Niemiecki producent skrzyń biegów ZF zaprezentował koncepcyjną automatyczną skrzynię biegów, która ma się przyczynić do obniżania emisji CO2. Automat ma zapewnić efektywniejszą pracę silnika, obniżenie strat, a tym samym także zużycia paliwa. Osiem przełożeń nie było więc założeniem, ale wynikiem strategicznego rozwoju.
Za wzór i wersję bazową ZF wybrało nowoczesny 6-biegowy automat własnej konstrukcji, który pracuje w BMW, Jaguarach czy Maserati Quattroporte. Dzięki przeprowadzonym zmianom 8-biegowa skrzynia biegów jest w stanie zaoszczędzić 6 % paliwa, przy czym nie potrzebuje ani większą ilość komponentów, ani więcej przestrzeni do instalacji. W porównaniu z popularnym 5-biegowym automatem ZF oszczędność paliwa wynosi aż 14 %.
Osiem przełożeń stworzono czterema przekładniami planetarnymi z pięcioma elementami sterującymi. Przy załączonym biegu dwa z nich zawsze pozostają otwarte. Dzięki temu udało się obniżyć straty. Obok lepszej efektywności skrzynia biegów oferuje szerszy zakres przełożeń, nowoczesną konstrukcję tłumika drgań i właściwość przenosić większy moment obrotowy, zachowując pierwotny rozmiar 6-biegowego automatu.
Nową skrzynię biegów można zastosować w połączeniu z różnymi układami napędowymi. Można ją podłączyć jak do układu 4x4, napędu hybrydowego ze zintegrowanym generatorem i funkcją rozrusznika czy do układu full-hybrid z drugim, równoległym silnikiem elektrycznym. Wszystkie tryby pracy układów hybrydowych można z nową skrzynią biegów w pełni wykorzystać.
W chwili obecnej nie wiadomo, kiedy rozpocznie się produkcja seryjna, nie podano także producenta, który jako pierwszy wykorzysta nowy automat w swoich modelach. Nie jest wykluczone, że premierowym samochodem z nową skrzynią biegów będzie BMW. Pierwszą 8-biegową skrzynię biegów zaprezentował Lexus w modelu LS 460. Przekładnię Lexus opracował we współpracy z japońską firmą Aisin AW.
Źródło: ZF