Czasu jest niewiele, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje program budowy dróg i autostrad na lata 2008-2012, przyjęty przez Radę Ministrów we wrześniu 2007 r., a opracowany m.in. pod kątem Euro 2012, którego jesteśmy współorganizatorami. Do rozpoczęcia Mistrzostwa mają w całości powstać dwie autostrady, A-1 z Gdańska do polsko-czeskiego przejścia granicznego w Gorzyczkach oraz A-4 od polsko-niemieckiej granicy w Jędrzychowicach do polsko-ukraińskiej w Korczowej wraz z łącznikiem A-18 z Olszyny. W przygotowaniu jest również budowa dwóch odcinków autostrady A-2, Świecko-Nowy Tomyśl oraz Stryków-Warszawa, które wraz z istniejącym już odcinkiem połączą stolicę z granicą polsko-niemiecką. Budowę ostatniego etapu tej autostrady z Warszawy do granicy z Białorusią przesunięto na późniejszy okres (po 2012 roku).

Plan przewiduje też budowę dróg ekspresowych, umożliwiających komunikację między miastami, w których odbywać będą się mecze. Na liście priorytetów znajdują się m.in. S7 z Gdańska do Warszawy, a dalej do Krakowa oraz S8 między Wrocławiem, Łodzią, Warszawą i Białymstokiem. Dojazd z Gdańska do Poznania ułatwić ma planowana trasa S5, która na północy rozpoczynać będzie się łącznikiem z autostradą A-l, dalej pobiegnie przez Bydgoszcz do stolicy Wielkopolski. Ponadto do 2012 r. powstać powinien też odcinek S5 z Poznania do Wrocławia. Strategiczna dla komunikacji z Ukrainą, która będzie współgospodarzem Mistrzostw, staje się budowa trasy S17 z Warszawy do Lublina. Do 2012 roku ma powstać odcinek do węzła w Piaskach a dalsza część jest na liście rezerwowej, podobnie jak S12 z Piasków do przejścia granicznego w Dorohusku. Ruch transgraniczny mają usprawnić także drogi ekspresowe S69 z polsko-słowackiego przejścia w Zwardoniu do Bielska-Białej, fragment S1 z polsko-czeskiego przejścia w Cieszynie do autostrady A-l oraz fragment S3 z polsko-czeskiego przejścia w Lubawce do węzła z autostradą A-4 pod Legnicą. Do 2012 r. powstać ma też drugi odcinek S3 ze Szczecina do Zielonej Góry.

W tym momencie na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych trwa zaawansowany proces inwestycyjny. Opracowywana jest dokumentacja środowiskowa dla 56 km autostrad, gotowe są już wszystkie decyzje lokalizacyjne. Przygotowane są projekty budowlane dla 313 km a dla 484 km odcinków autostradowych toczą się postępowania przetargowe lub negocjacje. Równocześnie na 197 km autostrad trwają prace budowlane. Obecna sieć autostrad ma łącznie 674 km. Całkowita długość istniejących dróg ekspresowych to tylko 317 km, ale już obecnie w budowie są 282 km, przygotowywana jest dokumentacja środowiskowa dla 1787 km, lokalizacyjna dla 522 km, projekty budowlane dla 349 km, a także prowadzone są przetargi na 79 km.

Realizację programu na lata 2008-2012 oszacowano na 121 mld zł, co wymaga ustabilizowania cen materiałów budowlanych oraz kosztów prac wykonawczych. Będzie to możliwe dzięki zwiększeniu konkurencji na polskim rynku budowlanym.