Jeśli uważacie, że przesadzamy, to przyjrzyjcie się poniższej liście "technicznych grzechów"! I co? Ile z nich obciąża również wasze motoryzacyjne sumienie? Czy nigdy nie zdarzyło się wam stać przez długie minuty na czerwonym świetle z włączonym biegiem i wciśniętym sprzęgłem? Najczęściej uniknięcie takich błędów nie jest ani trudne, ani pracochłonne. Wystarczy świadomość popełnianych do tej pory pomyłek i postanowienie poprawy! Warto pracować nad sobą, bo dobrze traktowane auto odwdzięczy się bezawaryjnością i większą trwałością podzespołów.Niskie ciśnienie w oponachzagrożenie: czasem spadek ciśnienia w ogumieniu następuje bardzo powoli. Niedostatecznie napompowana opona nagrzewa się w czasie jazdy i przedwcześnie zużywa. Może nawet spaść z felgi!AUTO ŚWIAT radzi: raz na 2 tygodnie należy sprawdzać ciśnienie w kołach. Lepiej mieć o 0,2 bara za dużo niż za mało!Nogi na osłonie airbaguzagrożenie: w razie wypadku airbag zadziała jak katapulta, masakrując twarz pasażera jego własnymi kolanami lub wypychając go z fotela. Także przy niewielkiej prędkości skutki mogą być tragiczne.AUTO ŚWIAT radzi: nawet będąc pasażerem, należy siedzieć prawidłowo. Nie tylko dla wygody, ale i dla bezpieczeństwa!Jazda na krótkich trasachZagrożenie: jeśli z powodu jazdy wyłącznie na krótkich trasach silnik nigdy nie osiąga właściwej temperatury, to w oleju zbiera się woda. Jego parametry smarne drastycznie spadają. Nie tylko to sprawia, że silnik zużywa się w zastraszającym tempie.AUTO ŚWIAT radzi: jeśli już musimy jeździć tylko na krótkich trasach, to należy przynajmniej skrócić (nawet o połowę) okresy między wymianami oleju.Brudna szyba przedniaZagrożenie: tłusty, rozmazywany byle czym osad na szybie ogranicza widoczność. Szczególnie jadąc pod światło, kierowca nie widzi wtedy niemal nic. To grozi wypadkiem!AUTO ŚWIAT radzi: raz na jakiś czas należy dokładnie umyć szybę (i to z obu stron), stosując skutecznie działające środki czyszczące.Zbyt mało oleju w silnikuzagrożenie: niski stan oleju, zwłaszcza przy ostrej jeździe, może doprowadzić do zatarcia silnika, który jest chłodzony także przez olej. Im oleju mniej, tym szybsze zużycie elementów.AUTO ŚWIAT radzi: przynajmniej raz na 2 tygodnie i przed każdą dłuższą podróżą należy sprawdzić poziom oleju. Minimum to za mało!Wysokie obroty, zimny silnikzagrożenie: zimny silnik potrzebuje nieco czasu do wytworzenia właściwego ciśnienia oleju. Wysokie obroty przy zimnym, niedostatecznie smarowanym silniku grożą jego zniszczeniem.AUTO ŚWIAT radzi: przed nagrzaniem silnika należy delikatnie obchodzić się z gazem. Dopiero po rozgrzaniu można pojechać szybciej.Jazda z nogą na sprzęgleZagrożenie: nawet minimalny nacisk na pedał sprawia, że sprzęgło pracuje z lekkim poślizgiem. Okładziny grzeją się niepotrzebnie i zużywają w przyspieszonym tempie.AUTO ŚWIAT radzi: w większości modeli obok pedału sprzęgła znajduje się specjalny podnóżek. Warto jak najczęściej z niego korzystać.Holowanie "automatu"zagrożenie: w większości aut z automatycznymi skrzyniami biegów układ smarowania przekładni działa tylko przy pracującym silniku. Dłuższe holowanie grozi zniszczeniem skrzyni.AUTO ŚWIAT radzi: przed holowaniem auta z automatyczną skrzynią biegów należy sprawdzić zalecenia zawarte w instrukcji obsługi!Skrobanie wycieraczkamiZagrożenie: wycieraczki zamiast skrobaczki? To kiepski pomysł, bo kontaktu z szorstkim i twardym lodem nie zniosą nawet najlepsze gumki. Wycieraczki będą do wymiany!AUTO ŚWIAT radzi: bezpieczne dla szyb i wycieraczek są odmrażacze w aerozolu. Skrobaczki używamy tylko do usunięcia resztek lodu.Zła pozycja za kierownicązagrożenie: z wyciągniętymi na wprost ramionami nie da się szybko zareagować w niebezpiecznych sytuacjach. Siedzenie zbyt blisko kierownicy grozi obrażeniami w razie zadziałania airbagu.AUTO ŚWIAT radzi: oparcie fotela należy ustawić w pozycji zbliżonej do pionu. Ramiona muszą dotykać oparcia, a nogi i ręce być lekko ugięte."Manewry" w miejscuZagrożenie: w autach ze wspomaganiem kierownicy można ją bez większych problemów obracać w czasie postoju. Co nie znaczy, że powinno się tak robić! To sposób na popsucie zawieszenia i układu kierowniczego.AUTO ŚWIAT radzi: wystarczy, by auto toczyło się nawet powolutku, a obciążenie elementów układu jezdnego będzie znacznie mniejsze.Najeżdżanie na krawężnikiZagrożenie: nieostrożne pokonywanie krawężników grozi uszkodzeniem konstrukcji opony. Usterka może dać o sobie znać w ten sposób, że ogumienie pęknie podczas jazdy!AUTO ŚWIAT radzi: omijamy krawężniki! A jeśli już trzeba na nie wjeżdżać, to powolutku i możliwie prostopadle.Zbyt szybka zmiana biegówZagrożenie: zsynchronizowane skrzynie biegów potrzebują czasu na płynną zmianę przełożeń. Jeśli zmiana jest zbyt szybka, synchronizatory i koła zębate są przeciążane.AUTO ŚWIAT radzi: dźwignię zmiany biegów obsługujemy delikatnie, a bieg wsteczny włączamy po zatrzymaniu auta.PodsumowanieMając choć odrobinę wiedzy technicznej i doświadczenia, można uniknąć większości eksploatacyjnych grzechów i zaniedbań. Ale z ręką na sercu - kto z nas pamięta choćby o tym, żeby przy okazji tankowania sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach i stan oleju w silniku? Ilu kierowców dba o to, by nie wymagać zbyt wiele od zimnego silnika? Naprawdę nieliczni! Nowe samochody wydają się być niemal bezobsługowe i "idiotoodporne". Ale w rzeczywistości wcale takie nie są! Czas więc zacząć zwalczać w sobie lenistwo i złe nawyki!
Złe nawyki kierowców - jak z nimi walczyć?
Czy auta mogą być pamiętliwe? Oczywiście! Ich podzespoły nie wybaczą nam żadnego błędu. Nawet drobne niedociągnięcia albo złe nawyki kierującego prędzej czy później doprowadzą do bardzo poważnych awarii.