• Ferrari Daytona SP3 jest jednym z trzech modeli z serii Iwona i pełni rolę hołdu złożonego trzem modelom Ferrari, które zwyciężyły w 24-godzinnym wyścigu
  • Sercem modelu Daytona SP3 jest wolnossący silnik V12 o mocy 840 KM, który pozwala uzyskać przyspieszenie od 0-100 km/h wynoszące zaledwie 2,85 s
  • Najnowsze Ferrari jest najbardziej zaawansowaną aerodynamicznie konstrukcją w historii firmy, w której nie wykorzystano aktywnych rozwiązań

Na torze Mugello Ferrari zaprezentowało swoje najnowsze dzieło - model Daytona SP3. To trzecia obok Monzy SP1 i SP2 konstrukcja, która powstała w ramach unikatowej serii Ferrari Icona nawiązującej do legendarnych sportowych prototypów z lat 60. ubiegłego wieku.

Ferrari Daytona SP3 - nawiązanie do lat 60. ubiegłego wieku

Najnowszy model został nazwany na cześć jednego z najbardziej spektakularnych wyczynów w historii Ferrari, kiedy to w 24-godzinnym wyścigu Daytona trzy pierwsze miejsca zajęły auta włoskiego producenta. Jako pierwszy linię mety pokonał 330 P3/4, na drugim miejscu uplasował się 330 P4, a na trzecim 412 P. Zwycięski model z tego pamiętnego dla Ferrari wyścigu w pełni oddaje ducha sportowych samochodów z lat 60. XX wieku - czasu obecnie uważanego za złotą erę wyścigów i punkt odniesienia dla wielu projektantów i inżynierów.

Twórcy Ferrari Daytona SP3 starali się, aby model ten urzeczywistniał harmonijną grę kontrastów, z subtelnie wyrzeźbionymi powierzchniami, które współgrają z ostrymi liniami. Całość odzwierciedla rosnące znaczenie aerodynamiki w projektowaniu aut wyścigowych, takich jak 330 P4, 350 Can-Am and 512 S. Ciekawym rozwiązaniem jest również zastosowanie nadwozia typu targa ze zdejmowanym twardym dachem, co jest kolejnym przykładem inspiracji płynącej ze świata sportowych prototypów. Dzięki temu Daytona SP3 łączy przyjemność z jazdy z walorami użytkowymi.

Najmocniejszy wolnossący silnik w historii Ferrari

Oczywiście to, co kluczowe w przypadku aut takich jak Ferrari Daytona SP3, to napęd. Tuż za fotelami włoscy inżynierowie umieścili wywodzący się z 812 Competizione silnik V12 o pojemności 6,5 l, będący bez wątpienia najbardziej kultową jednostką wśród wszystkich konstrukcji z Maranello. Motor uzyskuje moc 840 KM - co czyni go najmocniejszym wolnossącym silnikiem w historii Ferrari - i zapewnia moment obrotowy 697 Nm, przy czym maksymalne obroty sięgają 9500 obr./min.

Prawdziwym majstersztykiem jest również podwozie. To wykonywane jest z kompozytów przy użyciu rozwiązań technicznych znanych z Formuły 1, których nie stosowano w autach drogowych od czasu LaFerrari, ostatniego supersamochodu z Maranello. Co ciekawe, fotele są integralną częścią podwozia, co pozwala zmniejszyć wagę całego auta i dodatkowo gwarantuje kierowcy pozycję za kierownicą zbliżoną do tej w autach wyczynowych.

Zaprojektowany ze szczególną dbałością o aerodynamikę

Włoscy projektanci z ogromną dbałością podeszli do tematu aerodynamiki, co jest zrozumiałe chociażby z tego względu, że dla Ferrari Daytona SP3 inspiracją były auta, w których ten aspekt odgrywał istotną rolę. Dzięki niestandardowym rozwiązaniom, m.in. specjalnym tunelom, które odprowadzają spod podwozia powietrze o niskim ciśnieniu, najnowszy model stał się najbardziej wydajną aerodynamicznie konstrukcją w historii Ferrari bez aktywnych elementów.

Wszystko to ma swoje przełożenie na osiągi. Ferrari Daytona SP3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,85 s, a pierwsze 200 km/h uzyskuje po 7,4 s. Prędkość maksymalna wynosi 340 km/h, ale to, co robi jeszcze większe wrażenie, nawet podczas wolniejszej jazdy, to rasowy dźwięk silnika V12.