Mazda 5 to średniej wielkości rodzinny van produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny. Auto pojawiło się w 2005 roku jako następca modelu Premacy. Na rynku rodzimym, pojazd sprzedawany był jako II generacja Premacy, a w Azji oferowano jego bliźniaczy model - Forda i-Max.
Mazda 5 powstała przy współpracy z Fordem, przez co konstrukcyjnie spokrewniony jest on z Fordem C-Max. Co ciekawe, "piątka" była pierwszym autem na świecie z cyfrową, zamiast papierowej, wersją książki serwisowej. 5-drzwiowe nadwozie Mazdy oferowało mnóstwo miejsca w środku. Przestronne wnętrze mogło, w zależności od konfiguracji, pomieścić 5 lub 7 pasażerów. Bardzo dużym ułatwieniem dla osób z dziećmi były odsuwane drzwi tylne z obu stron.
W 2008 roku przeprowadzono facelifting, który objął m.in. zmianę atrapy chłodnicy i wlotów powietrza, tylnego zderzaka oraz wnętrza i wyposażenia. Do napędu służły benzynowe jednostki 4-cylindrowe MZR o pojmeności 1.8, 2.0 oraz 2.3 litra, które generowały kolejno 115, 145 i 155 KM. Oprócz tego, dostępny był także turbodiesel MZR-CD o pojemności 2 litrów i mocy 110 lub 143 KM. Napęd przekazywany był na przednią oś za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej bądź 5-stopniowej przekładni automatycznej.
W 2010 roku pojawiła się II generacja Mazdy 5, która w Japonii wciąż występowała jako Premacy. Druga odsłona "piątki" w porównaniu do poprzednika znacznie urósł (5 cm wzdłuż), a karoseria została zaprojektowana bardziej w kierunku uzyskania korzystnego współczynnika oporu powietrza. Dodatkowo stylistyka auta została brdziej upodobniona do innych modeli z gamy. Konstrukcyjnie Mazda 5 opierała się na mniejszym modelu "3", od którego zapożyczyła płytę podłogową. Wnętrze wciąż było bardzo przestronne i mogło pomieścić do 7 pasażerów w komfortowych warunkach.
W 2013 roku przeprowadzono drobny facelifting, który objął jedynie odświeżenie niektórych detali nadwozia i wnętrza. Do napędu służyły silniki benzynowe 1.8 (115 KM) oraz 2.0 (150 KM), a także turbodiesel 1.6 (115 KM). W porównaniu do poprzednika, z oferty zniknęłą manualna skrzynia 5-biegowa.
W 2015 roku zakończono produkcję Mazdy 5, a z uwagi na zmianę polityki firmy i skupieniu się na crossoverach, nie przewidziano jej następcy.