• Nowe Audi Q4 e-tron pojawi się w salonach już w czerwcu (Sportback późnym latem) - na początek bogatsze modele Edition z matrycowymi światłami LED i kołami 21-calowymi
  • Pod względem długości nowe Audi Q4 e-tron plasuje się pomiędzy krótszym Volkswagenem Tiguanem a Skodą Kodiaq
  • Prędkość maksymalna słabszych wersji to 160 km/h, maksymalny zasięg osiągniemy wersją Q4 40 e-tron o mocy 204 KM - nie więcej niż 520 km

Schowki o pojemności 25 l, uchwyty na duże 1,5-litrowe butelki z wodą i nadzwyczaj przestronne wnętrze - to nie są elementy nowej Skody, Toyoty czy Volkswagena, tym chwaliło się Audi podczas premiery swoich pierwszych elektrycznych kompaktowych SUV-ów: Q4 e-tron iQ4 Sportback e-tron.

Audi przekonuje, że nowe elektryczne Q4 sprawdzi się jako główny samochód w gospodarstwie domowym. Pod względem długości plasuje się pomiędzy zwyczajnym Volkswagenem Tiguanem a Skodą Kodiaq. Mierzy: 4,59 m długości, 1,86 m szerokości i 1,61 m wysokości. Rozstaw osi jest niemal taki sam jak w Volkswagenie Passacie (2,76 m, czyli 2 cm różnicy). Tyle wystarczyło, by wygospodarować bardzo obszerną kabinę i spory bagażnik (520 l w Q4 e-tron i 535 l w Sportback).

Audi Q4 e-tron - postęp mierzony w możliwościach wyświetlacza HUD

Oczywiście nie poprzestano na chwaleniu się pojemnymi schowkami i obszerną kabiną, w elektrycznych Audi Q4 nie zabrakło bowiem zaawansowanej techniki. Główną atrakcją jest zaawansowany wyświetlacz HUD z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości (świetne ikony wskazujące drogę oraz miejsce docelowe) oraz układem luster wspomaganych elektrycznie, by uzyskać jak najwyższą jakość obrazu. Kolejnym punktem jest największy ekran w historii Audi, czyli matryca o przekątnej 11,6 cala w konsoli oraz kierownica z modułami dotykowymi w miejsce zwykłych przycisków. Na tym nie koniec.

Po raz pierwszy w Audi zabraknie nagłośnienia Bang & Olufsen, które zastąpi debiutant, czyli amerykański Sonos znany z doskonałych bezprzewodowych systemów multiroom, czyli nagłośnienia wielu pomieszczeń w domu. Tradycyjnie za to zadbano o lampy LED i aż cztery sygnatury świetlne, które wybiera się poprzez zestaw MMI w kabinie.

Audi Q4 e-tron - 160 km/h w tańszych wersjach i 180 km/h w najmocniejszej

Szczęśliwie nie zapomniano wspomnieć o napędzie. Do wyboru są trzy wersje napędu i dwie odmiany akumulatorów (gwarancja 8 lat lub 160 tys. km – spadek do 70 proc. pojemności). Najskromniejsze Q4 35 e-tron (170 KM i prędkość maks.: 160 km/h) i Q4 4- e-tron (204 KM i 160 km/h) mają baterię 55 kWh (brutto) i napęd na tylne koła (silnik synchroniczny PSM z tyłu).

W Q4 50 e-tron znajdziemy dwa silniki o łącznej mocy 299 KM (prędkość ograniczona do 180 km/h) i dołączany napęd na wszystkie koła (przedni silnik asynchroniczny ASM dołącza się zależnie od potrzeb) oraz akumulator 82 kWh (brutto). W standardzie inteligentny układ rekuperacji (działa w oparciu o dane nawigacyjne i topograficzne). Za dopłatą za to pompa ciepła.

Ładowanie może się odbywać z mocą do 100 kW (Q4 35 e-tron), 125 kW (mocniejsze wersje) prądem stałym lub 11 kW prądem zmiennym. Nie zabrakło preferencyjnych stawek do europejskiej sieci Ionity (karta Audi) oraz dostępu do sieci 210 tys. publicznych punktów ładowania, wśród których 4,4 tys. to wersje o dużej mocy.

Audi Q4 e-tron - od 341 km po 520 km

Otwartą kwestią pozostaje, jak daleko zajedziemy po "zatankowaniu" do pełna. Największy zasięg to 520 km (norma WLTP) w przypadku Q4 40 e-tron. Słabszym Q4 35 pokonamy od 341 km do 349 km (Sportback). Najmocniejszym zaś Q4 50 e-tron przejedziemy od 488 km do 497 km (Sportback). Audi zastrzega przy tym, że wybierając opcjonalne większe felgi (nawet do 21 cali), zasięg się stosownie zmniejszy. Niestety nie sprecyzowano, ile energii kosztuje atrakcyjniejszy wygląd.

Nie podano jeszcze także, ile zapłacimy za nowe elektryczne Audi w Polsce (w Niemczech od 41,9 tys. euro; dopłata do wersji Sportback wynosi 2 tys. euro). Ceny oczywiście łatwo podwyższyć, zamawiając opcjonalne dodatki (brak cyfrowych lusterek!). Za dopłatą możemy zażyczyć sobie m.in. większy ekran w konsoli, adaptacyjny tempomat z utrzymaniem w pasie ruchu, asystenta ruchu poprzecznego, nagłośnienie Sonos, skórę Nappa (brak opcji Alcantary) czy kamerę surround.

Nowe Audi Q4 e-tron pojawi się w salonach już w czerwcu (Sportback późnym latem). Na początek będą dostępne bogatsze modele Edition z matrycowymi światłami LED i kołami 21-calowymi.