Kia od wielu lat ma ofercie samochody z napędem elektrycznym. Przypomnijmy tylko, że już w 2014 r. w ofercie koreańskiego producenta dostępny był model Soul EV dysponujący zasięgiem wynoszącym 200 km. W 2019 r. pojawił się inny crossover Niro EV (455 km). Żaden z nich jednak nie powstał w założeniach jako auto oferowane wyłącznie z napędem elektrycznym, obydwa modele stanowiły jedynie przeróbkę wersji spalinowych. EV6, który już po wakacjach będzie dostępny w salonach Kii został zaprojektowany od podstaw jako samochód elektryczny i tylko z takim napędem będzie oferowany. Podczas polskiej premiery, która miała miejsce w Instytucie Energetyki w Hali Wysokich Napięć, mieliśmy okazję przyjrzeć się mu dokładniej. Oto 10 rzeczy, które w Kii EV6 szczególnie zwróciło naszą uwagę.

Nowa Kia EV6 – napięcie instalacji elektrycznej 800 V

W Kii EV6 zastosowano akumulatory (dwie wersje: 58 i 77,4 kWh) o napięciu 800 V. Dwukrotnie wyższe niż w większości "elektryków" napięcie oraz o 10 proc. wyższa gęstość energii w akumulatorze korzystnie wpłynęły na jego wydajność, a tym samym przyczyniły się do zwiększenia zasięgu auta oraz umożliwiły uzyskanie o 70 proc. wyższej prędkości obrotowej silnika.

Nowa Kia EV6 – ładowanie w niespełna 18 minut

System multi-charging (400 i 800 V) oraz instalacja 800 V pozwalają uzupełnić akumulatory EV6 w zakresie od 10 do 80 proc. w zaledwie 18 min. Jest to oczywiście możliwe przy wykorzystaniu stacji szybkiego ładowania DC o mocy 350 kW. To oznacza, że 5 minutowe ładowanie pozwoli na przejechanie aż 100 km. Przy użyciu standardowego gniazdka 230 V czas ładowania może przekroczyć 30 godzin.

Nowa Kia EV6 – jeżdżący powerbank

Dzięki systemom V2V i V2L Kia EV6 może stać się jeżdżącym źródłem energii. Wykorzystując prąd zgromadzony w akumulatorze pojazdu można użyczyć go innemu autu elektrycznemu (nie tylko marki Kia) lub zasilać wręcz instalacje o napięciu 230 V. Maksymalna moc ładowania urządzeń zewnętrznych to 3,6 kW.

Nowa Kia EV6 – aż sześciostopniowa rekuperacja

Kia EV6 jak każdy „elektryk” odzyskuje energię podczas wytracania prędkości. Jej użytkownik ma do dyspozycji aż 6 poziomów rekuperacji.

Nowa Kia EV6 – wersja GT "robi setkę" w 3,5 s

Najmocniejszy wariant Kii EV6 z oznaczeniem GT ma napęd AWD i dysponuje mocą 585 KM. Dzięki akumulatorowi 77,4 kW oferuje zasięg do 400 km. Najważniejsze jest jednak to, że Kia EV6 GT rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 s – szybciej od najmocniejszej Kii Stinger.

Nowa Kia EV6 – dobra cena i 7 lat gwarancji

Samochody elektryczne są kosztowne, co odstrasza wielu klientów. Kia zdaje sobie z tego sprawę, dlatego swojego pierwszego "prawdziwego elektryka" oferuje w atrakcyjnej cenie – od 179 900 zł. Tyle zapłacimy za 170-konny wariant z napędem na tylne koła wyposażony w bazowy akumulator o mocy 58 kWh. Za wersję EV6 GT (585 KM, AWD, 77,4 kWh) trzeba będzie zapłacić 281 900 zł (na rynku od października 2022 r.). Kia w przypadku aut elektrycznych również oferuje wyjątkową na rynku, 7-letnią gwarancję mechaniczną.

Nowa Kia EV6 – każdy diler Kii będzie produkował prąd

Polski importer Kii zapowiedział, że każdy punkt dilerski będzie wyposażony w panele fotowoltaiczne o mocy powyżej 50 kW. Dzięki temu auta elektryczne Kii poruszać się będą przy wykorzystaniu zielonej energii.

Nowa Kia EV6 – sterowanie z pilota, możliwy także skręt

Sterowanie auta z pilota (nie mamy tu na myśli otwierania drzwi czy uruchamiania webasto) umożliwiające rozruch silnika czy poruszanie się w przód/tył nie jest niczym nowym w motoryzacji. Użytkownik Kii EV6 przy pomocy pilota oprócz wspomnianych funkcji będzie mógł także sterować skrętem kół – podobnie jak w pojeździe zabawkowym.

Nowa Kia EV6 – 5 miejsc, płaska podłoga i uciąg 1,6 t

Nowy "elektryk" Kii ma wymiary: 4680/1880/1550 mm (dł./szer./wys.), rozstaw osi 2900 mm, prześwit 170 mm, krótkie zwisy i aż o 30 proc. cieńsze niż w tradycyjnych autach fotele. To oznacza, że w jego wnętrzu wygodnie podróżować będzie pięciu pasażerów, a w bagażnikach (tylny – 490 l, przedni – w RWD 52 l, w AWD – 20 l) zmieści się nie tylko weekendowy, ale i wakacyjny bagaż. Dzięki podłodze pozbawionej tunelu napędowego, środkowy pasażer tylnej kanapy będzie dysponował wygodną przestrzenią na nogi. Użytkownicy EV6 planujący holować przyczepy mają do dyspozycji uciąg maksymalny wynoszący aż 1600 kg.

Nowa Kia EV6 – wnętrze z odzysku

Producent zapowiedział, że do produkcji wnętrza każdej Kii EV6 wykorzystywanych jest 100 ponownie przetworzonych butelek PET. Zamiast skóry naturalnej do wykończenia wnętrza użyto skóry wegańskiej.