Giorgetto Giugiaro, to niewątpliwie jeden z największych designerów włoskiej szkoły. Od niedawna nie pracuje już dla Italdesign. Firma, którą założył w 1968 roku, opublikowała oświadczenie potwierdzające, że zamierza on teraz „przeznaczyć więcej czasu na własne pasje i zainteresowania”.

Pełną kontrolę nad Italdesign przejmie teraz Grupa Volkswagena, która zresztą od 2010 roku jest głównym udziałowcem tej legendy światowego designu. Decyzja Giugiaro o ustąpieniu w tym roku ze stanowiska honorowego prezesa zbiega się też z 60. rocznicą jego pracy jako stylisty i projektanta samochodowego.

Giorgetto Giugiaro kolejno pracował dla Bertone (1960-1065), Ghia (1966-1968), by ostatecznie osiąść w Italdesign Giugiaro (od 1969). W swojej 60 letniej karierze zaprojektował design wielu znanych modeli samochodów, a wśród nich takie jak m.in. Alfa Romeo Giulia Sprint GT, Alfa Romeo 159, Audi 80 i 100, BMW M1, Daewoo Matis, Daewoo Lanos, Daewoo Nubira, Daewoo Leganza, Daewoo Tacuma, Daihatsu Cuore, Fiat Punto, Iveco Daily IV, Lancia Delta, Lancia Thema, Lancia Medusa, Lotus Espirit, Renault 19 i 21, Saab 9000, SsangYong Korando III, Seat Ibiza, Seat Marbella, Seat Malaga, Seat Toledo, Volkswagen Golf I, Volkswagen Scirocco, Volkswagen Passat i Volkswagen W12 Coupe.

Do tej długiej listy należy dodać jeszcze naszego FSO Poloneza.

Jednak wśród wielu udanych projektów mistrza są jeszcze takie, które powszechnie uważa się za szalone. Kilka takich prezentujemy w naszej galerii.