Nowy Ford Focus ST, napędzany turbodoładowanym 5-cylindrowym silnikiem Duratec ST o pojemności 2,5 litra, będzie współpracował z 6-stopniową mechaniczną skrzynią biegów.

Nisko osadzona, niemal "przyklejona do podłoża", sylwetka - z niskoprofilowymi sportowymi oponami 225/40 na starannie zaprojektowanych 18-calowych obręczach zdają się nie pozostawiać cienia wątpliwości co do własności jezdnych i przyczepności tego samochodu. Należy także podkreślić, iż mimo swojego rasowego charakteru, Ford Focus ST pozostaje niezwykle wygodnym i funkcjonalnym samochodem codziennego użytku dla całej rodziny.

Projektanci zastosowali szereg zabiegów stylistycznych nawiązujących do Fiesty ST, w celu podkreślenia bliskiego pokrewieństwa z samochodami, budowanymi na potrzeby sportu wyczynowego. Wizualnie podkreślono na przykład "masę" przedniego zderzaka, który jeszcze bardziej obniża "optyczny" środek ciężkości, i zastosowano dolną kratę wlotu powietrza mającą agresywny kształt odwróconego trapezu. Górna krata wlotu powietrza jest wyższa i węższa niż w wersjach seryjnych. Focus ST otrzymał także bardziej dynamicznie ukształtowany tylny spojler, który sięga poza szerokość drzwi i kończy się tuż nad wysoko umieszczonymi tylnymi światłami zespolonymi Forda Focus.

Dodatki stylistyczne, takie jak spojler, klamki drzwi, obudowy lusterek bocznych i boczne listwy nadwozia zostały polakierowane w kolorze jaskrawo pomarańczowym, który ma stać się znakiem rozpoznawczym pierwszej prawdziwie usportowionej wersji najnowszego Forda Focus.

Sportowy charakter nowego Forda Focus ST podkreśla także jego wnętrze. Już z zewnątrz widoczna jest dodatkowa konsola umieszczona na szczycie tablicy przyrządów. Koło kierownicy pokryte skórą jest szersze i ma wyraźnie uformowane wgłębienia na kciuki. Focus ST jest wyposażony w specjalne sportowe fotele kierowcy i pasażera pokryte tapicerką będącą połączeniem skóry i specjalnej pomarańczowej tkaniny. Fotele doskonale podpierają i trzymają ciało podczas szybkiej jazdy.