• Eksperci ADAC przeanalizowali wypadki i kolizje w Austrii, Niemczech i Szwajcarii
  • Okazuje się, że jednym z najgroźniejszych miejsc są skrzyżowania dróg lokalnych poza obszarem zabudowanym
  • Do kolizji podczas skrętu w lewo najczęściej doprowadzają kierowcy z dwóch grup wiekowych: najmłodsi oraz osoby z najdłuższym stażem za kierownicą
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Skręcasz w lewo na skrzyżowaniu poza miastem? Jesteś w grupie podwyższonego ryzyka! Według ADAC prawdopodobieństwo zderzenia jest bowiem dość wysokie. Okazuje się, że nawet jedna czwarta wypadków w Niemczech ma miejsce poza obszarem zabudowanym na drogach niższych kategorii. Nie inaczej jest w Austrii czy w Szwajcarii. Niestety o Polsce nie wspomniano.

Z pozoru niewinne skręcanie w lewo na podrzędnym skrzyżowaniu daleko od miasta wiąże się także z poważnymi tragediami. W Niemczech zginęło bowiem 340 osób, a ponad 7 tys. zostało rannych. Niemało.

Okazuje się, że każdy kraj ma swoją specyfikę lewoskrętu. W Austrii najłatwiej o kolizje z nadjeżdżającymi pojazdami bez względu na kierunek ruchu poprzecznego. W Szwajcarii zwykle zaś dochodzi do zderzenia po stronie kierowcy auta poruszającego się drogą z pierwszeństwem. W Niemczech zaś zwykle kończy się kolizji z autem nadjeżdżającym z naprzeciwka. Na tym nie koniec.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Sprawcy wypadków? Nie tylko najmłodsi kierowcy!

W badaniu uwzględniono także grupy wiekowe kierowców. Wyniki łatwe do przewidzenia? Według ADAC sprawcami zwykle są dwie grupy kierowców: najmłodsi i najstarsi. Otwartą kwestią pozostaje jednak ocena, czy większy wpływ na ryzyko kolizji ma spostrzegawczość, czy skłonność do brawury. To pytanie niestety pozostawiono bez odpowiedzi.

W badaniu ADAC dostało się nie tylko kierowcom, ale także drogowcom i producentom samochodów. Niemcy apelują bowiem o zwiększenie liczby rond, sygnalizacji świetlnej czy częstsze stosowanie znaków stop i wysepek. Nie kryją także oczekiwań dotyczących koncernów motoryzacyjnych. ADAC liczy bowiem na przyspieszenie upowszechniania asystentów ruchu poprzecznego, by wspomagać kierowców przy niebezpiecznych manewrach. Skorzystają na tym nie tylko włączający się do ruchu, ale i poruszających się drogą z pierwszeństwem. Przynajmniej w teorii łatwiej uniknąć wypadku, gdy w obu zbliżających się pojazdach aktywują się asystenci i choćby rozpoczną hamowanie.

W niemieckim raporcie nie zabrakło także porad dla nabywców nowych samochodów. Co zatem radzi ADAC? Kupując nowe auto, zwróć uwagę nie tylko na kolor, wyposażenie, komfort jazdy, osiągi czy warunki finansowania. Poświęć także trochę czasu na to, by siedząc za kierownicą sprawdzić widoczność. Czasem zbyt masywny słupek, czy mniejsze okna mogą przesądzić o tym, że niewinna przejażdżka poza miasto może skończyć się powrotem w karetce pogotowia i wrakiem auta na lawecie.