Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Skoda Rapid

Skoda Rapid

Skoda Rapid

Ciężko tak naprawdę określić jakim samochodem w ogólny pojęciu jest Škoda Rapid, bowiem czeska marka użyła tej nazwy w swojej historii 3-krotnie, i za każdym razem, modele nie były ze sobą powiązane.

Pierwsza Rapid pojawiła się już w 1935 roku i był to 2- lub 4-drzwiowy sedan lub 2-drzwiowy kabriolet. Przez 3 lata produkcji, powstało ok. 4500 egzemplarzy, a tego samego roku ruszył montaż modelu Rapid OHV, którego produkcja zakończyła się w 1947 roku.

Początkowo montowano górnozaworowe silniki o pojemności m.in. 1,4 oraz 2 litrów i mocy kolejno 31 i 50 KM. W Rapidzie OHV zastosowano 1,6-litrową, górnozaworową jednostkę o mocy 42 KM.

W 1981 roku pojawił się drugi model ochrzczony nazwą Rapid. Auto bazowało na rodzinie modeli 742 (szerzej znanych pod liczbami 105 i 120). Było to 2-drzwiowe coupe o sportowym zacięciu.

Do pełni szczęścia brakowało jednak mocniejszego silnika dającego prawdziwe wrażenia z jazdy, bowiem pod jego maską gościły stosunkowo słabe jednostki o mocy 54, 58 lub 62 KM. Masa auta wynosiła niespełna 900 kg.

Jego produkcję zakończono w 1990 roku.

Współcześnie znana Škoda Rapid pojawiła się w 2012 roku jako przedstawiciel segmentu C (klasy średniej niższej). Auto jest plasowane między kompaktową Fabią, a większą Octavią, która miała upodobnić się bardziej do Superba. Początkowo Rapid występował tylko jako 5-drzwiowy liftback, jednak szybko pojawił się także hatchback z dopiskiem Spaceback.

Auto stylistycznie nawiązuje do innych modeli czeskiej marki i prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Szczególnie dotyczy to hatchbacka, bowiem konfiguracja pozwala na wyposażenie auta w panoramiczny dach, który przechodzi w tylną klapę i się do jej połowy, tworząc bardzo korzystny efekt wizualny. Konstrukcyjnie auto związane jest m.in. z Audi A1 czy VW Polo, a jego bliźniaczym modelem jest Seat Toledo (swoją drogą produkowany w tej samej fabryce).

Wnętrze jest przestronne i nawet wysokie osoby na tylnej kanapie znajdą wygodną pozycję do podróżowania. Jednak w przypadku kompletu pasażerów (5 osób), w II rzędzie może zrobić się ciasno. Bagażnik imponuje swoją pojemnością, bowiem wynosi on 550 litrów, a w przypadku złożżeniu tylnej kanapy, pojemność rośnie do blisko 1500 litrów.

W 2013 roku nieco zmieniono wnętrze (m.in. nowa kierownica) oraz poprawiono wyposażenie auta. 2 lata później Škoda zdecydowała się na kolejną modernizację, która tym razem objęła także elementy zewnętrzne. Do listy wyposażenia opcjonalnego dodano kilka niespotykanych w tej klasie dodatków, m.in. bezkluczykowy system dostępu do samochodu czy system rozpoznający zmęczenie kierowcy.

Przy okazji zmodernizowano gamę jednostek napędowych. Wśród benzyniaków, początkowo dominowała jednostka 1.2 MPI lub TSI. Generowała ona odpowiednio 75 oraz 86 lub 105 KM. Silnik 1.4 TSI rozwijał 122 KM. Wśród diesli, do wyboru były 1.4 TDI oraz 1.6 TDI o mocy odpowiednio 90 i 105 KM. Po liftingu, utrzymały się jednostki TSI 1.2 (90 lub 110 KM) oraz 1.4 (125 KM) oraz TDI 1.4 (90 lub 115 KM) i 1.6 (115 KM). Moment obrotowy trafia na przednia oś za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej bądź 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej.

Skoda Rapid - generacje

Ikona samochodu

Skoda Rapid I (1935 - 1947)

Ikona samochodu

Skoda Rapid II (1984 - 1990)

Skoda Rapid III (2012&nbsp-&nbsp)

Skoda Rapid III (2012 - )

Skoda Rapid - powiązane artykuły

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

Youngtimery z czasów PRL-u - klasyki idealne na początek

O tych samochodach marzyli mieszkańcy krajów bloku wschodniego. Jak dziś wypadają w roli klasyków?

Auta segmentu C - najlepsze i najgorsze 2- i 3-letnie auta kompaktowe

Auta segmentu C - najlepsze i najgorsze 2- i 3-letnie auta kompaktowe

Segment C, czyli jeden z najpopularniejszych na rynku. Podaż i popyt są wysokie, ale nie każdy model jest tak samo wart zakupu. Przynajmniej jeśli będziemy oceniać po wynikach niemieckich przeglądów rejestracyjnych - oto pięć polecanych i pięć nieudanych modeli według raportu TUV

Nowa Skoda Fabia - pierwsze oficjalne zdjęcie

Nowa Skoda Fabia - pierwsze oficjalne zdjęcie

Coraz bliżej premiery nowej Skody Fabii. Producent już odlicza dni do oficjalnej prezentacji samochodu, a media do pierwszych jazd. Klienci muszą jednak się uzbroić w cierpliwość jeszcze przynajmniej przez kilka tygodni. Auto zostanie pokazane wiosną 2021 r.

Najbardziej niezawodne auta wg ADAC - modele i roczniki godne uwagi

Najbardziej niezawodne auta wg ADAC - modele i roczniki godne uwagi

W statystykach interwencji niemieckiej pomocy drogowej wybrano nie tylko najbardziej awaryjne modele i roczniki samochodów. ADAC wskazał także auta, które pozytywnie wyróżniają się w swojej klasie. Oto najbardziej niezawodne samochody według specjalistów pomocy drogowej.

Te modele samochodów pożegnaliśmy w 2019 roku

Te modele samochodów pożegnaliśmy w 2019 roku

Choć okres świąteczno-noworoczny to czas radosny, to tym razem nasze podsumowanie będzie raczej z kategorii tych smutnych. Wspomnimy modele, które ostatecznie opuściły nasz motoryzacyjny świat. Nie po wszystkich będziemy płakać, ale są też takie, za którymi z pewnością zatęsknimy.

Skoda Rapid po lifitngu - niestety nie dla nas

Skoda Rapid po lifitngu - niestety nie dla nas

Czesi wcale nie rezygnują z Rapida, któremu fundują lifting. Ten model Skody upodabnia się do nowej Scali i został przygotowany na trudne warunki zimowe. Niestety, o sprzedaży w UE możemy zapomnieć - auto trafi na wschód.

Najmniej i najbardziej zawodne auta miejskie i kompaktowe w wieku do 5 lat

Najmniej i najbardziej zawodne auta miejskie i kompaktowe w wieku do 5 lat

Brytyjski magazyn „What Car” opublikował coroczny ranking awaryjności. Co ciekawe, wyniki są znacząco inne niż raportach niemieckich, ale trzeba wyjaśnić, że w tym przypadku metodologia badań jest inna – samochody oceniają ich właściciele, a nie stacje diagnostyczne, czy pomoc drogowa.

10 największych okazji z wyprzedaży rocznika 2018

10 największych okazji z wyprzedaży rocznika 2018

Wyprzedaż samochodów z rocznika 2018 ruszyła pełną parą. Może wybór modeli nie jest już tak duży, jak w listopadzie i grudniu, ale za to rabaty są teraz najkorzystniejsze. Według raportu przygotowanego przez firmę Carsmile, zniżki sięgają nawet jednej czwartej ceny wywoławczej. Sprawdzamy gdzie można znaleźć najkorzystniejsze oferty.

Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - praktyczność, styl czy ekonomia?

Fiat Tipo kontra Skoda Rapid Spaceback i Citroen C4 Cactus - praktyczność, styl czy ekonomia?

Do naszego porównania stanęły trzy mocno różniące się charakterem kompaktowe modele – wszystkie wyposażone w doładowane benzyniaki o mocy ponad 100 KM. Sprawdziliśmy, jak jeżdżą, czy są praktyczne oraz które auto opłaca się kupić.

Nowa Octavia, następca Rapida i inne nowości Skody

Nowa Octavia, następca Rapida i inne nowości Skody

Škoda jest w natarciu nie tylko na nasz rynek. W pierwszym półroczu 2018 na świecie sprzedano 652,7 tys. aut czeskiej marki – ze znacznym zyskiem. Czesi nie zamierzają jednak osiąść na laurach.

Jak zmieni się Skoda Rapid?

Jak zmieni się Skoda Rapid?

To ma być kolejny ważny model dla Skody Auto. Zwiastuna w wersji koncepcyjnej zobaczymy już za kilka tygodni podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Paryżu, a wersję produkcyjną jeszcze pod koniec tego roku

Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI - ile realnie pali? | Test długodystansowy (cz. 5)

Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI - ile realnie pali? | Test długodystansowy (cz. 5)

Niewielkie, ale mocne „downsizigowe” silniki znane są z tego, że z reguły przy spokojnej jeździe potrafią być oszczędne, ale przy ostrzejszym traktowaniu palą tyle samo, a czasem nawet więcej od jednostek o klasycznej budowie. Czy tak jest też w przypadku litrowego Rapida?

Skoda Rapid - dobra cena to nie wszystko

Skoda Rapid - dobra cena to nie wszystko

Skoda Rapid to popularne małe auto - wozi w Polsce rodziny, pracuje w firmach, jest użytkowane jako taksówka. Spore zainteresowanie zawdzięcza dobrej relacji ceny do wielkości, ale czy jest wystarczająco trwała?

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - bez usterek, ale z przygodami

Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - bez usterek, ale z przygodami

Podczas półrocznego testu nasza Skoda Rapid Spaceback przejechała niemal całą Europę, pokonując w tym czasie 33 tys. km. Samochód nigdy nie odmówił posłuszeństwa, aczkolwiek kilka razy nas niemiło zaskoczył. Nasz Rapid kosztował ponad 90 000 zł. Przyznacie, że jak na kompaktowego hatchbacka to wygórowana kwota. Cenę wywindowało bogate wyposażenie, ale przede wszystkim 115-konny diesel

Skoda Rapid czy Skoda Octavia – co lepiej wybrać? | Test długodystansowy (cz. 4)

Skoda Rapid czy Skoda Octavia – co lepiej wybrać? | Test długodystansowy (cz. 4)

Czy Octavia jest kompaktem, czy też należy porównywać ją z autami klasy średniej? To pytanie tak stare, jak… pierwsze egzemplarze tego modelu. Jeśli mierzące 4,67 m auto zaliczymy do klasy kompakt, Fabię (3,99 m) zaś do segmentu B to z jakimi modelami porównywać Rapida, który w 5-drzwiowej wersji Spaceback ma ponad 4,3 m długości?

Następca Skody Rapid ma konkurować z Volkswagenem Golfem

Następca Skody Rapid ma konkurować z Volkswagenem Golfem

Producent z Mlada Boleslav zapowiada, że nowa generacja Skody Rapid, która także zmieni nazwę, będzie bezpośrednim konkurentem lidera europejskiego rynku. Czy to jest możliwe?

Nowa Skoda Rapid ma zmienić nazwę na Favorit

Nowa Skoda Rapid ma zmienić nazwę na Favorit

Chociaż świat zalewają premiery nowych modeli SUV, to Skoda zdecydowała się na wprowadzenie do oferty nowego hatchbacka. Model ten zastąpi obecnego Rapida i powróci do nazwy dobrze nam znanej sprzed lat. Będzie to Skoda Favorit.

Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI - ma coś do udowodnienia! | Test długodystansowy (cz. 1)

Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI - ma coś do udowodnienia! | Test długodystansowy (cz. 1)

Czy warto kupić Rapida 1.0 TSI Spaceback? Sprawdzimy to w ciągu czterech miesięcy, fundując naszemu maratończykowi wymagający test!

Skoda Rapid 1.0 TSI Style – niezłe auto w niedobrej cenie | TEST

Skoda Rapid 1.0 TSI Style – niezłe auto w niedobrej cenie | TEST

Czeskie auta stają się lepsze, coraz lepiej wykończone i niestety, coraz droższe. Do redakcyjnego testu trafił Rapid w wersji Style z 3-cylindrowym silnikiem za blisko 90 tys. zł. Sprawdzamy co, aż tak „stylowego” znalazło się w tym egzemplarzu, że jego cena poszybowała aż tak wysoko.

Auta bez ściemy - Skoda Rapid kontra Opel Astra

Auta bez ściemy - Skoda Rapid kontra Opel Astra

Skoda Rapid i Opel Astra to dwa modele z różnych segmentów, jednak oba znajdują się wśród 10 najpopularniejszych modeli wybieranych przez klientów indywidualnych. Ku naszemu zaskoczeniu okazało się również, że wypasiony Rapid kosztuje niemal tyle samo, co nieco uboższa Astra.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test