Role szybko zmieniają się – wczoraj nadawałeś ton, dziś sam gonisz najnowsze trendy. Gdy w 2009 r. BMW przedstawiło X1, konkurenci byli na etapie planowania małych SUV-ów. Dopiero w 2011 r. Audi miało swoje Q3, a kolejne dwa lata później dołączył Mercedes z GLA – za kilka miesięcy zadebiutuje druga generacja tego modelu.

BMW Urban X - konkurencja ma się dobrze

Jednak o klasę niżej BMW przespało trend. Volkswagen zdobywa rynki T-Crossem, Audi – Q2. To segment, który przeżywa prawdziwy rozkwit. Do 2020 r. mini-SUV-y mają globalnie osiągnąć sprzedaż na poziomie 7,5 mln sztuk rocznie, co oznacza 7-krotny wzrost w ciągu dekady. BMW ma z tym problem. Wprawdzie bawarski koncern jest w tej klasie reprezentowany przez Mini Countrymana, jednak ta marka nie funkcjonuje na wszystkich światowych rynkach. Poza tym nie wszyscy fani BMW identyfikują się z Mini, a z kolei dla części entuzjastów Mini SUV Countryman jest trochę za przysadzisty, a przy tym za drogi, poza tym z długością 4,3 m (tylko o 14 cm mniejszą niż w X1) – jednak nie dość mini.

BMW Urban X: mały SUV ma sportowe proporcje i pochyloną linię dachu Foto: Auto Bild/Larson / Auto Bild
BMW Urban X: mały SUV ma sportowe proporcje i pochyloną linię dachu

Tymczasem Bawarczycy dysponują gotowymi rozwiązaniami technicznymi do małego SUV-a plasującego się poniżej X1. Mieszczą się one w UKL2 (od Untere Klasse – klasa niższa) i stanowią rozwinięcie znanej platformy samochodów z napędem na przednie koła, z której skorzysta nowa seria 1. Można na niej bez problemu skonstruować nowego małego SUV-a o długości ok. 4,2 m.

BMW Urban X - wyłom w nomenklaturze X-ów

Stratedzy marketingowi z Monachium zastanawiali się też nad nazwą tego modelu – X0,5 raczej nie wchodzi w grę. Dlatego małe BMW ma się wyłamać z dotychczasowej nomenklatury od X1 do X7 i nazywać Urban X (po angielsku wymawiane jako Urban Cross). Nazwa rzeczywiście określa zadanie: BMW Urban X został wymyślony przede wszystkim dla mieszkańców światowych metropolii.

Zgodnie z trendem platforma UKL2 jest przygotowana do napędu mieszanego i czysto elektrycznego – od miękkiej hybrydy z 48-woltową instalacją, poprzez mocną hybrydę plug-in, po rasowego elektryka z serii „i” o zasięgu ponad 400 km. Hybryda plug-in mogłaby stosownie do wyglądu auta mieć napęd na cztery koła – ze zelektryfikowaną tylną osią. Ta zasada działania jest już stosowana w BMW – w serii 2 Active Tourer.

BMW Urban X - design pozostaje niewiadomą

Podczas gdy technika jest w dużej mierze już znana i ustalona, design nowego modelu stoi jeszcze pod sporym znakiem zapytania. Na tym polu w BMW wiele się dzieje. Sprowadzony ze Škody na szefa projektantów BMW Słowak Jozef Kaban w wyniku wewnątrzfirmowego oporu ze strony kolegi – Adriana van Hooydonka – musiał przejść do Rolls-Royce’a. Jak długo tam pozostanie? Insiderzy przewidują zmianę jeszcze w tym roku. Dlatego design BMW nie ma w tej chwili zdecydowanej linii – projekty Kabana, jak np. nowa seria 7, które zarząd uznał za dobre, zostały na ostatniej prostej zmienione.

Dobry design bez jasnych wytycznych? Niemożliwe do wyobrażenia. W dodatku trudne procesy decyzyjne oznaczają, że ważne projekty, takie jak Urban X, mogą zostać przesunięte w czasie. A to z kolei sprawia, że największy boom na mini-SUV-y może ominąć BMW.

Audi i Mercedes mają przewagę

Jeśli przeanalizować światowe statystyki rejestracji nowych samochodów, małe SUV-y są w absolutnym natarciu. Pomiędzy 2011 a 2016 rokiem roczna globalna sprzedaż w tej klasie wzrosła z 950 tys. do 4,45 mln egzemplarzy. Analitycy przewidują, że do przyszłego roku ta liczba jeszcze się zwiększy – do 7,5 mln sztuk małych SUV-ów rocznie. Jako bezpośredni konkurenci Audi i Mercedes, z sukcesem oferujący Q2 i GLA, korzystają już z tego boomu.

Audi SQ2 po face liftingu Foto: Auto Bild/Larson / Auto Bild
Audi SQ2 po face liftingu

O ile Audi zostanie poddane w przyszłym roku małemu face liftingowi (ilustracja komputerowa powyżej), o tyle Mercedes jesienią zaprezentuje całkowicie nową generację GLA, która wkrótce potem wejdzie na rynek. Nowe GLA otrzyma wszystkie nowości klasy A, w tym więcej miejsca, komfortu i sterowanie głosowe MBUX.

Nowy Mercedes GLA Foto: Auto Bild/Avarvarii / Auto Bild
Nowy Mercedes GLA

BMW Urban X - naszym zdaniem

BMW przydałby się samochód w formacie Urban X-a. Aktualne X1 jest za duże dla wielu klientów bawarskiej marki, z kolei MINI Countryman to jednak MINI, a nie BMW. Rozwiązania techniczne dla mini-SUV-a są gotowe – gdyby decyzje zapadły szybko, BMW Urban X mógłby wystartować za dwa lata.

Marzysz o przejażdżce sportowym BMW - mamy ofertę dla Ciebie