• Przyczyną największych utrapień zwykle są typowe sprawy eksploatacyjne, czyli rozładowany akumulator oraz problemy z osprzętem (pasek, świece) i ogumieniem
  • Okazuje się, że wbrew stereotypom auta marek innych niż azjatyckie też mogą otrzymać noty najbardziej niezawodnych w klasie. Fiat i Renault wypadły lepiej od Audi, Mitsubishi czy Toyoty
  • Statystyki niezawodności samochodów stworzono na podstawie ponad 3,7 mln interwencji pomocy drogowej ADAC w Niemczech

Oto nowy ranking niezawodności samochodów stworzony na bazie statystyk interwencji pomocy drogowej w Niemczech. Twórcy zestawienia przeanalizowali dane z 3 756 266 akcji, w których udzielono pomocy. W statystykach uwzględniono łącznie 113 pojazdów 25 marek. Wyróżniono nie tylko auta, które sprawiały najwięcej kłopotów (liczbę usterek przeliczono na 1000 zarejestrowanych egzemplarzy), ale także te najmniej problematyczne.

Nietrudno zgadnąć, że w czołówce nie zabrakło modeli japońskich marek. Prócz nich wyróżniono także samochody producentów z Francji, Korei, Niemiec i Włoch. Okazuje się, że wbrew stereotypom auta marek innych niż azjatyckie też mogą otrzymać noty najbardziej niezawodnych w klasie. Dobrym przykładami są Fiat i Renault, które w klasie małych aut wykazały się mniejszą liczbą awarii niż Audi, Mitsubishi czy Toyota.

Nie zapominajmy, że ADAC co roku tworzy raport, który niezmiennie wywołuje spore emocje. To z pewnością ciekawe źródło wiedzy, ale nawet najlepsze auto w statystykach także może nam sprawiać problemy na co dzień. Jeśli będzie zaniedbane, to prędzej czy później stanie się źródłem utrapień. Nawet najlepsza technika to nie wszystko. Liczy się również porządny serwis i dobry użytkownik.

A co jest przyczyną największych utrapień? Zwykle są to typowe sprawy eksploatacyjne. Pomoc drogowa dość często wzywana jest z powodu problemów z akumulatorem (zwykle kierowcy zwlekali z wymianą co prędzej czy później musiało się skończyć unieruchomieniem pojazdu). Ekipę ADAC wzywano także często w sytuacjach, gdy nie można było uruchomić auta mimo sprawnej baterii (problemy z rozrusznikiem, układem start/stop). Na liście wskazano także problemy związane z oponami (7,4 proc. działań pomocy drogowej), układem paliwowym (3,6 proc.), klimatyzacją (2,3 proc.) czy układem wydechowym (1,3 proc.). Więcej szczegółów na temat powodów do interwencji można przeczytać w raporcie poświęconym najbardziej awaryjnym samochodom.

Klasa mini

Numer 1 to Toyota Aygo, która wyróżnia się najlepszymi notami przez cały okres badań (roczniki od 2010 do 2017). W komentarzu ADAC stwierdzono, że „choć nie działa bezbłędnie, to radzi sobie bardzo dobrze”. Co ciekawe w raporcie nie uwzględniono bliźniaczych modeli Citroena i Peugeota. Trudno jednak oczekiwać, by ich wyniki różniły się od Toyoty (oczywiście wiele zależy od samych użytkowników jak i serwisu).

Wyróżniono także niemal zapomnianego Volkswagena Fox. W badaniu uwzględniono jedynie rocznik 2010, który pod względem średniej liczby usterek i tak wyraźnie ustępuje małe Toyocie.

Na drugim końcu skali Fiat 500 i oba modele Smarta.

Liczba usterek na 1000 zarejestrowanych pojazdów (wg. pierwszego roku rejestracji samochodu)

Marka model Średni roczny przebieg Rocznik 2017 – liczba usterek Rocznik 2016 – liczba usterek Rocznik 2015 – liczba usterek Rocznik 2014 – liczba usterek Rocznik 2013 – liczba usterek Rocznik 2012 – liczba usterek
Toyota Aygo 10 tys. km 2,5 3,2 5,5 4,5 3,1 3,8

Klasa małych aut

Zadziwiająco sporo samochodów otrzymało wysokie noty. Na dodatek okazuje się, że pod względem liczby awarii i usterek na 1000 zarejestrowanych egzemplarzy świetnie sobie radzą marki na literę „f”. Fiat i francuskie wysoko ocenione przez ADAC. Czy to wystarczy, by przełamać stereotypy? Wśród najgorszych Hyundai i20 i Opel Meriva.

  • Audi A1. Najlepsze roczniki: 2011-2013. Typowe usterki: kable zapłonowe (rocznik 2011)
  • Citroen C3. Najlepsze roczniki: 2010, 2017. Niestety w badaniu uwzględniono tylko aut z 2010 i 2017 roku. Typowe usterki: pasek rozrządu (2010).
  • Fiat Punto. Najlepsze roczniki: 2011-2013. Typowe usterki: nie wskazano. Pod względem liczby awarii Fiat wypada lepiej nie tylko od Audi, ale także Toyoty.
  • Honda Jazz. Najlepsze roczniki: 2010-2011. Typowe usterki: świece zapłonowe (2012-2013).
  • Mazda CX-3. Najlepsze roczniki: 2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Mini. Najlepsze roczniki: 2011, 2013-2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Mitsubishi Space Star. Najlepsze roczniki: 2017. Typowe usterki: świece zapłonowe (2014-2016).
  • Peugeot 2008. Najlepsze roczniki: 2014-2017. Typowe usterki: pasek osprzętu (2014), wentylator (2015).
  • Renault Captur. Najlepsze roczniki: 2014-2015, 2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Suzuki Vitara. Najlepsze roczniki: 2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Toyota Yaris. Najlepsze roczniki: 2010. Typowe usterki: świece zapłonowe (2010-2011).

Liczba usterek na 1000 zarejestrowanych pojazdów (wg. pierwszego roku rejestracji samochodu)

Marka model Średni roczny przebieg Rocznik 2017 – liczba usterek Rocznik 2016 – liczba usterek Rocznik 2015 – liczba usterek Rocznik 2014 – liczba usterek Rocznik 2013 – liczba usterek Rocznik 2012 – liczba usterek
Audi A1 13 tys. km 4 4 5 8,1 7,2 9,3
Citroen C3 10 tys. km 2,4 Bd. Bd. Bd. Bd. 25,5
Fiat Punto 10 tys. km Bd. Bd. Bd. Bd. 5,4 9,1
Honda Jazz 9 tys. km Bd. Bd. Bd. Bd. 12,9 13,7
Mazda CX-3 12 tys. km 1,5 3,4 Bd. Bd. Bd. Bd.
Mini 10 tys. km 0,6 2,7 4,5 5,9 6,2 11,4
Mitsubishi Space Star   10 tys. km 1,5 3,3 5,4 6,8 Bd. Bd.
Peugeot 2008   14 tys. km 4,5 6,8 9,4 10,5 Bd. Bd.
Renault Captur   13 tys. km 1,4 3,3 4,2 4,5 Bd. Bd.
Suzuki Vitara   10 tys. km 1,3 3,2 Bd. Bd. Bd. Bd.
Toyota Yaris   9 tys. km 2,8 5,9 7,1 11,7 14,4 16,5

Klasa niższa średnia

Również sporo wysoko ocenionych aut. I nie brak niespodzianek. Mniej usterek odnotowano np. w Dacii Dokker niż w Nissanie Quashqai czy Volkswagenie Caddy i Touranie. W czołówce aż 4 Mercedesy i 3 modele BMW. Tym razem poza czołówką Toyota. Gdyby nie jeden rocznik Aurisa (2012), auto zapewne znalazłoby się na liście rekomendowanych, gdyż pozostałe z okresu 2010-2017 nie miały zbyt wielu awarii.

  • Audi A3. Najlepsze roczniki: 2013-2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Audi Q3. Najlepsze roczniki: 2014-2016. Typowe usterki: nie wskazano.
  • BMW serii 1. Najlepsze roczniki: 2010, 2012-2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • BMW serii 2 (łącznie z serią Grand- i Active Tourer). Najlepsze roczniki: 2014-2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • BMW X1. Najlepsze roczniki: 2010-2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Hyundai Tucson. Najlepsze roczniki: 2016. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Mercedes Klasy A. Najlepsze roczniki: 2010-2016. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Mercedes Klasy B. Najlepsze roczniki: 2010-2017. Typowe usterki: rozrusznik/ starter (2011)
  • Mercedes CLA. Najlepsze roczniki: 2015-2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Mercedes GLA. Najlepsze roczniki: 2014-2015. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Mitsubishi ASX. Najlepsze roczniki: 2016. Typowe usterki: transponder kluczyka (2011-2012, 2014), turbosprężarka (2011-2012).
  • Skoda Rapid. Najlepsze roczniki: 2013-2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Volkswagen Beetle. Najlepsze roczniki: 2015-2016. Typowe usterki: kable zapłonowe (2012).

Liczba usterek na 1000 zarejestrowanych pojazdów (wg. pierwszego roku rejestracji samochodu)

Marka model Średni roczny przebieg Rocznik 2017 – liczba usterek Rocznik 2016 – liczba usterek Rocznik 2015 – liczba usterek Rocznik 2014 – liczba usterek Rocznik 2013 – liczba usterek Rocznik 2012 – liczba usterek
Audi A3 13 tys. km 0,9 0,6 1,5 2,4 3,9 13
Audi Q3 15 tys. km 3,2 2,3 3,4 3,5 7,6 10,8
BMW serii 1 13 tys. km 1,4 1,7 3,8 5,6 6,9 10,3
BMW serii 2 16 tys. km 1,3 2,1 3 5,6 Bd. Bd.
BMW X1 16 tys. km 1 1,4 4,6 4,3 5,5 6,6
Hyundai Tucson 14 tys. km 1,8 3,1 6,9 Bd. Bd. Bd.
Mercedes Klasy A 9 tys. km 2,5 3,1 4,8 5,2 6,7 10,4
Mercedes Klasy B 12 tys. km 3,3 6,4 5,4 6,6 8,4 12,3
Mercedes CLA 14 tys. km 2,4 6,4 5,5 Bd. Bd. Bd.
Mercedes GLA 14 tys. km 2,7 5,6 4,1 4,3 Bd. Bd.
Mitsubishi ASX 16 tys. km 2,3 3,1 5,2 10,6 Bd. 15,9
Skoda Rapid 16 tys. km 4,1 4,3 4,9 9,9 11,4 Bd.
Volkswagen Beetle 10 tys. km 2,7 2,6 4,8 8,8 11,3 16,3

Klasa średnia

W średniej klasie sklasyfikowano niewiele marek. Na liście znalazło się Audi, BMW, Ford, Mercedes, Opel, Seat, Skoda, Volvo i Volkswagen. Ścisła czołówka wg ADAC to już tylko niemieckie marki. Wśród najgorszych są zaś Ford S-Max, Opel Insignia oraz oba vany grupy Volkswagena, czyli Seat Alhambra i Volkswagen Sharan.

  • Audi A4. Najlepsze roczniki: 2010-2016. Typowe usterki: w raporcie ADAC wskazano ogólne problemy z pojazdami z lat 2010-2011.
  • Audi A5. Najlepsze roczniki: 2012-2016. Typowe usterki: cewka zapłonowa (2010), w raporcie ADAC wskazano ogólne problemy z silnikiem (2010).
  • Audi Q5. Najlepsze roczniki: 2010-2011, 2013, 2015-2017. Typowe usterki: układ wtryskowy (2012)
  • BMW serii 3. Najlepsze roczniki: 2012, 2014-2017. Typowe usterki: układ bezpieczników i przekaźniki (2010).
  • BMW serii 4. Najlepsze roczniki: 2014-2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • BMW X3. Najlepsze roczniki: 2011-2016. Typowe usterki: turbosprężarka (2010).
  • Mercedes GLC. Najlepsze roczniki: 2016-2017. Typowe usterki: nie wskazano.
  • Mercedes GLK. Najlepsze roczniki: 2012-2013. Typowe usterki: stacyjka (2010-2011), w raporcie ADAC wskazano ogólne problemy z autem (2010-2011).

Liczba usterek na 1000 zarejestrowanych pojazdów (wg. pierwszego roku rejestracji samochodu)

Marka model Średni roczny przebieg Rocznik 2017 – liczba usterek Rocznik 2016 – liczba usterek Rocznik 2015 – liczba usterek Rocznik 2014 – liczba usterek Rocznik 2013 – liczba usterek Rocznik 2012 – liczba usterek
Audi A4 14 tys. km 2,2 2,4 4 5,3 5 8,9
Audi A5 17 tys. km 2,2 2,6 4,5 4,5 7,1 9,8
Audi Q5 19 tys. km 1,3 2,5 4,5 7,2 7,2 11,5
BMW serii 3 12 tys. km 1,7 1,6 3,4 6 7,8 9,7
BMW serii 4 19 tys. km 1,4 1,4 3,5 3,2 Bd. Bd.
BMW X3 15 tys. km 2,3 0,9 2 3 5,7 5,2
Mercedes GLC 20 tys. km 1 2 Bd. Bd. Bd. Bd.
Mercedes GLK 16 tys. km Bd. Bd. 7,1 7 5,7 9,5

Klasa wyższa średnia

W klasie zestawiono wyjątkowo różne samochody. ADAC uwzględniło bowiem takie modele jak Audi A6, BMW serii 5, Mercedesa Klasy E i GLE oraz Skodę Superb. Do tego dodano jeszcze auta dostawcze od Forda, Opla, Renault i Volkswagena. Co ciekawe auto użytkowe okazały się mniej problematyczne od Mercedesa Klasy E, którego uznano za najbardziej awaryjne. W czołówce zaś dwie niemieckie limuzyny oraz duży SUV Mercedesa.

  • Audi A6. Najlepsze roczniki: 2010-2017. Typowe usterki: automatyczna skrzynia biegów (2011).
  • BMW serii 5. Najlepsze roczniki: 2015-2017. Typowe usterki: koło pasowe wału korbowego (2010)
  • Mercedes GLE. Najlepsze roczniki: 2012-2014. Typowe usterki: nie wskazano.

Liczba usterek na 1000 zarejestrowanych pojazdów (wg. pierwszego roku rejestracji samochodu)

Marka model Średni roczny przebieg Rocznik 2017 – liczba usterek Rocznik 2016 – liczba usterek Rocznik 2015 – liczba usterek Rocznik 2014 – liczba usterek Rocznik 2013 – liczba usterek Rocznik 2012 – liczba usterek
Audi A6 17 tys. km 3,4 3,5 5 6,7 7,7 12,9
BMW serii 5 15 tys. km 1 1,7 4,8 6,5 10,1 12,7
Mercedes GLE 21 tys. km 3,5 4,6 Bd. Bd. Bd. Bd.