Auto Świat Wiadomości Premiery BMW Urban X: SUV w formacie mini

BMW Urban X: SUV w formacie mini

Autor Daniel Werner
Daniel Werner

Mercedes GLA i Audi Q2 odnoszą sukcesy. Teraz także trzeci z wielkiej trójki niemieckich producentów samochodów premium pracuje nad małym SUV-em pod nazwą BMW Urban X, bazującym na MINI

Czy tak będzie wyglądało BMW Urban X? To jest projekt, który zyskał aprobatę zarządu. Jednak zmiany szefostwa działu designu nie sprzyjają podejmowaniu szybkich decyzji
Auto Bild/Larson / Auto Bild
Czy tak będzie wyglądało BMW Urban X? To jest projekt, który zyskał aprobatę zarządu. Jednak zmiany szefostwa działu designu nie sprzyjają podejmowaniu szybkich decyzji

Role szybko zmieniają się – wczoraj nadawałeś ton, dziś sam gonisz najnowsze trendy. Gdy w 2009 r. BMW przedstawiło X1, konkurenci byli na etapie planowania małych SUV-ów. Dopiero w 2011 r. Audi miało swoje Q3, a kolejne dwa lata później dołączył Mercedes z GLA – za kilka miesięcy zadebiutuje druga generacja tego modelu.

BMW Urban X - konkurencja ma się dobrze

Jednak o klasę niżej BMW przespało trend. Volkswagen zdobywa rynki T-Crossem, Audi – Q2. To segment, który przeżywa prawdziwy rozkwit. Do 2020 r. mini-SUV-y mają globalnie osiągnąć sprzedaż na poziomie 7,5 mln sztuk rocznie, co oznacza 7-krotny wzrost w ciągu dekady. BMW ma z tym problem. Wprawdzie bawarski koncern jest w tej klasie reprezentowany przez Mini Countrymana, jednak ta marka nie funkcjonuje na wszystkich światowych rynkach. Poza tym nie wszyscy fani BMW identyfikują się z Mini, a z kolei dla części entuzjastów Mini SUV Countryman jest trochę za przysadzisty, a przy tym za drogi, poza tym z długością 4,3 m (tylko o 14 cm mniejszą niż w X1) – jednak nie dość mini.

BMW Urban X: mały SUV ma sportowe proporcje i pochyloną linię dachu
BMW Urban X: mały SUV ma sportowe proporcje i pochyloną linię dachuAuto Bild/Larson / Auto Bild

Tymczasem Bawarczycy dysponują gotowymi rozwiązaniami technicznymi do małego SUV-a plasującego się poniżej X1. Mieszczą się one w UKL2 (od Untere Klasse – klasa niższa) i stanowią rozwinięcie znanej platformy samochodów z napędem na przednie koła, z której skorzysta nowa seria 1. Można na niej bez problemu skonstruować nowego małego SUV-a o długości ok. 4,2 m.

BMW Urban X - wyłom w nomenklaturze X-ów

Stratedzy marketingowi z Monachium zastanawiali się też nad nazwą tego modelu – X0,5 raczej nie wchodzi w grę. Dlatego małe BMW ma się wyłamać z dotychczasowej nomenklatury od X1 do X7 i nazywać Urban X (po angielsku wymawiane jako Urban Cross). Nazwa rzeczywiście określa zadanie: BMW Urban X został wymyślony przede wszystkim dla mieszkańców światowych metropolii.

Zgodnie z trendem platforma UKL2 jest przygotowana do napędu mieszanego i czysto elektrycznego – od miękkiej hybrydy z 48-woltową instalacją, poprzez mocną hybrydę plug-in, po rasowego elektryka z serii „i” o zasięgu ponad 400 km. Hybryda plug-in mogłaby stosownie do wyglądu auta mieć napęd na cztery koła – ze zelektryfikowaną tylną osią. Ta zasada działania jest już stosowana w BMW – w serii 2 Active Tourer.

BMW Urban X - design pozostaje niewiadomą

Podczas gdy technika jest w dużej mierze już znana i ustalona, design nowego modelu stoi jeszcze pod sporym znakiem zapytania. Na tym polu w BMW wiele się dzieje. Sprowadzony ze Škody na szefa projektantów BMW Słowak Jozef Kaban w wyniku wewnątrzfirmowego oporu ze strony kolegi – Adriana van Hooydonka – musiał przejść do Rolls-Royce’a. Jak długo tam pozostanie? Insiderzy przewidują zmianę jeszcze w tym roku. Dlatego design BMW nie ma w tej chwili zdecydowanej linii – projekty Kabana, jak np. nowa seria 7, które zarząd uznał za dobre, zostały na ostatniej prostej zmienione.

Dobry design bez jasnych wytycznych? Niemożliwe do wyobrażenia. W dodatku trudne procesy decyzyjne oznaczają, że ważne projekty, takie jak Urban X, mogą zostać przesunięte w czasie. A to z kolei sprawia, że największy boom na mini-SUV-y może ominąć BMW.

Audi i Mercedes mają przewagę

Jeśli przeanalizować światowe statystyki rejestracji nowych samochodów, małe SUV-y są w absolutnym natarciu. Pomiędzy 2011 a 2016 rokiem roczna globalna sprzedaż w tej klasie wzrosła z 950 tys. do 4,45 mln egzemplarzy. Analitycy przewidują, że do przyszłego roku ta liczba jeszcze się zwiększy – do 7,5 mln sztuk małych SUV-ów rocznie. Jako bezpośredni konkurenci Audi i Mercedes, z sukcesem oferujący Q2 i GLA, korzystają już z tego boomu.

Audi SQ2 po face liftingu
Audi SQ2 po face liftinguAuto Bild/Larson / Auto Bild

O ile Audi zostanie poddane w przyszłym roku małemu face liftingowi (ilustracja komputerowa powyżej), o tyle Mercedes jesienią zaprezentuje całkowicie nową generację GLA, która wkrótce potem wejdzie na rynek. Nowe GLA otrzyma wszystkie nowości klasy A, w tym więcej miejsca, komfortu i sterowanie głosowe MBUX.

Nowy Mercedes GLA
Nowy Mercedes GLAAuto Bild/Avarvarii / Auto Bild

BMW Urban X - naszym zdaniem

BMW przydałby się samochód w formacie Urban X-a. Aktualne X1 jest za duże dla wielu klientów bawarskiej marki, z kolei MINI Countryman to jednak MINI, a nie BMW. Rozwiązania techniczne dla mini-SUV-a są gotowe – gdyby decyzje zapadły szybko, BMW Urban X mógłby wystartować za dwa lata.

Marzysz o przejażdżce sportowym BMW - mamy ofertę dla Ciebie

Autor Daniel Werner
Daniel Werner
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków