• Autostrada A2 będzie poszerzana zarówno między Warszawą a Łodzią, jak i w okolicach Poznania
  • Trwają przygotowania do budowy kolejnych odcinków na wschodzie Polski, które mogą być ukończone do 2024 roku
  • Jeszcze w tym roku zniknie nieużywany punkt poboru opłat pod Warszawą, który powoduje korki w godzinach szczytu

 Właśnie rozpoczęły się prace nad ważnym dla kierowców projektem: trwają pomiary na odcinku autostrady A2 od Warszawy do Łodzi. To początek przygotowań do poszerzenia tej drogi o jeden pas w każdym kierunku. Docelowo w pobliżu Warszawy droga ta będzie zatem mieć po cztery pasy w każdą stronę, a od Pruszkowa aż do Łodzi – po trzy pasy. Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild zapowiedział też, że nigdy nie będą pobierane opłaty za przejazd tym ważnym odcinkiem. Także dlatego, że docelowo będzie to droga prowadząca do Centralnego Portu Lotniczego.

To dlatego trwa już przetarg na usunięcie niedziałającego od lat punktu poboru opłat w okolicach podwarszawskiego Pruszkowa. Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma on zniknąć jeszcze przed wakacjami. Kłopot w tym, że na razie oferty złożone przez wykonawców zdecydowanie przekraczają zaplanowany przez inwestora kosztorys – 1,6 mln zł. Najniższa cena to niemal 4 mln zł. GDDKiA nie wyklucza jednak, że dołoży potrzebną kwotę lub rozpocznie negocjacje w wykonawcami.

Autostrada A2 Foto: Auto Świat
Autostrada A2

Autostrada A2 na wschodzie

Trwa już budowa mierzącego 15 km odcinka autostrady A2 od Warszawy do istniejącej już, autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Zaawansowane są też prace nad drogą ekspresową S2, czyli tzw. Południową Obwodnicą Warszawy. To fragment autostrady biegnący przez stolicę. Wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz uważa, że najpóźniej w połowie 2020 roku kierowcy będą mogli dojechać drogą szybkiego ruchu z Warszawy aż za Mińsk Mazowiecki.

A kiedy dojedziemy do granicy z Białorusią? Na to trzeba będzie poczekać około pięciu lat, ale trwają już prace nad przygotowaniem do budowy kolejnych odcinków, który łączna długość wynosi 130 km. Ich budowa ma kosztować 6,5 mld zł, i to z uwzględnieniem obecnych, wysokich kosztów materiałów i rosnących płac w sektorze budowlanym. Już teraz trwają prace nad koncepcją programową odcinka A2 od obwodnicy Mińska Mazowieckiego aż do Siedlec – ma on długość 37,5 km. Budowa ma się zacząć w 2020 roku, a zakończyć w ciągu trzech lat. Koszt – 1,7 mld zł.

Przygotowywany jest też fragment A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. To aż 63,5 km całkowicie nowej drogi, która ma kosztować 3 mld zł. Tu planowany termin oddania jest nieco późniejszy – to najpewniej 2024 rok. Najdłuższej poczekamy na ostatni odcinek autostrady – od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią. To ostatnie 32 km, które mają kosztować 1,5 mld zł. Przygotowania do budowy tego odcinka mają się rozpocząć w tym roku, ale na rozpoczęcie prac budowlanych poczekamy do 2022 roku.

Autostrada A2 do wschodniej granicy Polski Foto: GDDKiA
Autostrada A2 do wschodniej granicy Polski

Dodatkowe pasy Poznaniem

Kolejna dobra wiadomość dla kierowców to rozbudowa Autostradowej Obwodnicy Poznania. Na odcinku 16 km, od węzła Poznań Zachód do węzła Poznań Krzesiny, powstanie dodatkowy pas ruchu. Prace na autostradzie obsługiwanej przez prywatnego koncesjonariusza rozpoczną się wiosną 2019 roku i niestety będą się wiązać z utrudnieniami dla kierowców: obie jezdnie będą zwężone i pojawi się ograniczenie prędkości. W trakcie budowy zostaną jednak utrzymane dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Prace mają zakończyć się już w połowie 2020 roku.