Amerykańska organizacja IIHS w tym roku obchodzi 50 lecie swojego istnienia. Z tej okazji został wykonany test zderzeniowy Chevroleta Malubu z 2009 roku i modelu Bel Air z 1959 roku, co miało pokazać postęp w bezpieczeństwie.
Organizacja IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) została założona w 1959 roku przez amerykańskie towarzystwa ubezpieczeniowe w celu realizacji programu podnoszenia bezpieczeństwa na autostradach. Od lat siedemdziesiątych poszerzono działalność o statystyki wypadków, a od dziewięćdziesiątych także o próby zderzeniowe.
W odróżnieniu od rządowej agencji NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) metodyka prób zderzeniowych IIHS zbliżona jest do EuroNCAP – czołowe zderzenie odbywa się przy prędkości 64 km/h. Takie też były warunki kolizji Chevroleta Malibu 2009 i Chevroleta Bel Air 1959.
Na podstawie czołowego zderzenia oby modeli samochodów marki Chevrolet można zobaczyć jak w ciągu 50 lat zmieniło się bezpieczeństwo pojazdów. W nowym Malibu kształt kabiny pasażerskiej pozostaje stabilny, a większość uderzenie przyjmuje na siebie przednia strefa deformacyjna. W Bel Air zdemolowana została cała przednia część aż po B słupek. Auto pięćdziesięcioletnie nie jest wyposażone w poduszki powietrzne ani w pasy bezpieczeństwa, a ryzyko utraty życia stwarza przede wszystkim deformacja dachu, przemieszczenie się deski rozdzielczej do wnętrza oraz zderzenie koła kierownicy z głową kierowcy.