- Najnowsza generacja Mazdy 3 to popis inżynierów japońskiego koncernu
- Nowa Mazda 3 debiutuje w dwóch wersjach nadwoziowych
- Auto pojawi się w salonach już wiosną przyszłego roku
Od czasu debiutu pierwszej generacji Mazdy 3 w 2003 roku na jej zakup zdecydowało się już ponad 6 mln klientów na całym świecie, co czyni ten model jednym z kluczowych w ofercie japońskiej marki. Jest on także jednym z głównych narzędzi do osiągnięcia przez koncern celu, jakim jest Mazda Premium, czyli dostarczenie klientom produktu budzącego zaufanie i zapewniającego unikalne doznania z użytkowania na co dzień. Zarówno pod względem komfortu, prowadzenia, intuicyjnej obsługi i jak faktu samego posiadania Mazdy. Koncern podkreśla, że właśnie czwarta generacja Mazdy 3 rozpoczyna nową erę w jego historii – erę wzmacniania więzi z klientami. Czy rzeczywiście nowa Mazda 3 jest taka wyjątkowy?
Nowa Mazda 3 to pod względem technologicznym popis osiągnięć inżynierów Mazdy i ucieleśnienie najnowszych rozwiązań, nad jakimi Japończycy pracowali w ciągu ostatnich kilku lat. Auto jest pierwszym zaprojektowanym nowej platformie Skyactiv-Vehicle Architecture i wykorzystującym rewolucyjny silnik Skyactiv-X oraz pierwszym „narysowanym” w oparciu o dojrzalszą interpretację filozofii designu Kodo, czyli Duszy Ruchu, która opiera się na japońskiej estetyce, elegancji i stylu. To rozwinięcie pomysłów pokazanych w ostatnich dwóch latach w konceptach RX-Vision, Vision Coupe i Kai, które znajdą również zastosowanie w innych modelach z portfolio marki.
Nowa Mazda 3 - nadwozia
Nowa Mazda 3 debiutuje w dwóch wersjach nadwoziowych różniących się wyraźnie osobowością. To ukłon w stronę klientów, który pozwoli zaspokoić ich różne gusta i preferencje. Pięciodrzwiowy hatchback, w którym widać wyraźną ewolucję konceptu Kai, ma dynamiczny, sportowy styl, który z pewnością spodoba się młodszym klientom, czterodrzwiowy sedan oferuje z kolei bardziej eleganckie i prestiżowe proporcje, cenione przez dojrzałe osoby. Obydwa przyciągają spojrzenia i trzeba przyznać, że wnoszą do segmentu sporą dawkę designerskiej świeżości.
Jeśli chodzi o wielkości nadwozia, to różnice w porównaniu z poprzednią generacją Mazdy 3 nie są duże: hatchback ma długość 4459 mm (-6 mm), szerokość 1797 mm (+2 mm) i wysokość 1440 mm (-10 mm), a sedan odpowiednio 4662 (+77), 1797 (+2) i 1445 (-5) mm. Rozstaw osi z uwagi na zastosowanie nowej platformy zwiększył się o 25 mm do 2725 mm.
Nowa Mazda 3 - wnętrze
Wnętrze nowej Mazdy 3 zaprojektowano zgodnie z maksymą: mniej znaczy więcej. Oznacza to utrzymanie minimalistycznego stylu, przejrzystości i łatwej obsługi. Kokpit jest wyraźnie zorientowany na kierowcę, zegary zyskały nową grafikę, a na górnej części deski rozdzielczej dominuje 8,8-calowy ekran dotykowy. Drążek zmiany biegów przesunięto do przodu i umieszczono wyżej niż w poprzedniku podobnie jak pokrętło do obsługi multimediów MZD Connect i ustawień pracy poszczególnych systemów auta, co wpływa na poprawę ergonomii. Podczas projektowania nowej Mazdy 3 dużo uwagi poświęcono również wyciszeniu wnętrza i jakości dźwięku, który dzięki specjalnemu umiejscowieniu głośników ma docierać bezpośrednio do każdego z pasażerów na pokładzie. Już w standardowych wersjach „trójki” znajdziemy 8-głośnikowy system audio, natomiast w ramach opcji oferowany będzie 12-głośnikowy system firmy Bose.
Nowa Mazda 3 - systemy bezpieczeństwa
W nowej Mazdzie 3 za bezpieczeństwo odpowiadają układ i-Activsense obejmujący m.in. system monitorowania kierowcy, wykorzystujący kamerę i diody LED na podczerwień do oceny kondycji prowadzącego, Front Cross Traffic Alert z radarami bocznymi z przodu śledzącymi obszar po bokach auta w trakcie dojazdu do skrzyżowania i ostrzegający o zbliżających się pojazdach, które z różnych przyczyn mogą znajdować się poza polem widzenia kierowcy, Cruising & Traffic Support wspomagający poruszanie się w korku. Nowością jest ponadto poduszka kolanowa kierowcy oraz pokrywa silnika absorbująca energię zderzenia z pieszym. W nowej Mazdzie 3 dostępny będzie również napęd na 4 koła i-Activ AWD z układem G-Vectoring Control Plus odpowiedzialnym za optymalny rozdział momentu obrotowego pomiędzy osiami.
Nowa Mazda 3 - silniki
Oferta silnikowa nowej Mazdy 3 obejmie benzynowe jednostki Skyactiv-G o pojemnościach 1,5 i 2,0 l, diesla 1.8 Skyactiv-D oraz po raz pierwszy w seryjnie produkowanym modelu wspomniany wcześniej motor Skyactiv-X SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition), który łączy w sobie zalety diesla – ekonomiczne zużycie paliwa, duży moment obrotowy – z najlepszymi cechami benzyniaka – moc, natychmiastowe reakcje na gaz i osiągi. Silnik ten wspierany jest przez inteligentny M Hybrid System, który z jednej strony wpływa na obniżenie zużycia paliwa, a z drugiej poprawia płynność jazdy i przyjemność prowadzenia. Co ciekawe M Hybrid oferowany będzie także jako opcja do silników Skyactiv-G. Niestety, Mazda nie ujawnia jeszcze danych technicznych wymienionych jednostek napędowych. Poznamy je zapewne przed sprzedażowym debiutem planowanym na wiosnę 2019 roku.
Nowa Mazda 3 - naszym zdaniem
Mazda kolejny raz daje przykład designerskiego kunsztu. Owszem, nowa Mazda 3 w porównaniu z konceptem Kai nieco złagodniała, ale nadal ma w sobie potężną dawkę magnetyzmu, który zjedna jej klientów. Widać, że Japończycy celują w klasę premium i tym razem mają aut, które w tej klasie będzie czuć się naprawdę swobodnie.