W drugiej części cyklu „15 najlepszych samochodów” nasza wyjściowa kwota wzrosła z 10 do 20 tys. zł. Co prawda, liczba wystawionych do sprzedaży pojazdów za ok. 20 tys. zł nie powiększyła się jakoś gwałtownie w stosunku do tych za 10 (tylko na jednym z głównych portali jest to ponad 10 tys.ofert), jednak wyraźnie za to poprawiło się ich wyposażenie, stały się one także trochę młodsze i przynajmniej na pierwszy rzut oka prezentują się nieco atrakcyjniej. Dobierając piętnastkę polecanych aut, kierowaliśmy się różnymi kryteriami. Zależało nam na tym, żeby były to trwałe i tanie w eksploatacji pojazdy, pochodzące z różnych klas, z różnymi jednostkami.
Pamiętajcie, że auta za około 20 tys. zł cieszą się największym wzięciem na rynku wtórnym. Ma to swoje plusy i minusy. Z jednej strony budżet ten pozwala na zakup samochodu, który powinien jeszcze chwilę pojeździć, z drugiej – wykorzystują to nieuczciwi handlarze i oferują egzemplarze z cofniętymi licznikami i po poważnych kolizjach. Przed zakupem koniecznie trzeba więc wszystko dokładnie sprawdzić i kierować się zdrowym rozsądkiem.
Prezentowana przez nas piętnastka to w większości pojazdy z tanimi częściami zamiennymi i relatywnie prostą budową. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet najlepsze auto w kiepskim stanie nie jest dobrą inwestycją. Pamiętajcie, żeby zminimalizować ryzyko!
Oferta ciekawych aut za ok. 20 tys. zł jest przebogata. Można w niej znaleźć reprezentantów niemal wszystkich segmentów. Nasza piętnastka wyraźnie pokazuje, że dobrych modeli za 20 tys. zł nie brakuje. Czym się one charakteryzują? Przede wszystkim mają solidną budowę i często występują na rynku.
To przekłada się na niskie koszty napraw. Z tego powodu też w niektórych modelach przez nas wybranych przewijają się te same silniki albo płyty podłogowe. Jak pokazuje nasze zestawienie, nie oznacza to, że bazowa kwota nie pozwoli się wyróżnić – wystarczy wybrać np. nieco starszego „sportowca” (Audi TT) lub też lifestylowe auto, zbudowane na masowym modelu (Alfa Romeo MiTo).
Galeria zdjęć Ford Mondeo III kombi 2.0 TDCi/140 KM (2007-14) 1/15 Źródło: Auto Świat
Dlaczego polecamy?
Wytrzymały diesel
Nie ma dużych zastrzeżeń do popularnego diesla 2.0 konstrukcji PSA, szczególnie w 140-konnej wersji. Naprawy są bardzo tanie, a dzięki współzamienności części bez trudu kupicie elementy w dobrych cenach.
Megaduży kufer
Bagażnik polecanej przez nas wersji kombi ma aż 554 l pojemności. Po złożeniu kanapy wartość ta wzrasta do 1745 l!
Dobre zabezpieczenie
Druga generacja Mondeo nie miała zbyt dobrego zabezpieczenia antykorozyjnego, w trzeciej jednak producent o wiele bardziej się przyłożył i nieźle mu to wyszło, bo prezentowane auto nie rdzewieje.
Atrakcyjna cena zakupu
Ford ma korzystną cenę zakupu. Za ok. 20 tys. zł kupicie egzemplarze z początku produkcji (lata 2007-08). Taka kwota pozwoli także na wybór pakownej wersji kombi z niezłym wyposażeniem.
Niewiele jest modeli, które tak dobrze łączą walory użytkowe z właściwościami jezdnymi. Trzecia generacja Mondeo w wersji kombi to bardzo pojemne auto ze sprężystym zawieszeniem (do tego odpornym na zły stan dróg). Silnik 2.0 TDCi (wspólny projekt z PSA) to jeden z bardziej udanych współczesnych diesli. Najczęściej ma 140 KM, co przekłada się na całkiem dobre osiągi (przyspieszenie 0-100 km/h w ok. 10 s) i akceptowalne spalanie (w naszym teście średnio 6,7 l/100 km). Większość odmian ma filtr DPF, który do 2010 r. nie sprawiał dużych problemów – znamy auta, które bezawaryjnie osiągnęły przebieg 200 tys. km.
Wyposażenie zależy od wersji, ale na rynku nie brakuje aut w bogatszych specyfikacjach. Wnętrze Mondeo jest bardzo obszerne, podobnie bagażnik. Poszukując tego modelu, trzeba jedynie uważać na mocno wyeksploatowane egzemplarze, które były używane we flotach (bardzo duże przebiegi). To ostatnie wpływa na ceny, bo za 20 tys. zł bez trudu kupicie auto z 2007-08 r.
Polecany silnik: 2.0 TDCi 16V/140 KM/320 Nm
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
Średnie spalanie: 5,9 l/100 km
Fiat Bravo II 1.9 MTJ/120 KM (2007-13) 2/15 Źródło: Auto Świat
Dlaczego polecamy?
Dobra cena
20 tys. zł to wystarczająca kwota na zakup dobrze wyposażonego Bravo 2. generacji z silnikiem 1.9 MTJ/120 KM, i to nawet z 2009 r.
Solidny diesel
Motor 1.9 MTJ to bardzo udana jednostka napędowa, którą spotkacie nie tylko we włoskich pojazdach. Najmniej awaryjna jest 120-konna odmiana.
Tanie części zamienne
Konstrukcję Bravo II w dużym stopniu oparto na poprzedniku – Stilo – dzięki czemu ma prostą budowę, tanie części i rozsądne ceny robocizny. Na szczęście Włosi poprawili większość niedociągnięć niezbyt popularnego poprzednika.
Spory bagażnik
Mimo braku wersji kombi w ofercie (Bravo występuje tylko jako 5-drzwiowy hatchback) model ten nadaje się na auto rodzinne. Bagażnik kompaktu Fiata ma sporą pojemność – 400-1175 l.
Kompaktów w cenie 20 tys. zł nie brakuje, jeśli jednak szukacie w miarę młodego auta z trwałym dieslem i tanimi częściami zamiennymi, to powinniście zainteresować się Bravo II. Włosi w przypadku tego modelu postanowili nie eksperymentować i zbudowali go w dużej mierze na niezbyt popularnym porzedniku (Stilo). Tym razem jednak poprawili większość niedociągnięć starszego modelu, a całość opakowali w atrakcyjne nadwozie (nowoczesny wygląd ma też deska) i nie przesadzili z ceną. Bravo nie zachwyci was ilością miejsca w kabinie, ma też przeciętne materiały wykończeniowe, ale wyposażenie jest przyzwoite, a bagażnik - dość pojemny. Fiata kupicie tylko jako 5-drzwiowego hatchbacka.
Polecany silnik: 1.9 MTJ 8V/120 KM/280 Nm
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s
Średnie spalanie: 5,6 l/100 km
Honda Jazz I 1.3 (2002-08) 3/15 Źródło: Auto Bild
Dlaczego polecamy?
Bardzo odporna
Mechanicznie Honda Jazz I jest bardzo wytrzymałą konstrukcją, w której wciąż niewiele się psuje.
Tylna kanapa
Bardzo łatwo się ją składa, można też podnieść siedzisko.
Ogromne wnętrze
Wnętrze Hondy Jazz ma taką wielkość, że można je porównać z najmniejszymi minivanami.
Wielkość kufra
380 litrów w klasie B to ewenement – tyle mają bagażniki kompaktów.
Jazz oferuje w swojej kabinie dużo ciekawych rozwiązań. Do tego to bardzo wytrzymały mały „japończyk”. Za 20 tys. zł możecie kupić auto z końca produkcji, które w wielu przypadkach wciąż będzie dobrze rokować na przyszłość. Nie powinno mieć ono jeszcze oznak korozji, w przeciwieństwie do egzemplarzy sprzed liftingu (w 2005 r.). Polecamy benzyniaka 1.3 (nazwa handlowa – 1.4) o mocy 83 KM, gdyż łączy akceptowalne spalanie z przyzwoitymi osiągami.
Polecany silnik: 1.3 16V/83 KM/119 Nm
Prędkość maksymalna: 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s
Średnie spalanie: 5,7 l/100 km
Audi TT I 1.8 T/180 KM (1998-2006) 4/15 Źródło: Auto Bild
Dlaczego polecamy?
Małe koszty utrzymania
Jak na mocne auto sportowe ceny części zamiennych do Audi TT 1. generacji są atrakcyjne. Trzeba także pochwalić nieskomplikowaną budowę „tetetki”.
Dobre osiągi
Audi TT z polecaną przez nas jednostką 1.8 T/180 KM przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 8 s i osiąga prędkość maksymalną powyżej 200 km/h.
Atrakcyjna cena zakupu
Za 20 tys. zł macie niemal nieograniczony wybór TT. Zarówno w wersji coupé, jak i rzadszej otwartej odmianie (roadster).
Za 20 tys. zł nie jest łatwo kupić udane auto sportowe. Szansa na to zwiększa się w przypadku „tetetki” z lat 1998-2006. Po pierwsze, egzemplarzy tego modelu jest całkiem sporo i rzadko kiedy kosztują więcej niż 20 tys. zł. Po drugie, Audi TT powstało na tej samej płycie podłogowej, którą koncern VW zastosował w wielu autach. Podobnie ma się rzecz z popularnym silnikiem 1.8 T (moc od 150 do 240 KM), który nie dość, że jest wytrzymały, to okazuje się też tani w naprawach. Podczas oględzin radzimy jednak wzmóc czujność, bo tylko niewielki procent oferowanych aut nie ma historii powypadkowej, sporo jest też mocno wyeksploatowanych samochodów. W mocniejszych wersjach TT można kupić z napędem na obie osie (sprzęgło międzyosiowe Haldex).
Polecany silnik: 1.8 T 20V/180 KM/235 KM
Prędkość maksymalna: 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s
Średnie spalanie: 8,1 l/100 km
Renault Mégane III 1.6 16V (2008-16) 5/15 Źródło: Auto Świat
Dlaczego polecamy?
Niska cena zakupu
Słaba opinia o 2. generacji Mégane’a sprawiła, że ceny następczyni bardzo szybko spadają – za 20 tys. zł można już kupić przyzwoite auto (5d) z benzyniakiem 1.6 nawet z 2010 r. Jeśli zdecydujecie się na wersję 3d, jest szansa na pięcioletni egzemplarz!
Dobry silnik do LPG
Silnik 1.6 16V dobrze znosi instalację LPG. Uwaga: na rynku nie brakuje aut, które mają już gaz – radzimy jednak zamontować instalację LPG po zakupie auta.
Niezłe wyposażenie
Już podstawowa wersja Mégane’a ma klimatyzację i komplet poduszek powietrznych, ale na rynku nie brakuje o wiele lepiej wyposażonych egzemplarzy.
Wytrzymała wersja
Mégane’owi nie mamy zbyt wiele do zarzucenia, bo to mało awaryjny samochód. Poza tym, jeśli zdecydujecie się na wersję z benzynowym silnikiem 1.6, powinniście być zadowoleni, bo to bardzo udana jednostka.
Kilkuletni kompaktowy Mégane jest łakomym kąskiem na rynku wtórnym, bo ma bardzo dobry stosunek ceny do wieku. Co ciekawe, nie jest już tak awaryjnym autem, jak 2. generacja modelu. Poza tym to bezpieczny nowoczesny pojazd, występujący w kilku wersjach nadwoziowych. W przypadku Mégane’a III trzeba tylko dobrze wybrać silnik. Za dwie dychy bez problemu kupicie odmianę 1.6 16V o mocy 101 lub 110 KM (popularna wersja pochodząca z poprzednika), która ma kilka typowych problemów (np. psuje się koło zmiennych faz rozrządu), jednak większość z nich usuniecie niewielkim kosztem. Do tego silnik ten dobrze współpracuje z LPG. W Méganie znajdziecie sporo miejsca w kabinie, ale to niejedyna zaleta, bo pojazd ten ma zazwyczaj całkiem dobre wyposażenie
Polecany silnik: 1.6 16V/100 KM/148 Nm
Prędkość maksymalna: 190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
Średnie spalanie: 6,7 l/100 km
Alfa Romeo MiTo 1.4 (od 2008 r.) 6/15 Źródło: Auto Świat
Dlaczego polecamy?
Prosta budowa
MiTo powstało na bazie Fiata Grande Punto i – podobnie jak on – ma nieskomplikowaną budowę.
Niskie ceny części
Atrakcyjne ceny podzespołów mechanicznych (poza karoserią).
Modny model
Alfa to jedno z niewielu lifestylowych aut za 20 tys. zł, które mają tak korzystną relację ceny do wieku.
Dużo aut z Polski
Sporo aut z polskich salonów, przeważnie z silnikami wolnossącymi.
A może Alfa Romeo MiTo? Nie jest to wcale zły wybór. Model powstał na bazie Fiata Grande Punto, co sprawia, że większość napraw nie nadszarpnie waszych kieszeni, a za 20 tys. zł trudno znaleźć sensowne Mini czy też VW Beetle’a. Jeśli więc zależy wam na stylowym niedużym aucie za 20 tys. zł, to Alfa może być w sam raz. Polecamy podstawowe benzynowe motory 1.4 8V i 1.4 16V. Niezła jest też jednostka 1.4 T, ale zwykle kosztuje więcej niż 20 tys. zł.
Polecany silnik: 1.4 8V/78 KM/120 Nm
Prędkość maksymalna: 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s
Średnie spalanie: 5,9 l/100 km
Skoda Octavia II Combi 1.9 TDI/105 KM (2004-13) 7/15 Źródło: Auto Bild
Dlaczego polecamy?
Dużo tanich części
Octavia 2. generacji powstała na tej samej płycie podłogowej, co wszystkie kompakty Grupy Volkswagena z tego okresu. Stosowano w niej także te same jednostki napędowe. Dzięki temu tanich części do Octavii jest na rynku bardzo dużo.
Wytrzymały silnik
Motor 1.9 TDI (poza odmianą BXE) to bardzo wytrzymały, oszczędny i prosty w budowie silnik.
Ogromne wnętrze i kufer
Mimo kompaktowego podwozia wnętrze okazuje się przestronne. Kufer kombi jest ogromny – 580-1620 l.
Octavia to jedno z ulubionych aut Polaków ostatnich lat. Polecamy pakowne kombi z dieslem 1.9 TDI/105 KM. Oczywiście, trzeba uważać na ekstremalnie wyeksploatowane auta (wiele Octavii jeździło we flotach). W naszym przedziale cenowym są głównie wersje sprzed liftingu (2007 r.), ale przy odrobinie szczęścia za dwie dychy możecie znaleźć auto po modernizacji. W kabinie Skody materiały nie porywają, ale za to jest ona bardzo przestronna – duży bagażnik ma liftback, a zwłaszcza kombi. Na plus zaliczamy też duży popyt na rynku wtórnym – łatwa odsprzedaż, niska utrata wartości.
Polecany silnik: 1.9 TDI 8V/105 KM/250 Nm
Prędkość maksymalna: 191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s
Średnie spalanie: 5,8 l/100 km
Ford C-Max I 2.0 TDCi (2003-10) 8/15 Źródło: Auto Świat
Dlaczego polecamy?
Poprawiony po liftingu
Van Forda nie jest szczególnie ceniony na rynku, dzięki czemu za 20 tys. zł można kupić lepiej wykonaną wersję poliftingową (od końca 2006 r.).
Nieźle jeździ
Ford C-Max ma bardzo dobre właściwości jezdne jak na kompaktowego vana. Jakby tego było mało, jego podwozie jest całkiem wytrzymałe.
Atrakcyjne ceny części
C-Max jest bardzo zbliżony pod względem konstrukcji do Focusa 2. generacji, co przekłada się na dobry dostęp do tanich zamienników.
Ford C-Max idealnie łączy rodzinną użyteczność z dobrymi właściwościami jezdnymi. Za naszą bazową kwotę możecie kupić auto z 2008 r., wyposażone w polecanego francuskiego diesla 2.0/136 KM. Z tym silnikiem Ford zapewnia dobre osiągi, a nie pali przy tym zbyt dużo. Jeśli dodamy do tego niskie ceny części zamiennych i dość dobrą wytrzymałość, to C-Max wyda się ciekawą propozycją wśród vanów za 20 tys. zł. Wersje po liftingu (grudzień 2006 r.) nie mają także na razie problemów z korozją. W porównaniu z Focusem, na którym powstał, C-Max ma o wiele obszerniejsze wnętrze, ale liczba schowków nie jest zbyt duża, tak jak w innych pojazdach tego typu. Bagażnik? Przyzwoita wielkość – 460-1620 l. Niestety, C-Max nie był oferowany w 7-osobowej wersji.
Polecany silnik: 2.0 TDCi 16V/136 KM/320 Nm
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s
Średnie spalanie: 5,8 l/100 km
Toyota RAV4 II 2.0 (2000-05) 9/15 Źródło: Auto Świat
Dlaczego polecamy?
Duża wytrzymałość
Toyota jest znana z solidnych konstrukcji, RAV4 psuje się rzadko i zwykle nie są to szczególnie drogie naprawy. Trzeba jedynie uważać na diesla 2.0 i podwyższone zużycie oleju w benzyniakach 1.8 i 2.0.
W sam raz na gorsze drogi
Napęd 4x4 (wersje 2.0 mają go zawsze) nie jest może szczególnie wyszukany, ale podwyższone nadwozie dobrze sprawdza się na dziurawych asfaltach i polnych drogach. W teren lepiej nadaje się odmiana z nadwoziem trzydrzwiowym niż pięciodrzwiowa.
Duży wybór
RAV4 to popularny model, nie powinniście więc mieć szczególnie dużego problemu ze znalezieniem ciekawego egzemplarza na rynku wtórnym.
Spora ilość miejsca
Oczywiście, tylko w częściej spotykanej 5-drzwiowej wersji nadwoziowej. Plusem jest także przesuwana tylna kanapa (w zakresie 15 cm).
Wybór SUV-ów w naszej bazowej cenie nie jest szczególnie duży. Warto zainteresować się 2. generacją Toyoty RAV4, bo to przemyślana i trwała konstrukcja (w zasięgu jest także Suzuki Grand Vitara 1. generacji). Napęd 4x4 jest w Toyocie realizowany centralnym dyferencjałem, dzięki czemu nie trzeba wyłączać go na drogach o dobrej przyczepności. Podwyższony prześwit i całkiem niezłe kąty natarcia i zejścia sprawiają, że RAV4 bez problemu można zapuścić się na polne drogi. Nie polecamy silnika Diesla, bo miewa on drogie do usunięcia usterki. Benzyniaki są trwalsze, ale zdarza się, że palą dużo oleju. Do wyboru: wersja 3d (czasem 4x2) oraz 5d (lepsza dla rodziny).
Polecany silnik: 2.0 16V/150 KM/192 Nm
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s
Średnie spalanie: 9,3 l/100 km
Opel Vectra C 1.9 CDTI (2002-08) 10/15 Źródło: Auto Bild
Dlaczego polecamy?
Udany motor
Fiatowski diesel 1.9 ma dobrą opinię wśród mechaników. Najlepsza jest wersja 8V o mocy 120 KM.
Ogromny bagażnik
Kufer kombi ma pojemność 530 l, po złożeniu kanapy wzrasta ona do 1850 l.
Wersja po liftingu
Za 20 tys. zł można kupić auto z końca produkcji, które w znacznym stopniu poprawiono.
Niskie ceny części
Tanie części zamienne nie są normą w tak dużym modelu, jak Vectra C.
Vectra nie ma kryształowej opinii, ale za 20 tys. zł możecie stać się właścicielami egzemplarza z ostatnich lat produkcji, mocno poprawionego w stosunku do aut z początku. Jeśli dołożycie do tego udany silnik 1.9 CDTI, to może się okazać, że otrzymacie duże, wygodne i tanie w eksploatacji auto wielozadaniowe. Ogromną zaletą Opla jest też to, że liczba aut wystawionych do sprzedaży przekracza 1,5 tys., dzięki czemu szansa na sensowny egzemplarz wydaje się niemała.
Polecany silnik: 1.9 CDTI 8V/120 KM/280 Nm
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
Średnie spalanie: 5,7 l/100 km
Skoda Fabia II 1.4 16V (2007-14) 11/15 Źródło: Auto Bild
Dlaczego polecamy?
Niskie koszty eksploatacji
Fabię 1.4 16V zaliczamy do jednych z tańszych w użytkowaniu aut segmentu B – markowe zamienniki w atrakcyjnych cenach, nieskomplikowana budowa.
Udany silnik 1.4 16V
Benzyniak 1.4 16V pamięta jeszcze lata 90. XX w., choć sukcesywnie był udoskonalany. Na tle silników TSI wyróżnia się prostą budową i tanimi naprawami.
Duże wnętrze i bagażnik
Dość pojemne wnętrze, a także pakowny i ustawny bagażnik (poj. 300-1163 l). Fabia 2. generacji to jeden z bardziej praktycznych samochodów w klasie B.
20 tys. zł wystarczy na Fabię II po modernizacji (przeprowadzona w 2010 r.) i jeśli wybierzecie stary i sprawdzony silnik 1.4 16V/86 KM (uważajcie na nowoczesne wersje TSI), będzie to naprawdę dobry zakup. Samochód przekonuje: rozsądnie zagospodarowaną kabiną (sporo miejsca z przodu i z tyłu, oczywiście, jak na klasę B), pojemnym bagażnikiem, a także niskimi kosztami eksploatacji.
Wyposażenie? Bazowe nie rozpieszcza, ale jeśli uda się wam znaleźć wersję Comfort, możecie liczyć na m.in. tempomat, alufelgi, klimę, komputer pokładowy i radio z CD. Niezła jest też ogólna trwałość modelu, bo choć w Fabii z początku produkcji zdarzyło się kilka wpadek, to już wersje po liftingu są nieco lepsze.
Polecany silnik: 1.4 16V/86 KM/132 Nm
Prędkość maksymalna: 174 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s
Średnie spalanie: 6,5 l/100 km
Volvo V50 2.0D (2004-12) 12/15 Źródło: Auto Świat
Dlaczego polecamy?
Premium w rozsądnej cenie
Jedna z ciekawszych propozycji wśród kombi klasy średniej za 20 tys. zł. Korzystna jest też relacja ceny do wieku, oczywiście, na tle klasowych rywali.
Niezła wytrzymałość
Trwałość V50 z silnikiem 2.0D jest więcej niż dobra – dotyczy i karoserii, i podwozia, i elementów przeniesienia napędu, i jednostki napędowej.
Rozsądne ceny napraw
W aucie zastosowano sporo podzespołów zapożyczonych od Forda. Płyta podłogowa pochodzi z Focusa, także większość silników przejęto z Forda (m.in. 2.0D). Jeśli więc skorzystacie z usług fachowego nieautoryzowanego warsztatu, wiele napraw przeprowadzicie za rozsądne pieniądze.
Przyjemne wnętrze
Całkiem dobra jakość wykończenia, bogate wyposażenie seryjne wielu egzemplarzy – Volvo V50 daje poczucie prowadzenia auta klasy premium.
Świetny strzał w tej cenie, jeśli szukacie niedużego kombi premium z dieslem. Owszem, na rynku są bardziej pożądane Audi czy BMW, ale znalezienie niebitego i zadbanego egzemplarza często graniczy z cudem. W przypadku V50 2.0D jest znacznie łatwiej, do tego 20 tys. zł wystarczy na egzemplarze z lat 2007-08 z dieslem 2.0/136 KM zapożyczonym z Forda (konstrukcja PSA). To solidny silnik – wysoka trwałość, dobra kultura pracy, rozsądne ceny części zamiennych (docenicie to, zwłaszcza gdy auto będzie obsługiwane poza ASO – serwis Volvo jest drogi). Można też liczyć na niezłe walory użytkowe, dobrą jakość wykończenia, a także bogate wyposażenie. Kokpit ma ciekawy design. Dotyczy to szczególnie lewitującej konsoli środkowej, która – owszem – wygląda stylowo, ale potrafi się zawiesić.
Polecany silnik: 2.0D 16V/136 KM/320 Nm
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s
Średnie spalanie: 5,8 l/100 km
Renault Laguna 2.0 (2007-15) 13/15 Źródło: Auto Świat
Dlaczego polecamy?
Udany silnik
Dwulitrowy benzyniak o mocy 140 KM to silnik produkcji Nissana – trwały i stosunkowo oszczędny. Rozrząd napędza łańcuch, rzadko zdarzają się problemy z osprzętem, solidny jest „dół” silnika. Generalnie w przypadku 8-, 9-letniego Renault Laguny to najsensowniejszy wybór.
Atrakcyjna cena
Ogromną zaletą modelu jest korzystna relacja ceny do wieku.
Bogate wyposażenie
Wiele egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym ma bardzo bogate wyposażenie.
Niedoceniane auto, które trochę cierpi z powodu złej opinii o poprzedniczce. Prawda jest natomiast następująca: za około 20 tys. zł kupicie nieźle wyglądający, całkiem dobrze wyposażony samochód klasy średniej z lat 2007-09. Jeśli do tego wybierzecie 2-litrowego benzyniaka o mocy 140 KM oraz wersję kombi, to możecie liczyć także na solidny napęd oraz atrakcyjne walory użytkowe. Dobre opinie zbiera również wersja 2.0T (motor Renault).
Polecany silnik 2.0 16V/140 KM/195 Nm
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s
Średnie spalanie: 8,0 l/100 km
Opel Zafira B 1.9 CDTI (2005-14) 14/15 Źródło: Auto Bild
Dlaczego polecamy?
Praktyczne nadwozie
Zafira B zachowała wszystkie cechy użytkowe poprzedniczki – kabina jest duża i dobrze rozplanowana, a do tego można w niej przewieźć 7 osób. Należy docenić sprytny system składania siedzeń Flex7. Dotyczy to szczególnie 3. rzędu foteli, który chowa się pod podłogą.
Niedrogie naprawy
Koszty eksploatacji Zafiry B 1.9 CDTI nie są przesadnie wysokie – części okazują się tanie, niektóre są współzamienne z Astrą III. Można liczyć na dużą liczbę zamienników w akceptowalnych cenach oraz rozsądne koszty robocizny poza ASO.
Udany diesel
Powtarzamy to po raz kolejny – diesel 1.9 CDTI o mocy 120 KM jest trwały, ma prostą budowę i nie należy do przesadnie drogich w naprawach.
Korzystna cena
Około 20 tys. zł wystarczy na Opla z lat 2006-09, czyli zarówno na egzemplarze sprzed modernizacji (2008 r.), jak i poźniejsze – wszystko zależy od stanu auta.
Udany kompaktowy van, którego główną zaletą jest funkcjonalne nadwozie. Nie jest może wyrafinowany stylistycznie, ale za to bardzo praktyczny i przestronny. Trzeba przewieźć 7 osób albo duży, niewymiarowy ładunek? Dla Zafiry B to żaden problem. Standardowy system Flex7 to ułatwia – 3. rząd siedzeń można w prosty sposób schować pod podłogą, a wtedy pojemność kufra wzrośnie aż do 1820 l. Polecamy diesla 1.9 CDTI w 120-konnej wersji – rozsądne spalanie, prosta budowa, niedrogie naprawy.
Polecany silnik: 1.9 CDTI 8V/120 KM/280 Nm
Prędkość maksymalna: 186 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s
Średnie spalanie: 6,0 l/100 km
Mazda 2 1.3 (2007-15) 15/15 Źródło: Auto Bild
Dlaczego polecamy?
Wysoka trwałość
To największa zaleta modelu! Dotyczy nadwozia, podwozia, a szczególnie napędu. Zadbana „dwójka” powinna bezawaryjnie jeździć.
Niezła cena
Auto nie jest specjalnie popularne na rynku wtórnym, ceny są więc dość atrakcyjne.
Udane silniki
Oba benzyniaki oceniamy bardzo wysoko. To konstrukcje Mazdy z łańcuchowym napędem rozrządu, które cechują się solidną budową.
Niezłe prowadzenie
Auto ma dość sprężyście zestrojone podwozie, co zapewnia dobre zachowanie na łukach.
Mały, ale sprytny i trwały samochód miejski – Mazda 2 drugiej generacji za ok. 20 tys. zł to ciekawa propozycja na rynku. Tym bardziej że założony budżet wystarczy na 5-, 6-letni egzemplarz. Świetny wybór stanowią benzyniaki 1.3 lub 1.5. Oba są z palety Mazdy i cechują je niezła dynamika oraz wysoka trwałość. Diesle pochodzą z Forda, zresztą tak jak podwozie (Fiesta VI).
Polecany silnik: 1.3 16V/84 KM/121 Nm
Prędkość maksymalna: 172 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 13,6 s
Średnie spalanie: 5,1 l/100 km