- W Chinach nowy model będzie sprzedawany zarówno pod marką MINI, jak i Great Wall
- Nowa generacja będzie znacznie mniejsza od dotychczasowej wersji
- W planach jest wersja hybrydowa lub elektryczna
Przeciwieństwa przyciągają się. To powiedzenie świetnie pasuje do BMW. Firma zamierza swój najmniejszy model produkować i sprzedawać na rynku o największym wzroście sprzedaży na świecie – w Chinach. Efektem prac ma być światowe auto wykorzystujące do napędu silnik elektryczny. Chińskim partnerem BMW będzie firma Great Wall.
Mini znowu ma być mini
Spodziewamy się nadwozia o długości co najwyżej 3,4 m (Smart ma 2,7 m) przy rekordowo długim rozstawie osi. Akumulatory i elektryczne silniki mają być dostarczane przez lokalnych dostawców. W Chinach nowy model będzie sprzedawany zarówno pod marką MINI, jak i Great Wall, natomiast w Europie oraz w Ameryce Północnej – wyłącznie jako MINI.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPod maską pojazdu ma być tyle miejsca, że zmieści się tu nie tylko elektryczny silnik, lecz także spalinowy. To, czy utrzyma się wariant z 3-cylindrowym motorem, zależy od tego, jak duży będzie popyt na elektryczne wersje i jak bardzo rozwinie się sieć punktów ładowania takiego samochodu. Tak czy inaczej, najważniejsze cechy pojazdu spełniają wymagania rządu w Pekinie dotyczące NEV (new energy vehicle). Ma to być auto hybrydowe lub w pełni elektryczne.
W 2022 r. BMW chce montować w MINI litowo-jonowe akumulatory 4. generacji o pojemności 38 lub 76 kWh (Cooper), a tym samym zasięg ma wynosić 200 bądź 300 km. Moc silnika ma się zawierać pomiędzy 163 a 272 KM. Niewykluczona jest również odmiana John Cooper Works.
Istotnym zagadnieniem jest to, czy Great Wallowi uda się produkować samochody o odpowiedniej jakości, tak by były wystarczająco trwałe. MINI odrodzone w Chinach ma być nie tylko solidnym samochodem, lecz także oferowanym w korzystnej cenie.
Nowe Mini - naszym zdaniem
Każda kolejna generacja auta jest zazwyczaj większa od poprzedniej. BMW w przypadku MINI chce iść pod prąd tej tendencji. Nowy model ma być znacznie mniejszy. Jednocześnie nie zabraknie nowoczesnego elektrycznego napędu.
Galeria zdjęć
W Chinach nowy model będzie sprzedawany zarówno pod marką MINI, jak i Great Wall, natomiast w Europie oraz w Ameryce Północnej – wyłącznie jako MINI.
Auto ma być o ok. 40 cm krótsze od obecnego modelu i ma mieć nadwozie o dł. 3,4 m. Karoseria z krótkimi zwisami.
Nie jest to jeszcze pewne, ale na razie nowe MINI jest planowane jako kabriolet.
Od czasu, gdy MINI stało się częścią koncernu BMW, do sprzedaży trafiły trzy generacje malucha. Oprócz wersji 3-drzwiowej występuje także kabriolet. Ponadto w późniejszym czasie auto doczekało się odmiany 5-drzwiowej oraz pochodnych wersji: kombi Clubmana, crossovera Pacemana i Countrymana, który dzięki podwyższonemu nadwoziu zyskał terenową charakterystykę.
Silniki benzynowe (90-218 KM) oraz wysokoprężne, generujące 75 lub 90 KM. Skrzynie biegów – manualna lub CVT.
W tej generacji bazowy benzyniak miał moc 75 KM, a najmocniejszy – w wersji JCW GP – nadal generował 218 KM.
W obecnym modelu moc zaczyna się od 75 KM, ale kończy na 231 KM. W dieslu – od 95 do 170 KM.