- Pierwsza: przeszkadza zbyt bliskie rozmieszczenie pedałów gazui hamulca, w związku z czymkierowca noszący szersze buty będzie miał problem z ich obsługą, druga: mało precyzyjny układ kierowniczy trzecia: dokucza brak nawiewu klimatyzacji na tył.
Jeśli zaś bardziej zagłębimy się w szczegóły, to stwierdzimy np. problem z ksenonami, które w położeniu neutralnym świecą zbyt nisko. Wadą auta jest też mała liczba schowków i brak odpowiedniej skrytki na atlasy i mapy drogowe. Natomiast bagażnik Mazdy 5 działa trochę jak „pułapka na brud”, ponieważ wyłożono go materiałem wyjątkowo „łapiącym” wszelkie paprochy. Przez to bardzo trudno było utrzymać kufer w czystości.I jeszcze jedno: materiały wykończeniowe są twarde i podatne na zarysowania. Ale czy te drobne wady mają znaczenie dla osoby szukającej wszechstronnego auta rodzinnego? Przecież dla potencjalnego klienta najważniejsze jest duże wnętrze i wysoki komfort jazdy, a na to można liczyć! Kupujący „piątkę” zapewne docenią też ciekawe detale, jak np. zabezpieczenie klapki wlewu paliwa przed obcięciem przesuwanymi drzwiami. Radzimy zrezygnować z fabrycznej nawigacji – jest droga i działa za wolno.Mazda 5 to auto dla każdego, nawet dla klientów liczących się z każdą wydaną złotówką. Po zsumowaniu wszystkich kosztów otrzymujemy 51 groszy za jeden przejechany km. Na sam koniec jeszcze o drobnym sporze między testującymi: niektórzy mieli wrażenie, że po 100 tys. km auto było już trochę zużyte, lecz większość była zdania, że Mazda dobrze zniosła próbę. Jednak pomijając ten dysonans, trzeba jasno zaznaczyć, że jak wcześniej „szóstka”, tak teraz „piątka” zdobyła pełną lojalność swoich użytkowników.Podsumowanie - Jakość potwierdzona!Okazuje się, że „piątka” jest bezgranicznie wierna tradycji i potwierdza wszystkie zalety Mazdy. Dowiódł tego nasz test długodystansowy, w którym produkt z Hiroszimy wypadł celująco. Samochód nigdy nas nie zawiódł i zawsze był gotowy do jazdy. W ocenie niezawodności ten rodowity „japończyk” daleko odjechał klasowej konkurencji. Mazda 5 zajęła drugie miejsce (ex aequo z Toyotą Prius) w rankingu naszych testów długodystansowych. To wyśmienity wynik! Warto przy tym dodać, że „piątka” przegrałajedynie z... Mazdą 6