Obecnie w swej siódmej edycji, coroczną nagrodą "Prototyp roku" wyróżnione zostały te pojazdy, które najprawdopodobniej ukształtują przyszłość przemysłu samochodowego. Zwycięzcy zostali wybrani spośród 40 samochodów prototypowych oraz 12 już w produkcji, które miały swój północnoamerykański debiut w sezonie samochodowym 2008 r.

"Saab 9-X BioHybrid łączy organiczną formę z ekologicznym brzmieniem napędu, zarówno pod względem atrakcyjności estetycznej, jak i ekologicznej" mówi członek jury Arv Voss z Auto Impressions. Bob Kroupa z Automotive Writers Group dodaje: "Saab jest na czele stawki z nowym podejściem do stylizacji kompaktowego pojazdu. Wraz z biohybrydowym silnikiem z turbodoładowaniem, mamy zwycięzcę".

BioHybrid jest wizją tego jak będą wyglądać samochody Saab w przyszłości. Napędza go 200- konny (147kW) silnik BioPower o pojemności 1.4 l z turbo doładowaniem wspomaganym przez system hybrydowy nowej generacji. Projektowane emisje CO2 przy zastosowaniu biopaliwa E85, wynoszą 105g/km.

W czteromiejscowej kabinie, zamiast montowanej na podłodze konsoli centralnej zastosowano skoncentrowany na kierownicy układ obejmujący główny panel przyrządów, rozciągający się od górnego profilu drzwi, wyginając się poprzecznie w stosunku do kierowcy. Osadzona trójwymiarowa grafika wygląda jak zamrożona, podtrzymując skandynawski motyw, po raz pierwszy widziany w Aero X.

Odzwierciedlając potrzeby młodszej klienteli, która spodziewa się łatwego dostępu do multimediów, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu, Saab współpracował z firmą Sony Ericsson w celu zapewnienia podłączenia szeregu urządzeń mobilnych bez użycia kabli. W rezultacie otrzymano bezprzewodowe złącze do przesyłu danych, korzystania z rozrywki, system nawigacji satelitarnej z wyświetlaczem. Ten interfejs umożliwia również jednoczesne korzystanie z wielu urządzeń, gdy pasażerowie znajdują się w samochodzie.

Tylny bagażnik posiada elektrycznie wysuwaną podłogę, która uruchamiana jest, gdy odchylona zostanie dolna część tylnej klapy. Podłoga oraz tył składanych tylnych siedzeń, pokryte są gumowaną wykładziną dywanową o "dużym tarciu", która "chwyta" przedmioty i utrzymuje je bezpiecznie na miejscu. Dla łatwego załadowania i rozładowania bagażu, aluminiowe podnośniki automatycznie podnoszą i opuszczają podłogę, gdy tylna klapa jest otwierana i zamykana.

Rozwiązanie systemu oświetlenia jest istotną częścią skandynawskiej stylistyki, co w tym przypadku jest ewidentne w zastosowaniu zróżnicowanego wewnętrznego oświetlenia kabiny. Poziom iluminacji może być zmieniany od białego - chłodnego do ciepłego i łagodnego. Jest to spersonalizowana właściwość i może być programowana odzwierciedlając na przykład, zmieniające się pory roku.