• Rewolucji oszczędzono pod maską. Rosyjscy klienci mają bowiem wolnossący silnik 1.6 MPI (motor EA211 bez homologacji Euro 6 – wytwarzany w Rosji od 2015 roku)
  • W kabinie zupełnie nowa deska rozdzielcza z charakterystycznym opcjonalnym 8-calowym tabletem (zwykłe radio ma ekran 6,5”), znanym m.in. ze Scali czy modelu Kamiq
  • Najtańszy Rapid z klimatyzacją kosztuje w Rosji co najmniej 829 tys. rubli czyli ok. 50 tys. zł

Skoda Rapid ma się dobrze za naszą wschodnią granicą. Jeden z najpopularniejszych modeli czeskiej marki doczekał się poważnego liftingu, który upodobnił auto do nowszej Scali. Wszystko z myślą o rynku rosyjskim, gdzie odświeżony model zadebiutował razem z kompaktowym SUV-em Karoq.

Skoda Rapid po lifitngu - kto jeszcze tęskni za 1,6 MPI?

Czesi zafundowali całkiem poważną modernizację, która objęła nie tylko nadwozie, ale także i wnętrze oraz pokładową elektronikę. Rewolucji oszczędzono jedynie pod maską. Rosyjscy klienci mają bowiem wolnossący silnik 1.6 MPI (motor EA211 bez homologacji Euro 6 – wytwarzany w Rosji od 2015 roku) w dwóch wersjach mocy 90 KM (ręczna skrzynia 5 biegowa) i 110 KM (6 stopniowy automat lub 5 biegowa skrzynia manualna) oraz nowocześniejsze 1,4 TSI o mocy 125 KM (7-stopniowe DSG).

Na zewnątrz łatwo doszukiwać się podobieństw do Skody Scali. Odświeżono przednią i tylną część nadwozia dodając m.in. oświetlenie LED (montowane standardowo). Nie zabrakło oczywiście stosownego dużego napisu na tylnej klapie. Pojawiły się także nowe warianty felg (15 i 16 cali).

W kabinie zupełnie nowa deska rozdzielcza z charakterystycznym opcjonalnym 8 calowym tabletem (zwykłe radio ma ekran 6,5”) znanym m.in. ze Scali czy modelu Kamiq. Na liście wyposażenia nie zabrakło podgrzewanej dwuramiennej kierownicy (pierwszej w rosyjskiej gamie Skody), dwóch portów USB-C, systemu bezkluczykowego, skrobaczki do lodu, oddzielnie ogrzewanych tylnych siedzeń i przednich foteli czy słynnego składanego parasola. Zależnie od wersji oferowana jest klimatyzacja manualna lub automatyczna.

Rapid zyskał długą listę systemów wspomagających kierowcę. Można zatem liczyć na doświetlanie zakrętów, pomoc przy podjeździe pod górę, czujnik deszczu i światła, kontrolę odległości od poprzedzającego pojazdu, układ awaryjnego hamowania czy wykrywanie zmęczenia kierowcy. Na liście standardowego wyposażenia jest wymagany w Rosji system automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku (ERA-GLONASS), czyli wschodni odpowiednik układu eCall.

Skoda Rapid po lifitngu - Łada sprzedaje więcej

Produkowany w Rosji (w fabryce w Kałudze – 170 km od Moskwy) Rapid już został wyceniony. Czesi ujawnili cenę wersji Active z klimatyzacją. Do zapłaty co najmniej 829 tys. rubli czyli ok. 50 tys. zł za jedną z najtańszych odmian. Niby niewiele, ale lokalna konkurencja jest groźna.

W podobnej cenie co bazowy Rapid można mieć bowiem jedną z najdroższych odmian Łady Vesta z benzynowym silnikiem 1,8 l o mocy 118 KM i wyposażeniem Exclusive. Alternatywnie starczy także na Ładę z automatyczną skrzynią biegów w odmianie o wymownej nazwie Vesta Luxe. To wbrew pozorom dość poważna konkurencja – wystarczy bowiem zerknąć na wyniki sprzedaży.

Póki co Łada góruje bowiem nad Skodą. Tylko w ubiegłym miesiącu kupiono w Rosji ponad 8,7 tys. sztuk Vesty i zaledwie 3176 egz. Skody Rapid (lepiej sprzedają się Tiguan czy Octavia z wynikami odpowiednio 3,7 tys. i 3,2 tys sztuk). Czy lifting pomoże w poprawie wyników?