- Spadek jakości szczególnie dotyczy takich marek jak Fiat, Land Rover czy Volvo. Roczniki modelowe 2016 wypadły znacznie gorzej od tych z roku 2015
- Koreańskie marki wypadają lepiej niż średnia dla całej branży. Gorzej notowane są zaś takie marki japońskie jak Nissan, Mitsubishi czy Mazda
- Marki masowe wypadają lepiej od luksusowych. Średnia usterek wynosi odpowiednio 135 i 141 na każde 100 pojazdów
Oto ocena jakości samochodów po amerykańsku. Od wielu lat renomowany JD Power przygotowuje własne raporty oceny jakości i niezawodności samochodów. Amerykanie stosują przy tym dość prostą metodę – sprawdzają liczbę problemów jakie wystąpiły w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wskaźnikiem jakości jest zaś liczba usterek przeliczona na każde ze 100 pojazdów.
Jakość trzyletnich używanych aut (rocznik modelowy 2016) oceniono na podstawie liczby problemów jakie wystąpiły w trzecim roku eksploatacji. W badaniu uwzględniono aż 177 konkretnych awarii i kłopotów z jakimi borykają się ankietowani użytkownicy (w raporcie oparto się na zgłoszeniach o niemal 33 tys. pojazdów). Liczono zgłoszenia w różnych kategoriach takich jak m.in. nadwozie, siedzenia, silnik i skrzynia biegów, systemy wentylacji i klimatyzacji, zestawy multimedialne i GPS oraz pozostały elementy wyposażenia wnętrza. Zwracano uwagę na takie detale jak m.in. niedoróbki w warstwie lakierniczej, podatność materiałów na zarysowanie, pracę skrzyni biegów, kłopotliwe sterowanie głosowe, błędy w lokalizacji auta czy oszczędności na wygłuszeniu.
W przypadku trzyletnich używanych modeli średnia dla całej motoryzacyjnej branży wynosi 136 usterek na każde 100 aut. To o 6 punktów lepiej niż w zeszłym roku. Oczywiście im mniejsza liczba problemów tym lepiej dla użytkowników jak i producenta aut. Im wyższy wskaźnik tym więcej powodów do zmartwień. W tym roku szczególne powody do niepokoju mogą mieć m.in. marki dobrze znane w Europie - Fiat, Land Rover czy Volvo. Wystarczy zerknąć, do tabeli by zobaczyć jaki spadek notowań zaliczyły wymienione firmy. Powodów do dumy nie mają także tak uznane marki japońskie jak Honda, Nissan, Mitsubishi czy Mazda, które zaliczyły więcej usterek niż średnia dla całej branży. Na tym jednak nie koniec.
Miejsce | Marka | Liczba problemów na 100 pojazdów (rocznik 2016) | Liczba problemów na 100 pojazdów (rocznik 2015) |
1 | Lexus | 106 | 99 |
2 | Porsche | 108 | 100 |
3 | Toyota | 108 | 127 |
4 | Chevrolet | 115 | 124 |
5 | Buick | 118 | 116 |
6 | Mini | 119 | 153 |
7 | BMW | 122 | 127 |
8 | Audi | 124 | 141 |
9 | Hyundai | 124 | 124 |
10 | KIA | 126 | 122 |
11 | Infiniti | 128 | 120 |
12 | Volkswagen | 131 | 157 |
13 | Mercedes | 134 | 147 |
14 | Subaru | 136 | 167 |
Średnia dla całej branży | 136 | 142 | |
15 | Nissan | 137 | 133 |
16 | Chrysler | 146 | 211 |
17 | Ford | 146 | 152 |
18 | Honda | 146 | 140 |
19 | Lincoln | 147 | 133 |
20 | Mitsubishi | 158 | 173 |
21 | Mazda | 159 | 144 |
22 | GMC | 161 | 156 |
23 | Cadillac | 166 | 186 |
24 | Jeep | 167 | 188 |
25 | Jaguar | 168 | 159 |
26 | Acura | 171 | 159 |
27 | Ram | 171 | 167 |
28 | Dodge | 178 | 166 |
29 | Volvo | 204 | 162 |
30 | Land Rover | 221 | 204 |
31 | Fiat | 249 | 192 |
Dave Sargent z JD Power podkreślił, że wprawdzie jakość i niezawodność samochodów stale się poprawia, to jednak wciąż pozostaje jeszcze sporo do udoskonalenia. Wskazuje m.in. na problemy z działaniem skrzyń biegów, awarie akumulatorów czy kłopotliwe systemy sterowania głosowego. Otwartą kwestią pozostaje to jak autoryzowane serwisy będą reagować na zgłaszane problemy. Dave Sargent podkreśla, że może to mieć decydujący wpływ na lojalność klienta wobec danej marki.
Choć w tegorocznym badaniu trzyletnich aut wciąż przoduje Lexus i Porsche, to jednak obie marki zanotowały spadek pomiędzy rocznikami modelowymi 2015 i 2016. Średnia liczba usterek zwiększyła się bowiem w Lexusie o siedem pozycji a w Porsche o osiem. Przybyło usterek także w takich markach jak Honda (o sześć więcej), Jaguar (dziewięć), KIA (cztery), Land Rover (17), Mazda (aż 15) czy Nissan (cztery). Katastrofalne wyniki zanotowały zaś Fiat (aż o 57 więcej!) i Volvo (aż o 42).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOczywiście nie wszyscy mają kłopoty takie jak Włosi czy Szwedzi. Amerykanie wyróżnili marki niemieckie za poprawę wyników. Lepiej niż w zeszłym roku wypadły bowiem Audi, BMW, Mercedes i Volkswagen. W raporcie podkreślono przy tym, że tak dobrego wyniku Niemcy nie zanotowali w ciągu 30 lat badań JD Power.
Nie zabrakło także wyróżnień dla konkretnych modeli aut. W poszczególnych klasach (klasyfikacja może wzbudzać kontrowersje) nagrodzono m.in. takie samochody jak Audi A5, Q3 i A7, BMW X1 i X3, Lexus (RX i GX), Mercedes GLE, Porsche Macan, kilka modeli Toyoty (m.in.: Corolla, Camry, Prius, RAV4 ), Volkswagen Passat i Tiguan. Szczegóły w galerii.
Galeria zdjęć
Lider rankingu JD Power 2019
Lider klasy średniej
Jeden z wyróżnionych prócz Camry - klasa średnia
Kompakt - tym razem na drugim miejscu. Lepiej Wypadł Buick Verano nieznany w Europie
Klasyfikacja JD Power - kompaktowe auto sportowe
W tej samej kategorii wybrano jeszcze Mini
Klasa średnia premium wg. JD Power
Klasa średnia premium wg JD Power. Wyróżniono jeszcze Klasę E oraz A7
Według JD Power - klasa średnia - trzecie miejsce