Trendy rynkowe i nowe regulacje dotyczące emisji spalin są powodami, dla których koncerny samochodowe poszerzają swoje oferty o modele ze zelektryfikowanym w różnym stopniu układzie napędowym. Audi może w tym zakresie pochwalić się już sporą flotą, która na dniach powiększy się o dwie hybrydowe odmiany kompaktowego modelu A3 Sportback: 40 TFSI e oraz 45 TFSI e. Pierwsza dysponuje mocą 204 KM, natomiast druga, na której się teraz skupimy – 245 KM.

Audi A3 Sportback 45 TFSI e – moc i zasięg

Pod maską auta znajdziemy turbodoładowany benzynowy silnik o pojemności 1,4 l, mocy 150 KM i momencie 250 Nm, który wspierany jest przez synchroniczny motor elektryczny o mocy 80 kW (109 KM) i momencie 330 Nm. Łączna moc układu – 245 KM, i moment obrotowy – 400 Nm, są odpowiednio o 41 KM i 50 Nm większe niż w wersji 40 TFSI e. Silnik elektryczny zintegrowany jest z 6-biegową skrzynią automatyczną S tronic, która przekazuje potencjał napędu na przednie koła. Źródłem energii dla niego są litowo-jonowe baterie o pojemności 13 kWh. Można je ładować podczas jazdy lub ze zwykłego domowego gniazdka z maksymalną mocą 2,9 kW. W tym ostatnim przypadku pełne naładowanie akumulatorów zajmuje około 5 godzin.

Audi obiecuje bardzo dynamiczne usposobienie hybrydowej odmiany A3 Sportbacka i ekonomiczną eksploatację. Ma ona przyspieszać do „setki” w 6,8 s oraz rozpędzać się do 232 km/h. Średnie zużycie paliwa na pierwszych 100 km to tylko 1,5-1,4 l w cyklu NEDC, a maksymalny zasięg to nawet 74 km (w cyklu WLTP 63 km). W trybie elektryczny A3 45 TFSI e może poruszać się z maksymalną prędkością 140 km/h.

Audi A3 Sportback 45 TFSI e – cztery tryby jazdy

Do wyboru kierowca będzie mieć cztery tryby pracy układu jezdnego i napędowego. Są to: auto hybrid, battery hold, battery charge i EV. Pierwszy jest domyślnym i w nim zarządzanie pracą silnika spalinowego i elektrycznego odbywa się w pełni automatycznie, zależnie od bieżących potrzeb. W tym trybie też samochód może odzyskiwać energię podczas zwalniania i hamowania, „żeglować” gdy kierowca zdejmie nogę z gazu lub zapewniać dostęp do pełnego potencjału obydwu silników dla potrzeb dynamicznej jazdy. W trybach „battery hold” system stale utrzymuje żądany poziom naładowania baterii do późniejszego wykorzystania a w „battery charge” pozwala na ich naładowanie w trakcie jazdy. Tryb „EV” zapewnia bezemisyjną jazdę z wykorzystaniem jedynie silnika elektrycznego.

Audi A3 Sportback 45 TFSI e – elektryzujący stylistycznie

Nadwozie hybrydy plug-in będzie wyróżniać się czarnym pakietem stylistycznym obejmującym lakierowane w tym kolorze: grill single frame, listwy progowe oraz elementy w zderzakach. Seryjne będą także większe tarcze hamulcowe o średnicy 340 mm z przodu i 310 mm z tyłu z czerwonymi zaciskami i 17-calowe alufelgi. We wnętrzu standard ma objąć sportowe, profilowane fotele, dwustrefową, automatyczną klimatyzację, przyciemniane szyby, system Audi drive select oraz komfortowy kluczyk. W ramach opcji dostępne będą reflektory Matrix LED, w których 15-segmentowe ledy do jazdy dziennej wyświetlają symbol w kształcie litery E – symbol napędu hybrydowego plug-in.

Niestety, nie znamy jeszcze cen nowych hybryd Audi. W Niemczech wersja 45 TFSI e to wydatek minimum 41,4 tys. euro (z VAT-em 19 proc.), ale kupujący mogą liczyć na ekologiczną dotację na poziomie 6750 euro. Dzięki temu jest finalnie tańsze niż odmiany z silnikami wysokoprężnymi 35 i 40 TDI. W Polsce marnym pocieszeniem jest fakt, że hybrydy plug-in mają niższą akcyzę – w przypadku aut z silnikami benzynowymi o pojemności poniżej 2 l to 1,55 proc. wartości pojazdu.