Od wprowadzenia na rynek w 2007 r., Mazda5 znalazła 500 tys. nabywców na świecie, w tym 175 tys. w Europie. Zdobyła także 37 nagród motoryzacyjnych i była zgodnie uznawana za jeden z najbardziej niezawodnych i bezpiecznych minivanów w Europie.

Nowa Mazda5 ma całkowicie nowy styl nadwozia, opracowany zgodnie z motywem Nagare (przepływ), który zdobył wiele nagród, znany z modeli koncepcyjnych Mazdy. Nowy przedni spojler, płaska osłona silnika i duże owiewki kół wspólnie regulują przepływ powietrza pod samochodem, co pomaga obniżyć zużycie paliwa. Kształt nadwozia jest także dobrany pod kątem poprawy rozkładu siły nośnej na przednią i tylną oś. Te zabiegi przyniosły współczynnik oporu aerodynamicznego nowej Mazdy5 o wartości jedynie 0,30, jeden z najniższych w segmencie kompaktowych minivanów.

We wnętrzu Mazda5 ma nową tablicę przyrządów, koło kierownicy i centralną konsolę, które wraz z nowymi fotelami, tworzywami, kolorami i tapicerką siedzeń tworzą wrażenie wysokiej jakości.

W ofercie zespołów napędowych nowej Mazdy5, zmodernizowany benzynowy silnik MZR 1.8 został uzupełniony o nowy silnik benzynowy z wtryskiem bezpośrednim MZR 2.0 DISI z układem i-stop. Zastępuje on obecny silnik 2,0-litrowy, zapewniając zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 o kilkanaście procent.

Ulepszona wersja popularnego silnika benzynowego MZR 1.8 ma teraz elektroniczne sterowanie przepustnicą, wpływające na zmniejszenie zużycia paliwa i poprawę osiągów. Motor ten ma aluminiowy blok silnika, z lekkimi tłokami i korbowodami w celu obniżenia drgań i poprawy reakcji na sygnały z pedału przyspieszenia. Rozwija moc 115 KM przy 5300 obr./min i maksymalny moment obrotowy 165 Nm przy 4000 obr./min. Został na nowo dopasowany do 6-biegowej skrzyni manualnej z większą rozpiętością przełożeń, co pomaga obniżyć zużycie paliwa o 4%, do 7,2 l/100 km. Silnik spełnia normę Euro V. Mazda5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,8 sek., a maksymalna prędkość sięga 182 km/h.

Nowy silnik benzynowy Mazdy MZR 2,0 DISI generuje moc 150 KM przy 6200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 191 Nm przy 4500 obr./min, zapewniając prędkość maksymalną 194 km/h. Przy pomocy systemu i-stop (ponowny rozruch silnika następuje po zaledwie 0,35 sek.) Mazda5 zużywa zaledwie 6,9 l/100 km, co jest wynikiem o 13 proc. lepszym niż w przypadku poprzedniej jednostki o tej pojemności. Z tym motorem samochód przyspiesza do "setki" w 11 sek., a maksymalnie rozpędzi się do 194 km/h.