkcyjnego Liberty. Użycie do budowy nadwozia tworzyw sztucznych pozwoliło projektantom zaproponować nowe formy Jeepa, zachowując jego legendarną sprawność.

Władca bezdroży
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Władca bezdroży

Barwione tworzywa termoplastyczne są nie tylko tańsze, ale też umożliwiają tworzenie kształtów nieosiągalnych w technice tłoczenia blach, jak np. ostre, usztywnione krawędzie, dające Willysowi jego charakterystyczny wygląd high-tech.Lekka aluminiowa kratownica przestrzennej ramy pojazdu wywodzi się z technologii stosowanej we współczesnych samochodach wyczynowych i konstrukcjach wojskowych. Nadwozie wykonano z włókien węglowych, co pozwoliło na bardzo znaczące obniżenie masy pojazdu w porównaniu z metalowym nadwoziem Jeepa z czasów II wojny światowej, dając w efekcie znakomitą sztywność konstrukcji.Auto ma nisko umiejscowiony środek ciężkości i duży rozstaw osi (2413 mm) oraz kół (1496 mm z przodu i 1509 mm z tyłu).- Filozofia "Amerykanina z krwi i kości" w projektowaniu Jeepa Willysa skłoniła mnie do przyjęcia czystej, oszczędnej, "maszynowej" stylizacji - mówi Jordan Meadows, szef projektowania Pacifica Design Center DaimlerChrysler w Karlsbad w Kalifornii. - W dalszym ciągu jednak pozostawiliśmy tradycyjne przymioty Jeepa: "firmową" kratę chłodnicy, wyraźnie zarysowane błotniki, wszystko to, co daje poczucie panowania nad drogą czy bezdrożem.Autonapędzane jest czterocylindrowym silnikiem DaimlerChrysler z doładowaniem, o pojemności 1,6 litra, o mocy 160 KM.Silnik współpracuje z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz skrzynką rozdzielczą pozwalającą w czasie jazdy na dołączenie napędu przedniej osi oraz uzyskiwanie niskich położeń terenowych.Wstępne dane o osiągach: przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 10,2 sekundy oraz prędkość maksymalna na drodze 140 km/h.Konstrukcja zawieszenia i doładowanie silnika mają zachować i spotęgować cechy solidności auta.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: