W świecie supersportowych motocykli pojawił się trend prezentowania nowej generacji już po dwóch latach. W tym roku zmianom poddano konkurencyjne motocykle Honda CBR1000RR Fireblade czy Kawasaki ZX-10R Ninja. Yamaha R1, podobnie jak Suzuki GSX-R1000, doczekała się niewielkiego face liftingu, a nowa generacja pojawi się wiosną 2007. Nowa „er-jedynka” właśnie debiutuje na przebiegających targach Intermot w niemieckim Köln.Na pierwszy rzut oka na tym motocyklu sportowym nie zaszły zasadnicze zmiany. Na przedniej owiewce znalazły się lekko przestylizowane wloty i nowa przednia lampa, owiewki boczne i tył również zmodyfikowano. Wszystkie zmiany miałyby polepszyć aerodynamikę. Podstawą supersportu jest nowa generacja ramy Deltabox, która jest lżejsza i sztywniejsza od poprzedniej.Największym zmianom poddano jednostkę napędową. Czterosuwowy, rzędowy czterocylindrowiec chłodzony cieczą ma teraz tylko cztery zawory na cylinder, zamiast wcześniejszych pięciu. Silnik, jako pierwsza seryjna jednostka na świecie, ma elektronicznie sterowany zmienny układ dolotowy, a dalej system bezpośredniego wtrysku paliwa YCC-I (Yamaha Chip Controlled-Intake). Zwiększył się również stopień sprężania z 12,4:1 do 12,7:1. Wszystkie te zmiany oraz kilka innych doprowadziły do podwyższenia mocy o 6 KM, co razem dało 189 koni (139 kW) przy 12 500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wzrósł o 6 Nm do 118 Nm i jest dostępny przy 10 000 obr./min, czyli o 500 obr. niżej od wersji R1 2006.Wyraźnej poprawie uległ stosunek moc/masa, wersja 2007 ma 1 092,5 koni na tonę, czyli absolutnie najwięcej w swojej klasie. Aktualny lider, Suzuki GSX-R 1000, ma 1 073 KM/t. Poprawiono reakcje silnika na polecenia kierowcy, R1 otrzyma elektronicznie sterowany gaz YCC-T (Yamaha Chip Controlled-Throttle), a płynną zmianę biegów zapewnia sprzęgło anty-hoppingowe.W wyposażeniu nie zabraknie regulowanego zawieszenia z przednim widelcem upside-down o średnicy 43 mm oraz tylnego wahacza z centralnym amortyzatorem. Na 17-calowych kołach zamontowano opony o rozmiarze 120/70 ZR17 z przodu i 190/50 ZR17 z tyłu. Mocniejszy układ hamulcowy ma z przodu dwie tarcze o średnicy 310 mm z 6-tłoczkowymi zaciskami, a z tyłu jedną mniejszą tarczę.
Dane techniczneYamaha YZF-R1Yamaha YZF-R1Rok modelowy20062007Rozmiary2 085 x 720 x 1 105 mm2 060 x 7 20 x 1 110 mmRozstaw osi/wysokość siedzenia1 415 mm / 835 mm1 415 mm / 835 mmSilnik, pojemność4-suwowy, rzędowy, 4cylindry, 998 cm34-suwowy, rzędowy, 4 cylindry, 998 cm3Ilość zaworów/chłodzenie20/cieczą16/ciecząMoc134,5 kW (183 k) / 12 500 obr.139 kW (189 k) / 12 500 obr.Moment obrotowy112 Nm / 10 500 obr.118 Nm / 10 000 obr.Przeniesienie napędu/Skrzynia biegówłańcuch/6 biegówłańcuch/6 biegówKoła (przód/tył)120/70 ZR17, 190/50 ZR17120/70 ZR17, 190/50 ZR17Hamulce przód2x tarcza 320 mm, 4 tłoczki, radialne2x tarcza 310 mm, 6 tłoczków, radialneHamulce tył1x tarcza 220 mm, 1 tłoczek1x tarcza 220 mm, 1 tłoczekPrzedni widelecwidelec USD, średnica 43 mmwidelec USD, średnica 43 mmTylny wahaczwahacz, amortyzator centralnywahacz, amortyzator centralnyBak (zapasowe)18 (3,4) l18 (3,4) lMasa173 kg173 kgStosunek (KM/t)1 0581 092,50